Myslím, že dost přesná odpověd je (zdroj:
http://garaz.autorevue.cz/viewtopic.php ... &sk=t&sd=a):
"příspěvek od aikoN 10. 11. 2015 21:03
Pokud to bude totálka, nabídnou vrak v aukci, od pojišťovny dostaneš jimi stanovenou časovou hodnotu auta před nehodou minus cenu za vydražený vrak. Ten pak můžeš prodat tomu, kdo jej vydražil (dají ti na něj kontakt) a vyinkasovat tak celé peníze nebo si vrak nechat a opravit vlastními silami - pak ti zůstanou jen prachy od pojišťovny.
Pokud se ti bude zdát jimi odhadnutá hodnota auta podhodnocená (na 99% bude), můžeš cenu rozporovat a zkusit se nimi domluvit - nejlépe nějakými argumenty podložit, proč by měli cenu zvýšit (doložitelný pravidelný servis apod.). Pokud na to nepřistoupí a bude ti to za to stát, můžeš si nechat vypracovat posudek, dát to k soudu a rozdílovou částku a prachy za posudek od nich vymáhat. Výsledek nejistý.
Škodu odhadují tak, že si vezmou pár podobných aut (značka, typ, rok výroby, karoserie, motor), co se zrovna prodávají, srovnají kilometry, výbavu a počet majitelů (ano, hraje to roli) a stanoví zhruba takovou částku, za kterou se prodávají ty největší šroty v dané kategorii - takže si můžeš sám internetovým průzkumem udělat jakž takž představu."
Jen bych dodal, že s tou aukcí vraku to asi nemusí být úplně stejná praxe u všech pojišťoven a ta nápomoc při výkupu může být možná různá (menší či žádná).
Jestli má nebo nemá auto havarijní pojistku je v tomto případě úplně jedno. Postup pojišťovny by byl stejný. Havarijko by pomohlo jedině že bys neměl viníka nebo jsi byl viníkem ty, případně byl nějaký jiný problém, jak škodu vymoci na viníkovi nehody.