Startování s vyšláplou spojkou

Sekce pro specifické dotazy k vozu cee'd SW.

Re: Startování s vyšláplou spojkou

Příspěvekod zaplosak » 11.07.2013 19:43

alex.333 píše:
zaplosak píše:Rozepsals to krásně, nicméně je to pěkná hloupost... :D

Chtělo by se napřed trochu zajímat o mechaniku motorů a zkušenosti jiných než napíšeš cos napsal ;).
Ale přesvědčovat tě nebudu 8-) .

Děkuji ale automechaničiny už mám dávno dost...
Uživatelský avatar
zaplosak Muž
Fanda vozů Kia
Léta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členství
 
Příspěvky: 487  Témata: 1
Registrován: 30.06.2013
Bydliště: olomouc  Czech Republic (cz)

Kia Ceed III (2018)
3000 km @ 6.8 l/100km

  • Finanční podpora Kia-Club.org
    CZ: Číslo účtu / kód banky: 2600362987/2010
    SK: Příkaz zadejte jako SEPA platbu (nikoliv jako platbu do zahraničí). Pro SEPA platbu je potřeba zadat číslo účtu ve formátu IBAN. IBAN: CZ9220100000002600362987 , BIC/SWIFT: FIOBCZPPXXX

 

Re: Startování s vyšláplou spojkou

Příspěvekod alex.333 » 11.07.2013 20:30

Rechercheur píše:Také jsem vždycky startoval s vyšlápnutou spojkou a nikdy jsem žádný problém s ložisky neměl...

Problém nastává postupně a nepozorovaně. Pokud auto plánujete na 100 - 150 tkm a není to vylítaná plečka, ale nové nebo zánovní auto, tak se není čeho bát (pokud se nejedná třeba o 1,5 dCi).
Ale pokud auto plánujete na delší dobu (jako já) tak už se vyplatí přemýšlet jinak. Já mám s posledním autem osobně 150 tkm (celkově má 200 tkm) a už vnímám příznaky opotřebených axiálních ložisek, které předtím nebyly. Nic vážného, ale poznat to je.

Dnes už začíná být vylágrování axiálních ložisek častější než kdysi. A to ze dvou příčin.
1. všudypřítomné katování kostů (snižování výrobních nákladů)
2. zavádění systému start-stop, kdy se motor se spojkou nestartuje párkrát denně, ale startů může být pár desítek denně
2010 Cee´d SW 1,6 CRDi 85kW Obrázek
Uživatelský avatar
alex.333 Neuvedeno
Uživatel fóra
Léta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členství
 
Příspěvky: 62  Témata: 3
Registrován: 18.07.2012
Bydliště: Bruntál  Czech Republic (cz)

Kia cee'd SW (2010)
0 km @ 0 l/100km

Re: Startování s vyšláplou spojkou

Příspěvekod konas » 10.05.2014 21:40

Jo, tak s tímhle jsem se vyučil po koupi auta. Nastartovali mi ho, já odjel a po natankování na pumpě mi nešlo nastartovat. Takže jsem volal prodejci a ten mě po nějaký době zjišťování, kde by mohl být problém, upozornil na to, že musím startovat s vyšlápnutou spojkou. Několik let jsem s vyšlápnutou spojkou nestartoval, protože jsem četl stejný názor, jako má alex.333, a to, že se startovat s vyšlápnutou spojkou spíš nedoporučuje, protože se opotřebovávají ložiska.
Škoda Felicia 1.9D -> Fiat Brava 1.9TD 75 -> Kia Cee'd SW 1.6 CVVT Sport 2011
konas Muž
Uživatel fóra
Léta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členství
 
Příspěvky: 26  Témata: 4
Registrován: 26.03.2014
Bydliště: Tuklaty  Czech Republic (cz)

Kia cee'd SW (2011)
41285 km @ 7 l/100km

Re: Startování s vyšláplou spojkou

Příspěvekod zdenek.r » 10.05.2014 22:07

Bezpečtností funkce.
Tuhle nějaký malý dítě nastartovalo motor a přejelo vlastní mámu. kdyby to jejich auto tuhle funkci mělo- dítě by nedošáhlo na spojku, čili nenastartovalo, nic by se nestalo. To diskutabilní opotřebení ložisek za to stojí. Nebo ne?
zdenek.r Neuvedeno
Přispěvatel fóra
Léta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členství
 
Příspěvky: 161  Témata: 2
Registrován: 02.11.2011
Bydliště: Hradec Králové  Czech Republic (cz)

Kia cee'd SW (2011)
12000 km @ 4.9 l/100km

Re: Startování s vyšláplou spojkou

Příspěvekod alex.333 » 11.05.2014 00:28

Já to sice diskutabilní nevidím, ale lidské zdraví je bez jakékoliv diskuze důležitější než opotřebený motor.
Problém je v tom, že z auta se stává naprostý spotřebák a díky tomu, že dnes má leckdo v rodině několik aut, padá k této technice jakýkoliv respekt.
Kdyby ona máma nenechala klíčky v zapalování, nestalo by se jí to.
Ta bezpečnostní funkce není jen od rizika přejetí někoho, ale od "cuknutí" při startu kamkoliv v případě zařazeného kvaltu.
Myslím, že by bylo vhodnější tuto funkci navázat na senzor zařazené rychlosti, resp. neutrálu, ale to by bylo "nezvyklé". Jednodušší je říct, že startovat se má se spojkou a basta.
S masovým zavedením systémů start-stop se začaly problémy s vylágrovanými ložisky objevovat ve větší míře u těch automobilek, které s tím nepočítaly.
Dnes by tedy valná většina motorů měla mít tato ložiska výrazně posílená a už by k vylágrování nemělo docházet.
Když jsem psal předchozí příspěvek, ještě jsem jezdil s Xantií 2,0 HDi. Teď už jezdím v cedníku r.v.2010 kde ještě lze startovat (a já to tak dělám) bez vyšlápnuté spojky.
2010 Cee´d SW 1,6 CRDi 85kW Obrázek
Uživatelský avatar
alex.333 Neuvedeno
Uživatel fóra
Léta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členství
 
Příspěvky: 62  Témata: 3
Registrován: 18.07.2012
Bydliště: Bruntál  Czech Republic (cz)

Kia cee'd SW (2010)
0 km @ 0 l/100km

Re: Startování s vyšláplou spojkou

Příspěvekod spd001 » 11.05.2014 10:38

no cital som to dlho ale takmer cele az na par dementnych prispevkou.zivym sa ako mechanik a rozhodne suhlasim s alexom a tiez to praktizujem ze pokial nemrzne spojku nestlacam no "VZDY si vyradim pred startom" kedze rucnu cely zivot pouzivam iba v kopci ;) doteraz som nemal ani jedno auto pri ktorom treba vyslapnut spojku kym si foter nekupil OII FL tédéíčko CR pri ktorom tuto bohovsku ochranu ma, no co mna prekvapilo som chcel rano nastartovat mojho ceeda ze utrem okna a idem ale nedalo sa a nechcelo sa mi sadnut do auta tak ze vytlacim pedal jednou nohou v aute jednou vonku a kopnem ho no nepodarilo sa mi to.a teraz neviem ci som nevytlacil pedal az na podlahu alebo je to istene aj snimacom v sedacke a treba si aj sadnut!!ma to dvojitu ochranu alebo som ten pedal slabo stlacil? :?
Obrázek cee´d_SW 1.6 GDI FIFA World Cup Edition
Uživatelský avatar
spd001 Muž
Fanda vozů Kia
Léta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členství
 
Příspěvky: 1326  Témata: 4
Registrován: 18.04.2014
Bydliště: Šaľa  Slovakia (sk)
Sponzor (1)

Kia cee'd SW II (2014)
120000 km @ 7 l/100km

Re: Startování s vyšláplou spojkou

Příspěvekod KIASTORM » 11.05.2014 20:23

Neviem,ty si mechanik.
Kia Sportage 1.7CRDi Sand Track+coolove svetla+Turbo GDI maska :-)+Stebel TM80 Magnum horn
Uživatelský avatar
KIASTORM Neuvedeno
Fanda vozů Kia
Léta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členství
 
Příspěvky: 673  Témata: 4
Registrován: 12.09.2011
Bydliště: Bratislava  Slovakia (sk)
3. místo (2)

Kia Sportage III (2011)
82000 km @ 6.3 l/100km

Re: Startování s vyšláplou spojkou

Příspěvekod maxipes6 » 11.05.2014 21:21

Ked na to tak pozeram a čítam, je to hlavne o skúsenostiach a návykoch. Mne to osobne problem nerobý, stlačiť pri štartovaní tú spojku, lebo mám len 20, čiže návyky ešte nie su silné, z "autoškolskej" teórie ešte coši v hlave a skúsenosti tiež ešte malé. Prikláňam sa k tomu, že tie ložiská pôjdu časom ale kedže poznám viacero "skokanov" pri štarte, je to aj aký si "automat" v nohe, sadnem, stlačím pedál, stlačím štartovacie tlačidlo a medzi tým sa pripútam.
Kia Cee'd II 1.6 GDI TX (Výbava popísaná v GARÁŽI)
maxipes6 Muž
Přispěvatel fóra
Léta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členství
 
Příspěvky: 116  Témata: 20
Registrován: 10.06.2013
Bydliště: Sobotište  Slovakia (sk)

Kia cee'd II (2012)
111111 km @ 6.8 l/100km

Re: Startování s vyšláplou spojkou

Příspěvekod konas » 12.05.2014 00:13

Ten případ s tou přejetou mámou je brutální. Např. kvůli tomuhle to chápu. A už si zvykám.
Škoda Felicia 1.9D -> Fiat Brava 1.9TD 75 -> Kia Cee'd SW 1.6 CVVT Sport 2011
konas Muž
Uživatel fóra
Léta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členství
 
Příspěvky: 26  Témata: 4
Registrován: 26.03.2014
Bydliště: Tuklaty  Czech Republic (cz)

Kia cee'd SW (2011)
41285 km @ 7 l/100km

Re: Startování s vyšláplou spojkou

Příspěvekod Berka » 14.09.2014 19:09

Bohužel i já dnes musím startovat s vyšlápnutou spojkou a na 100% souhlasím s Alexem že motoru to rozhodně neprospívá. To že se tento způsob startování dříve učil v autoškole, neznamená že je správný. Tam se člověk učil více blbostí. To bylo v době kdy kvalita olejů, baterií a startérů byla na značně nízké úrovni a tak se řidič musel snažit tu práci startéru a baterii ulehčit.
V dnešní době považuji startování motoru s vyšlápnutou spojkou za blbost a přeji axiálnímu ložisku (většinou bývá jen jedno) pevné nervy a dlouhou výdrž. Málokdo si dovede představit jaký tlak na něj působí tím že se vyšlápne spojka a hádejte jak kvalitně je asi namazené když auto třeba den stojí a veškerý olej z něj dávno stekl a nový se tam hned nedostane díky tlaku který tam působí.
Subaru Outback 2.5i Executive
Renault Megane Grandtour GT 1.6 TCE EDC 151kw - prodáno
ceed II 1.6 GDI FIFA 99kw - prodáno
ceed SW 1.6 CRDi 85kw - prodáno
Uživatelský avatar
Berka Muž
KIA Family
Léta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členství
 
Příspěvky: 2029  Témata: 10
Registrován: 17.12.2007
Bydliště: Rakovník  Czech Republic (cz)
4. sraz Kia-Club.org (1) 6. sraz Kia-Club.org (1) 11. sraz Kia-Club.org (1) 14. sraz Kia-Club.org (1)

Subaru Outback V (2018)
0 km @ 0 l/100km

Re: Startování s vyšláplou spojkou

Příspěvekod mv12 » 14.09.2014 20:55

Nechci se přít, zda máte nebo nemáte pravdu, ale já vždy až na výjimky vyšlapoval a vyšlapuju spojku při startování, přesně jak jsem byl v autoškole naučen, takže jsem o této "funkci" Ceedu ani nevěděl až donedávna, kdy jsem seděl nohama ven a chtěl nastartovat... O nějakém možném opotřebování ložisek při tomto stylu startování jsem neměl do přečtení tohoto vlákna ani tušení.
Možná máte pravdu a po technické stránce to tak je - to nevím a nechci rozporovat. Ale na druhou stranu to snad nebude tak horké. Vezmu-li to jen logicky ( na kterou ale mohou automobilky kašlat a často kašlou), tak minimálně u aut, která jiné startování nedovolí, by na to měla být technika nadimenzována a jestli se opotřebuje ložisko, tak bych to sváděl spíš na nekvalitu nebo špatnou konstrukci... Navíc jsem se nikdy i při tomto stylu startování nesetkal s problémem. Na předchozím autě jsem tímto stylem najezdil 225 tis. km a nic se s ložiskem nedělo. Na služební oktávce bylo najeto 380 000 km a taky nevím nic o problému s ložiskem... Tak jen doufám, že ani Ceed s tím nebude mít problémy.
Obrázek
KIA Cee'd 1.6 GDI
FIFA World Cup Edition
Uživatelský avatar
mv12 Muž
KIA Family
Léta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členství
 
Příspěvky: 3144  Témata: 20
Registrován: 02.06.2014
Bydliště: EU  Czech Republic (cz)
15. sraz Kia-Club.org (1) 20. sraz Kia-Club.org (1) 22. sraz Kia-Club.org (1) 25. sraz Kia-Club.org (1) 27. sraz Kia-Club.org (1) 28. sraz Kia-Club.org (1)

Kia cee'd II (2014)
118000 km @ 6.73 l/100km

Re: Startování s vyšláplou spojkou

Příspěvekod zaplosak » 15.09.2014 05:30

jistěže, nevím kde na to přišli, už jsou dva co to tvrdí....
Bez spojky dostává záhul startér, baterka + věnec setrváku, nehledě na to že časem tam zapomeneš kvalt a ..... Tohle ale všichni víme,kdo ne - stačí se zeptat v prvním servisu, nebo známýho mechanika.
Třeba u kamionu se bez spojky startuje (tam kde ještě není automat) protože ji ani nezmáčkneš bez vzduchu a to že trpí věnec je fakt, většina kamionů jsou šestiválce, takže se setrvák zastavuje ve třech polohách, tím pádem se startuje jakoby furt přes stejné zuby, běžně se zuby oholily( statisíce kilometrů) a musel se pak věnec kousek pootočit na setrváku a jelo se dál :)

Berka napsal že se v autoškole učí více blbostí - mohl by být konkrétní a napsat co dělají špatně? Jezdím teprve 25 let a i když každoročně chodím na školení řidičů tak mě nic nenapadá
Uživatelský avatar
zaplosak Muž
Fanda vozů Kia
Léta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členství
 
Příspěvky: 487  Témata: 1
Registrován: 30.06.2013
Bydliště: olomouc  Czech Republic (cz)

Kia Ceed III (2018)
3000 km @ 6.8 l/100km

Re: Startování s vyšláplou spojkou

Příspěvekod alex.333 » 16.09.2014 23:38

No nejsme jenom dva - stačí se podívat jinde, ale nebudu nikoho učit používat google :D .
Já jsem čerpal z odborného tisku a zde ocituji celý příspěvek z internetové diskuze odjinud:

Tady je třeba opsán článek s časopisu Autodieslu č. 6.

Mýtus vyšlapávání spojky při startu pochází zřejmě z autoškoly. Je to samozřejmě v první řadě bezpečnostní opatření. Naše starší automobily navíc měly relativně slabé startéry i akumulátory a oleje v motoru i převodovce při teplotách pod nulou ztuhly. Pak skutečně odpojení převodovky vyšlápnutím spojky poskytlo startéru takovou úlevu, že byl schopen motor jakž takž roztočit. U dnešních vozidel není tato procedura z technického hlediska odůvodněná. Při sešlápnutí spojky působí na klikový hřídel poměrně velká axiální síla. Čím vyšší je točivý moment motoru, a tedy i síla přítlačné pružiny spojky, tím hůře. Z axiálních ložisek klikového hřídele je při vyšlápnutí spojky vytlačen olej a jejich třecí plochy jsou přitlačeny k sobě. Při roztočení startéru dojde k jejich náhlému odtržení, což se na úrovni povrchové struktury materiálu neobejde beze škod a úbytku materiálu. Olejovým filmem jsou ložiska chráněna jen za chodu, nikoli v klidu. Motory, které při sešlápnutí spojky na křižovatce zhasnou, či při chodu na volnoběh klepou, aniž by měly volná hlavní ložiska, za to mohou "vděčit" často trvalému startování se spojkou. Mají opotřebená axiální ložiska, klikový hřídel má nadměrnou axiální vůli a podélně se pohybuje.

Ať si každý říká co chce u mého předchozího vozu jsem byl chopen poznat rozdíl (axiální vůli) po ujetých 150tkm s vyšlapávanou spojkou.
Na druhou stranu vím, že výrobci posilují axiální ložiska kvůli start-stopu, takže dnes je riziko velkého opotřebení tohoto ložiska minimální.
Ne u všech se to, ale řešilo hned a tak právě zavedení start-stopu urychlilo povědomí o tom, že motor má "nějaké" axiální ložiska a že častým startováním se "dost" opotřebovávají.
Nemyslím si, že se autor textu potřeboval zviditelnit novinářskou kachnou. Jeho práci už léta znám a vím, že tato informace se zakládá na zkušenosti více servisů a není zájmem žádné automobilky upozorňovat na to, že jejich konstruktéři "něco" opomněli.
2010 Cee´d SW 1,6 CRDi 85kW Obrázek
Uživatelský avatar
alex.333 Neuvedeno
Uživatel fóra
Léta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členství
 
Příspěvky: 62  Témata: 3
Registrován: 18.07.2012
Bydliště: Bruntál  Czech Republic (cz)

Kia cee'd SW (2010)
0 km @ 0 l/100km

Re: Startování s vyšláplou spojkou

Příspěvekod zaplosak » 17.09.2014 10:11

Dobrá, tři... ;)
Uživatelský avatar
zaplosak Muž
Fanda vozů Kia
Léta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členství
 
Příspěvky: 487  Témata: 1
Registrován: 30.06.2013
Bydliště: olomouc  Czech Republic (cz)

Kia Ceed III (2018)
3000 km @ 6.8 l/100km

Předchozí

Zpět na ceed SW

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google Adsense [Bot]