DIY - Vymena chladice motoru

"Máte štěstí, že jdu zrovna kolem, říkají o mě, že jsem odborník".

DIY - Vymena chladice motoru

Postby Beda » 27.01.2019 20:48

Par tydnu zpatky jsem si vsiml pri nahodne kontrole motoroveho prostoru, ze mam prazdnou nadrzku nemrznouci smesi motoru :? Takze jsem zacal hledat duvod proc, protoze predtim pri pravidelnych kontrolach se drzela hladina na stale stejne mire. Jsem si rikal, zda mi auto nenaznacuje :D , ze chce novou napln, protoze jsem prekrocil 100tis. km a podle navodu by se mela brzo menit nemrznouci smes v chladicim okruhu.

Ve stejny cas jsem dosahl i na interval pro vymenu oleje, takze jsem lezl pod auto a menil i olej, kdyz jsem mel dole spodni kryt motoru vsiml jsem si, ze je nejak vic mokry na leve strane (mysleno ve smeru, kdyz koukam na auto na predek). Prohledl jsem motor zespodu a nasel nazelenale mapy na klimakompresoru a alternatoru, pak na hadicich pred klimakompresorem byly i kapky neceho nazelenaleho co stekakalo dolu. Koukal jsem k vodni pumpe, zda netece ta, ale ta je situovana v zadni casti motoru nahore, kde od ni nebyla videt zadna mapa, ze by to teklo prave z ni nebo z tesneni pod ni :no: Takze jsem usoudil, ze to musi tect od predku, coz ukazovalo na chladic, protoze na potrubi jsem taky nic nenasel. Chladic byl vlhky v casti vedle vyspousteciho ventilu a pri jeho kontrole zepredu pres naraznik jsem si vsiml, ze ma dost pocuchane ty jemne lamely, ale na zasah kamenem to nevypadalo :huh:
obr1.jpg


Objednal jsem tedy dostatek chladici kapaliny pro korejske vozy Carline Antifreeze, pri pohledu do bezpecnostniho listu na slozeni to vypadalo jako lepsi volba nez to co prodava Autokelly, kde je max. 2,5% jinych latek (treba inhibitoru koroze) a zbytek je ethan jako hlavni slozka.
carline-antifreeze-k-j.png


Nebudu sahodlouze popisovat postu, zde jsou jednotlive navody na ukony, ktere jsou treba provest:
Sorento XM 2013 Vymena nemrznouci smesi.pdf

Sorento XM 2013 Demontaz predni naraznik.pdf

Sorento XM 2013 Demontaz radiatoru.pdf


Jen pro opravu postupu, neni treba sundavat plastove potrubi sani vzduchu za prednim ramem, taktez neni treba vyndavat baterku vcetne jejiho uchytu, staci jen odpojit minus pol, aby nahodou nespustili treba airbagy pri neopatrne manipulaci na predku. Hadice radiatoru odpojit u radiatoru ne u motoru, treda pokavad je nebudete menit za nove.

Nejobtiznejsi byly dve veci: sundat naraznik a pak vymotat ven chladic radiatoru, protoze na nej je poveseny radiator od klimatizace.

1. Demontaz narazniku - v postupu se nikde nepise, ze by se vyndavala svetla, ja zvykly z predchoziho modelu, kde pod svetly byly zacvaky, za ktere drzel naraznik na prednim ramu, jsem odsrouboval dva horni srouby v uchytech svetel a chtel svetla vyndat, jenze nesla ven, tak jako na predchozim modelu.
obr3.jpg

Za vsechno mohla zmena konstrukce predku, FL verze uz nema na predku ram na ktery by byl nacvaknuty naraznik, ale naraznik je zacvaknuty primo do svetel, takze kdo chce vyndat svetla musi sundat naraznik :roll: mozna dobre reseni proti kradezi Xenonovych svetel, ale nenechavy zlodej dokaze rozlamat i naraznik hadam, takze ve finale zpusobi vice skody :thd:

Komu se tedy nepovede vycvaknout naraznik ze svetla, tak ho bude muset sundat i se svetly, doporucuji delat ve dvou.

Nejdele jsem se pral s bocnimi zacvaky, ktere jsou na prechodu naraznik / blatnik :roll:
obr2.jpg

Musel jsem odpacit naraznik plastovymi pacidly a pak malym plochym sroubovackem jsem se snazil nadzvednout kazdy jednotlivy zacvak, aby se postupne naraznik uvolnil. Plast narazniku na vnitrni hrane to odnesl promacklinami :huh: ale povedlo se, narozdil od mych pokusu na predchozim aute, kde jsem nektere zacvaky pretrhl.

Pred sundavanim je treba odpojit celkem 3 konektory jeden vpravo a dva na leve strane cca za mlhovkou, opet doporucuji druhou osobu, ktera je odpoji, az se povysune uvolneni naraznik, aby pak nevysel na kabelech. Tyto konektory mne pak potrapily, kdyz jsem naraznik nasazoval zpet, nedokazal jsem se trefit do svetel a na boky zaroven, tak jsem nasazoval naraznik uz se svetly na nem nasazenymi. V jednom cloveku jsem to zvlad, ale je to velke riziko, vse se krouti pod vahou svetel a hrozi, ze vypadnou z narazniku a pak hlavne nemate toho druheho, aby zapojil ty konektory, protoze pak se na ty vlevo (z pohledu na predek auta) neda skoro dostat, musite si zlamat ruku kolem nadrzky na vodu do ostrikovacu a naslepo trefovat konektor za ni.

Po sundani narazniku mate vyhled a dostupne vse potrebne.
obr4.jpg
obr5.jpg


2. Demontaz radiatoru - V postupu se pise sundat z radiatoru chlazeni radiator klimatizace, jenze uz se tam nepise, ze to nejde zrovna lehce, kdyz mate cely system klimatizace napusteny a nechcete ho vypoustet :help: takze prislo na radu hrani si s jezkem v kleci a demontovani dalsich veci, ktere branily vykloneni radiatoru, treba tento spodni uchyt hadam teplotniho cidla.
obr6.jpg

Po odsroubovani ventilatoru z radiatoru ho nechte opreny o motorovy blok, protoze ho stejne ven nedostanete a neni treba ho vyndavat, pak ho vratite na novy radiator.

Az po vyndani radiatoru ven jsem si vsiml te zasadni zvlastnosti a duvodu, proc asi radiator tekl.
obr7.jpg

obr8.jpg


No a koho to jeste netrklo ... ten divne vypoukly tvar ve spodku, tak zde je obr., jak vypada normalni radiator.
obr9.jpg


Je zajimave, ze nasazeni chladice klimatizace na novy radiator probehlo vcelku rychle, akorat o co rychleji jsem ho nasadil, o to dele jsem piloval chybejici tvar na dvou uchytech, aby se na radiator dal vratit jeden plastovy deflektor.
obr10.jpg
obr11.jpg


Jeste jsem si zajel koupit dve hadicove spony. Myslim, ze to byl rozmer 32-50mm. Nechtelo se mi prat znovu s temi originalnimi pruznymi sponami :thd:
obr12.jpg


Naplnil jsem znovu chladic a okruh novou nemrznouci smesi a jezdim dale uz s nemennou hladinou ve vyrovnavaci nadobce.



Celkova casova narocnost cca 5h i s vyjezdem pro ty spony a vypoustenim okruhu.
Radiator stal i s postovnym cca 2400Kc, orig. v Autokelly je cca za 17tis. Kc.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Beda Male
Administrátor
Years of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membership
 
Posts: 6249  Topics: 296
Joined: 04.09.2007
Location: Dubí  Czech Republic (cz)
1. sraz Kia-Club.org (1) 2. sraz Kia-Club.org (1) 3. sraz Kia-Club.org (1) Mogul Safety Cup 2009 (1) 4. sraz Kia-Club.org (1) 5. sraz Kia-Club.org (1) 6. sraz Kia-Club.org (1) 7. sraz Kia-Club.org (1)
8. sraz Kia-Club.org (1) 9. sraz Kia-Club.org (1) 10. sraz Kia-Club.org (1) 11. sraz Kia-Club.org (1) 12. sraz Kia-Club.org (1) 13. sraz Kia-Club.org (1) 14. sraz Kia-Club.org (1) 15. sraz Kia-Club.org (1)
16. sraz Kia-Club.org (1) 17. sraz Kia-Club.org (1) 18. sraz Kia-Club.org (1) 10. výročí Kia Clubu (1) 19. sraz Kia-Club.org (1) 20. sraz Kia-Club.org (1) 21. sraz Kia-Club.org (1) Osobnost klubu (1)

Kia Sorento II (2013)
100000 km @ 7.5 l/100km

  • Finanční podpora Kia-Club.org
    CZ: Číslo účtu / kód banky: 2600362987/2010
    SK: Příkaz zadejte jako SEPA platbu (nikoliv jako platbu do zahraničí). Pro SEPA platbu je potřeba zadat číslo účtu ve formátu IBAN. IBAN: CZ9220100000002600362987 , BIC/SWIFT: FIOBCZPPXXX


 

Re: DIY - Vymena chladice motoru

Postby Barny » 28.01.2019 14:18

Bedo opět palec nahoru
Barny None specified
Uživatel fóra
Years of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membership
 
Posts: 30  
Joined: 08.09.2008
Location: plzeňsko  Czech Republic (cz)
7. sraz Kia-Club.org (1)


Return to Technický koutek

Who is online

Users browsing this forum: No registered users