od JanRypal » 13.10.2011 20:37
Hodnoty sond by měly být dle mých informací a vlastného pozorování asi takhle:
Při zatíženém motoru:
Horní sonda musí cyklovat mezi cca 200 - 600 mV, to znamená že se střídá chudá a bohatá směs (hodnoty ale záleží na značce sondy a jejím typu, nemusí být vždy stejné a nejsou až tak důležité, důležitá je jen pravidelná křivka)
Spodní sonda musí držet hodnotu ideálně nejvyšší, tedy asi 700 - 750 mV = 0 % kyslíku ve spalinách (zbylý kyslík se totiž spotřeboval v katalyzátoru)
Při brždění motorem:
Horní sonda na hodnotě 0 mV = 100% kyslíku, protože se nevstřikuje palivo a motorem tak prochází čistý vzduch
Spodní sonda rovněž na hodnotě 0 mV, ale s nástupem o malinko později, protože ještě dohořívají zbytky spalin v katalyzátoru.
Teď doufám, že jsem to nesplet, protože vždycky musim chvíli přemýšlet co je chudá a bohatá, kde je kolik kyslíku a jaká k tomu patří hodnota. Jinak 100% kyslíku myslím tak, že jeho obsah uvnitř potrubí je stejný jako obsah vně potrubí, tedy v atmosféře. Sonda totiž neměří přesnou koncentraci kyslíku, ale pouze porovnává koncentraci ve svém vnitřním a vnějším plášti. Proto musí být závit i keramická izolace naprosto těsná. Takže mě při té příležitosti ještě napadlo - zkus zkontrolovat obě sondy, jestli na jejich keramických částech nenajdeš drobné praskliny, nebo jestli není poškozené těsnění okolo drátů, popř. velké množství rzi kolem matice a závitu atd atd. Občas se stane, že třeba po výjezdu kopce je sonda rozpálená dočervena, pak projedeš kaluží, cákne na ni voda, keramika popraská a hodnoty jsou najednou někde úplně jinde. Nebo třeba když vidím, jak někdo dojede na WAPku, otevře kapotu a začne umývat motor, to je ještě horší. No a dále se na sondu nesmí dostat olej, chladicí kapalina atd, protože to zase ucpe póry a sonda pak nemá správné srovnání měřené hodnoty s okolní atmosférou.
Kia Sportage II (2005) 4x4, 2.0 CVVT 16V DOHC, Active Ex