Zdravím.
Jsem tu nový a registraci jsem provedl, abych se podělil o zkušenosti.
Na motoru 1,25 CVVT se občas rozsvítila chyba motoru. Auto jelo dle majitele zcela normálně. I mně po zkušební jízdě přišlo, že je vše v pořádku.
Chyba byla P0014 (poloha vačkového hřídele "B" má příliš velký předstih nebo výkon systému).
Auto se kupovalo nové, r.v.2011 a aktuální nájezd je cca 120 tis.km. Tato chyba se začínala hlásit v roce 2021 před poslední technickou kontrolou, kterou auto i na emisích prošlo. Nájezd v té době byl 100 tis.km.
První, co mě napadlo, že by mohlo být v nepořádku je nastavovač předstihu vačky. Po hledání možných příčin, kde na YT zcela běžně se řešily zanesené ovládací solenoidy, jsem solenoidy vyndal, vypral a procvakal v rozpouštědle, proměřil napětí na kabelech. Vše v pořádku. Při hledání možných příčin jsem se setkal s častým, velmi častým argumentem, že tento systém variabilního časování je celý velmi náchylný na čistotu motorového oleje. V hlavě mi proběhlo kázání, které jsem majiteli dával, když mi dal auto poprvé na servis a výměnu oleje a na oleji měl najeto přes 35 tisíc a nějaký ten pátek už tam byl
Před výměnou tedy dostal proplach chemií na 200 km a potom ještě proplach jinou chemií na volnoběh asi hodinu.
Autu začal od roku 2022 pomaloučku docházet dech, majitel začal jezdit kopcovitější trasu do nového zaměstnání, postěžoval si, že to nejede, že se mu zdá, že občas se tomu nechce ani kloudně rozjet no a manželka s tím už nechtěla jezdit vůbec, protože je zvyklá na svou 2,2litru 136 kW dieselovou Mazdu 6.
Já se tím svezl asi před 2-3 měsícema, když jsem jel nechat doplnit klimatizaci. Nepřišlo mi to tak strašný, ale akcelerace do kopce byla opravdu nulová.
Tolik tedy asi tak k symptomům.
Minulou sobotu jsem se do toho pustil. Plán akce byl:
-Kontrola rozvodů a funkce nastavovače výfukové vačky (nikde není servisní interval, jen někdo někde napsal, že při 240 tisících kontrola)
-Výměna shnilých brzdových trubek
-Ošetření shnilé palivové nádrže
Tož nastavil jsem kliku do horní úvratě 1.pístu a sundal ventilové víko. No a hle, rozvody jsou skočený a na vrchní vodící liště je prasklý ten kluzný plast.
Když jsem otáčel klikou, abych zjistil, jak moc je to skočený, řetez se chvílema tak povoloval, až mi to přišlo nenormální. Zjistil jsem, že vačky jsou proti sobě ve správné poloze, ale klikový hřídel utekl o jeden zub napřed, respektive obě vačky se zpožďují o zub.
Po sundání víka rozvodů jsem to ještě chvíli šťoural a protáčel. Hydraulický napínak to bez tlaku tedy udržoval napnuté jen silou pružiny a ten řetěz tam dělal psí kusy. Když jsem to šel zpět zakrytovat, aby se do toho neprášilo, všiml jsem si, že je něco v nepořádku. Víko rozvodů je zevniř "odfrézované" řetězem.
Takže znovu bádaní a kontrola a ujištění sebe samého v tom, že to neskočilo, ale
řetež se natáhnul o dva zuby !!!Ano, čtete správně, řetez je vytahaný jak fena po štěňatech a je "o 2 zuby" delší, takže napínák to vymezí o zub na každý straně.
Nechápu, jak u řetezu který nemá předepsanou výměnu se po 120 tisících dostane do takového stavu. Jediné co mě napadá je poddimenzovaný řetěz, což je zvláštní, když jsem našel jen jediný příspěvek jen tady, že ho má taky někdo vytahaný a nebo druhá možnost a to ten brutální nájezd 35 tisíc na olej a to bych viděl asi jako příčinu.
Přikládám fotky.
