Nikoho nepřesvědčuju, sama doba ukázala jasně prst a poměrně jasný hranice malých nafťáků. Stejně tak zakomplexovaně může znít trvalé obhajování současných kiíích vznětových jednotek, přičemž, když budeš mít auto s benzínem nebo nafťákem a se schopnou automatickou převodovku, může ti to být vlastně jedno. Ty převodovky budou řadit obě jak vzteklý a vydolujou maximum jak výkonu tak nízké spotřeby
Já jsem shrnul dva roky provozu, vyjádřil jsem to jak finančně, tak provozně a přímé dlouhodobé ježdění s naprosto srovnatelnýma vozidlama s totožným výkonem, kde se mi příplatek za Crdi za pětiletku nevrátí, snížilo mi to komfort provozu v zimě, kdy auto topí opravdu hůře jak benzín, žere na kratší vzdálenosti neprohřáté víc jak benzín, pravidelný servis u Kii je 1,8x dražší, filtr který se vypejká po 150-300km se každou chvíli nestačí dočistit a trefí se to k dojezdu dom a smrdí to v garáži, mě utvrzuje v mém závěru a byť se to líbit nemusí, tak i současné Gdi je uživatelsky, provozně a ekonomicky lepší jak Crdi a jediná přidaná hodnota Crdi je to, že se nemusí tolik řadit a GT Line má přijemně tvrdší podvozek a subjektivě hezkej bodykit a to je prostě už málo.
zážehové jednotky zažívají v poslední době neuvěřitelnou renesanci (když pominu ty tříválcové neštěstí (byť klobouk dolů, za to co motoráři byly schopni pod namířenou zbraní Bruselu vymyslet a odladit), které se cpou do vozidel velikosti Ceedu, Octavie už i SUV... což je pro mě letitého petrolheada cesta peklem bez klimatizace), zvyšuje se účinnost a zcela opačně to je u vznětových jednotek, kde to jde o desíti k pěti a zvlášť u Crdi verzí a ty jednotky jsou na pranýři a pod drobnohledem a pro ekologii vše, což je zcela proti životnosti těch motorů a jejím skutečným schopnostem.
A protože jsem měl Ceedy od prvopočátku co se dělají a staral jsem se o všechny jejich vznětové verze, tak první generace 1,6 a dnes poměrně chybějící 2,0 byly naprosto fantastické, točivé (dvoulitr méně ale krásně se uměl sebrat od volnoběhu) , úsporné, současná verze je udušená, do otáček jde pomalu jen kvuli emisím a i když má papírově výkon vyšší, tak realita je uplně jinde. Větší objem, který by opravdu těžil s výhod vznětové jednotky mít u Kii nemůžeš a to je škoda. A tohle je současný stav napříč automobilkama. Neotravuje to jen majitele velkých (větších) motorů, kde ten vznětovej agregát je pochopitelnej a v podstatě i chtěnej, ale srovnávat šestiválce s dvojnásobným objemem s maličkou vyšponovanou jednašetkou fakt nejde.
Já jako majitel a provozovatel z Crdi hýkat blahem nebudu, pro mě to je poslední naftový motor v mé stáji a troufnu si tvrdit, že za daných objemů už nebude dál schopný v další generaci vzdorovat benzínovým přeplňovaným jednotkám, které mají slušně nabito a ukáže se to v další generaci Ceedu a pak už vubec nebude důvod o Crdi přemýšlet krom skalních naftařů, kteří nebudou ochotni připustit kvality a schopnosti benzínových jednotek, protože ten 1,4Tgdi se jako dízl chová a byť má o 50NM méně, vynahrazuje si to vyším využitím otáček, nižší váhou, lepším zrychlením, chutí do otáček a prostě celkově JEZDÍ LÉPE

což je prostě fakt. V průměru u hjundajů o 40tisíc levněněji na pořízení dle spritmonitoru o litr vyšší průměrnou spotřebou oproti naftě. No nová generace Crdi by musela teda opravdu přijít s něčím ultraradikálním, aby jsem na to změnil názor a dostalo to nálepku "MUST HAVE".
A to nezmiňuju naprostý nezájem o ojeté Kii a hyundaje, které mají nálepku podřadných vozidel, na výkupu to nikdo nechce a nabízí ceny, že to auto raději nechám stát před domem

a kupec se na to hledá 2x složitějš, především u vybavených aut, kde by se alepoň maličko ta cena měla promítnout za nadstandardní rozmazlování řidiče, tak bohužel jsou v kurzu jen laciný kusy s benzínem, ideálně co nejlacinější a pak ku*evsky drahý holý škodovky

a především s naftou...
Přitom za ty statisíce KM všech Ceedů co mám statistiku, měli naprosto minimum závad. Ve srovnání s koncernem Sharan a Passat je Kia naprosto nerozbitná věc držená jen na spotřebních věcech
A někde bylo zmíněno "někdo neřeší peníze" no pak nechápu co dělá u Kii, kde je ekonomická vyváženost právě to, co je velmi důležité pro celý segment Ceedu a potažmo celé značky, pak právě to pořízení Crdi už ten smysl nedává mimo segmentu služebních aut, kde je jedno jestli se týrá tříválcový litr nebo 3litrový šestiválec a pokrývá to operák.
A spojení hybrid a diesel je pro mě už naprosto automobilově skok volným pádem do propasti s vybetonovaným dnem, kde zase lidem je nabízeno to, co nepotřebují, nechtějí, ale budou muset přijímat, protože ty potřeby neřídí už dávno zákazník. Brrrr na to se těšit teda nebudu, nechci a budu dělat vše pro to, abych se tomu úspěšně vyhnul.