toto by sa už raz a navždy malo uviesť na správnu mieru... energetická hodnota 95ky a 100ky je skoro rovnaká... ale platí jednoduché pravidlo, do auta, ktoré má predpísanú 95ku môžeme dať 95 aj 100 nič sa nestane (bude to drahšie palivo, možno lepšie čistí vďaka prísadám), ale nikdy nie naopak do auta ktoré má predpísanú 98/100 (väčšinou ide o výkonné turbomotory) netankujeme 95ku, lebo predčasné detonácie môžu ten motor zničiť...
oktánové číslo v súčasnosti 95,98,100 určuje odolnosť paliva voči samovznieteniu (riešené prísadami), takéto palivo je dôležité pre vysokovýkonné motory, ktoré pracujú s vyššími tlakmi, aby v nich nedochádzalo k samovzniecovaniu paliva ešte predtým ako priest dosiahne hornú úvrať... to že sa pristúpilo aj k odlíšeniu v obsahu biozložky je vec druhá... 5% voči 10% obsahu u benzínu
naše motory sú nastavené na 95 benzín, natankovaním 100 sa skoro nič nezmení (okrem účinkov aditív a drobného výkonového rozdielu...) rozdiel medzi nimi je v obsahu biozložiek 5 % a 10% čiže rozdiel je 5% biozložky, ktorá má o niečo nižšiu výhrevnosť, ale zasa lepšie iné vlastnosti napr. vyššie oktánové číslo
teoretický výkonový rozdiel medzi čistým benzínom a 10 etanolovým je 3,5% výkonu, čiže rozdiel 5% v biozložkách znamená pokles výkonu o polovicu (E5 vs E10) takže rozdiel vo výkone je 1,7 %, avšak rozdiel v cene je cca 10 %, takže ak niekto tvrdí že s 95kou mu to žerie 6,5 litra a ak natankuje 100ku tak mu to klesne na 6 litrov, je asi trošku blbosť... práve teraz v marci som tankoval 100ku (mal som zlavový kupon) priemerná 6,74 litra, následná 95ka bola priemerka 6,71 litra...
(obsah kyslíka v etanole je 34,8 % oproti benzínu 0 %, čo pri 10% podiele E10 činí pokles výkonu o 3,48% a pri E5 činí pokles o 1,74% a taký je aj rozdiel vo výkonoch, čiže skoro nemerateľná hodnota...)
https://autobild.pluska.sk/poradca/vysv ... mi-rozdielhttps://automagazin.sk/2020/06/01/benzi ... e-zistili/https://auto.pravda.sk/poradna/clanok/5 ... zabudnite/PS: moderné autá už majú kopec senzorov, od detonácií cez spaliny atď. ktorými potom elektronika aktívne upravuje spaľovanie, preto staršie motory, alebo kosačky a motorové píly majú problém so spaľovaním E10 (okrem toho že im to vie dodrbať staré gumové tesnenia a korodovať nádrže, etanol je proste agresívna sviňa), tam je lepšie tankovať aj do kosačiek 100ku

preto sa môže stať, že u výkonného auta elektronika zníži výkon skrz množstvo paliva, aby nedetonovalo, čiže celé zle...