od jano73 » 13.06.2024 12:06
Motor 1,2 DPI (1197 ccm - G4LF) aby bolo jasné o čom hovorím,
nemá DPF filter, ale pri emisnej norme Euro 6d od r. 2021 má už tento motor kurvítko navyše - EGR ventil na prepúšťanie výfukových plynov do sania.
Preto výrobca odporúča bezpopolnaté oleje API: SN plus , SP ,SP (RC) alebo ILSAC: GF-6A vo viskozite 0w-20.
Motor bude pracovať aj s olejom 5w-30 , aj pri HTHS vyššej ako 3,5 (oleje A3/B4;C3;C4) , ale bude podstatne hlučnejší .
Tento hustejší olej spôsobuje klepot hydraulických zdvihátok , ktoré majú vonkajší priemer iba 12 mm a výšku cca 36 mm -otvor na prepúšťanie oleja iba 0,3mm.
Druhým hlučným zariadením bude CCVT systém riadenia vačiek a to v tomto motore aj sania , aj výfuku.
Aj CCVT aj zdvihátka sú konštruované na kinematicku viskozitu pri 100 st. celzia cca 8-9 (min.)(mm2.s-1) , čo splňujú iba oleje 0w-20 , alebo mierne nariedené-znehodnotené oleje 0-5w/30 benzínom pri krátkych trasách.
Skúšal som viac olejov , motor má za sebou cca 7-8 výmen oleja (mením po 7-10.000 km). Do Kia servisu nechodím odnova.
Odporúčam pri nájazde nad 20.000 km ročne na leto 0-5 w / 30 v prevedení A5 s HTHS 2,9 až 3,2 v kombinácií s GF-6A;
na zimu hocičo slušné vo viskozite 0w-20.
Pri 0w-20 budú všetky oleje v ponuke s HTHS v rozsahu 2,6-2,9.
Ak jazdíte málo a len také cudračky lejte celoročne 0w-20 ako odporúča výrobca, nič tým nepokazíte.
Rozdiel v spotrebe benzínu pri použití olejov 0w20 a 5w30 C2 je asi 0,2 l / 100 km a pri použití 5w30 C3, C4 je už 0,4 l / 100 km benzínu viac oproti 0w20.
Viac benzínu , viac emisií , tak preto vyvíjajú motory schopné prevádzky na 0w20 (iné automobilky ako napr. Toyota aj 0w16, 0w12).