po přečtení zkušeností z motoristických časopisů o ESP (nikoliv internet. diskuzí) jsem došel k těmto závěrům:
1) znalcům a závodníkům aut je líto, že z trhu mizí kvalitní auta, u kterých není ESP, nebo u kterých je možné esp trvale deaktivovat
2) testy typu slalom mezi kužely při vyšší rychlosti (60km/h a více) nelze často s ESP provést, protože auto je pod ovládáním ESP a nelze využít výhody smyku. Auto je defacto pokračuje směrem jak je natočen volant. Ani na polygonu na mokré folii nemůžete s ESP dost dobře použít zažité zvyky ze školy smyku
3) ESP je dobré na vyhrocené situace, ke kterým se při normální jízdě běžně nedostanete. Chápu požadavek EU a USA montovat ESP standardně do auta. Ne každý je při jízdě maximálně koncentrovaný na možný problém. Z pohledu efektu vůči masám řidičů určitě ESP pomůže (důchodci, řidičky, sváteční jezdci aj.)
4) více než ESP považuju za důležitější kvalitní tlumiče, kvalitní pneu, dobře natlakované pneu. Bez ESP se dá jezdit naprosto normálně, stačí neblbnout, nejezdit jak blázen když prší nebo sněží, nepředjíždět v zatáčce aj.
5) trochu mám strach, co se stane, když se v plné rychlosti pokazí elektronika. Předpokládám, že je v ESP nějaký bezpečnostní okruh, který vadné ESP vyřadí, ale i tak.... Že se elektronika kazí, o tom jsou desítky Murphyho zákonů

6) z okruhu mých známých zatím nikdo ESP v kritické situaci nezažil, takže nemám od nich reference
- sám mám nové auto CEED bez ESP. Když jsem jezdil léta ve Felicii bez ABS, airbagů a s velmi slabými brzdami (typické pro Feldy), byl jsem hodně opatrný. Třeba dnes nechápu k čemu je dobrý BAS

, protože brzdy brzdí fantasticky, mám naopak s nimi problém zvyku, jak jsou citlivé