Nech sú motory dnešných áut akokoľvek výborné a technologicky na špičke, potreba zábehu je u nich takmer rovnako dôležitá ako kedysi. Menšie výrobné tolerancie a vývoj v oblasti materiálov aj mazív potrebu zábehu síce postupne znižujú, no tvrdenie, že dnešné motory môžete hneď od začiatku zaťažovať na maximum je hlúposť.
Motory zabehnuté z výroby sú mýtus
Často sa stretávame s názormi, že dnešné motory osobných vozidiel sú zabehnuté z výroby a môžu sa naplno zaťažovať hneď od začiatku. Keď sa tak nestane, motor zleniveje. Neviem odkiaľ na to ľudia chodia, ale z úst fundovaného technika alebo konštruktéra by takáto hlúposť nikdy nevyšla. Ak niekomu motor takéto zaobchádzanie náhodou toleruje, môže za to ďakovať len poctivej práci konštruktérov motora, ktorí tak trochu s hlúposťou užívateľov počítajú a súčiastky dimenzujú aj pre tieto prípady. Pri dnešných objemoch výroby motorov nie je technicky možné, aby bol každý motor na konci výrobného pásu zabehávaný. Povinnú skúšobnú prevádzku nepovažujte za zábeh.
Ak motor dlhodobo (!) zaťažíte hneď od začiatku, koledujete si minimálne o dva zásadné problémy. Prvým sú zapečené piestne krúžky a druhým (s tým úzko súvisiacim) je neskoršia vyššia spotreba motorového oleja. Pri necitlivom zaobchádzaní naozaj dosiahnete uvoľnenie motora a z toho vyplývajúci vysoký výkon, ktorý vás môže mylne presvedčiť o správnosti vášho štýlu zabiehania. Neskôr však zistíte, že olej dolievate častejšie ako sused, ktorý bol pri zábehu opatrnejší. Prekvapiť by vás v tom prípade nemali ani klepotavé zvuky od "vylágrovaných" ložísk kľukového hriadeľa. A to nespomínam kvílenie prevodovky a diferenciálov, ktorých sa zábeh týka rovnako ako samotného motora. Hlavné je, že ste svojim tvrdým prístupom nedovolili autu zlenivieť.
Zábeh sa netýka len motora
Treba si uvedomiť, že automobil je zložitý mechanizmus, ktorý sa skladá z mnohých celkov a súkolesí. Každá súčiastka, ktorá prichádza do styku s iným povrchom si musí "sadnúť" a prispôsobiť svoju polohu opačnej strane. Počas trenia dochádza k jemnému obrusovaniu vzájomne sa pohybujúcich povrchov. Ak je v tejto fáze obrusovania vyvíjaný na súčiastku neprimeraný tlak, ľahko môže dôjsť k nesprávnemu "sadnutiu" a vzniku nežiaducich netesností. Opatrný prístup si tak vyžadujú aj ozubené súkoliesia a ložiská v prevodovke a diferenciáloch. Usadiť sa musia aj brzdy. Nezabudnite, že ani nové pneumatiky nemajú maximálnu priľnavosť. Musia sa najskôr "strhnúť" a potom držia ako majú.