
ked motor toci 2000rpm, tak jeho vnutorne trenie (loziska, piestne kruzky....) bude nizsie nez ked toci 3000rpm. rovnako prislusenostvo (alternator, olejova pumpa, vodna pumpa....) pracuje vo vyssich otackach co znamena vyssie straty. piesty (a ventily) konaju vratny pohyb, cize motor spotrebovava plno energie na to, aby ich rozbehol a zase zastavil. a to stale dokola. (piesty wankelovho motoru vykonavaju rotacny pohyb, a tam nieje problem vytiahnut az 250hp z objemu 1.3litru. toto je jeden z dovodov)
dalej aby motor vyprodukoval 5kW pri 2000rpm, musis mat viacej pridany plyn (otvorenu skrtiacu klapku) nez pri 3000rpm. a cim viac je otvorena klapka, tym menej prace musi motor vykonat na to, aby nasal zmes.
toto je asi najhlavnejsie, ale dalo by sa pokracovat. ak chces mozem pozret do knihy a doplnit nejake cisla.
trenie v motore moze byt suche, polosuche alebo mokre.
suche trenie je kov na kov a je samozrejme najhorsie. polosuche tiez nieje moc dobre, ale tam uz olej ciastocne trecie plochy maze. pri mokrom treni (ktore by malo prebiehat vsade v motore) sa ziaden kov o seba nedotyka.
pri studenych startoch samozrejme nutne dochadza k suchemu / polosuchemu treniu, a vtedy sa motor najviac opotrebovava. ale ak by si jazdil vyhradne po dialnici rychlostou 100kmh a zastavoval len na benzin, tak motor bude po 300 tisic km ako novy.
naopak, ak sa jazdi len po meste (vela studenych startov = suche trenie), tak po 300tisic km moze byt motor skoro na generalku
ano, v principe mas pravdu. viac otacok = viac opotrebenia. lenze to je rozdiel ktory sa prejavy pri (vymyslam si) 800 tisic verzus milion km. prevadzkove podmienky, studene starty ci dodrziavanie vymien oleja to ale kompletne odsuvaju na druhu kolaj.
edit : vsterkovanie s tym nema skoro nic spolocne (okrem toho, ze viacej vstrekov = viacej strat vo vstrekovacoch. ale to je uplne zanedbatelne). motor ma urcitu ucinnost premeny paliva na vykon, a ta sa pri 2000 a 3000rpm nejak vyrazne nemeni. merna spotreba benzinoveho motoru je napr 300g/kWh. tj z 300g benzinu vznikne 1 kWh vykonu. cize ak potrebujes 5kW na to aby si isiel rychlostou 90kmh, tak je jedno ci to bude pri 2000 alebo 3000rpm. pri 3000rpm sa bude sice benzin vstrekovat o 50% castejsie, ale bude ho umerne menej.
hlavny rozdiel v spotrebe su prave tie mechanice (o cca 50% vyssie) a cerpacie straty.