od mv12 » 07.03.2015 19:34
Hlavně musíš dodržet ACEA (nebo API či jinou normu, ale nejspíš tam bude ta ACEA, což je evropská norma), která je předepsaná pro tvé auto a kterou musí olej splňovat (v podstatě určuje technické parametry oleje). Najdeš to v manuálu k autu (např. ACEA A3, ACEA B3 apod.). Nenapsal jsi, co máš za motor, tak se nemůžu podívat, ale těch olejů Shell Helix Ultra 5W-30 existuje mnoho typů, tak si dej bacha, abys nekoupil něco jiného... Liší se totiž v dalších přidaných písmenech jako třeba Shell Helix Ultra AV-L 5W-30, tak abys to nezaměnil za jiný...(Pokud je ten doporučený bez dalších písmen, tak aby tam nebyly.) Stejně před koupí radši zkontroluj v popisu oleje, zda splňuje předepsanou ACEA normu. To je základ.
Označení 5W-30 je viskózní třída oleje. Třída označená písmenem W (winter) vyjadřuje vztah viskozity k zimním teplotám. Číslo nemá žádnou logiku, ale v praxi se dá říct, že když od označení W odečteme přibližně –35 dostaneme minimální venkovní teplotu použitelnosti oleje. Další číslo za písmenem W se vztahuje ke kinematické viskozitě při 100°C a zase s jistou rezervou se dá v praxi počítat s tím, že číslo cca odpovídá maximální venkovní teplotě. Přesněji to najdeš v tabulkách, ale i to jsou jen přibližné hodnoty, protože taky závisí na konstrukci motoru, jeho stavu atd. Takže olej 5W-30 je vhodný od cca -35°C do +30°C, 10W-40 od cca -30 do cca 40°C. Vhodné jsou oba, pro naše podmínky, pokud v létě překračuje teplota 30°C, by byl asi o něco lepší ten 40 olej, ale některé typy olejů se v této viskozitě ani nedělají. Pokud je k dispozici a cena cca stejná, dal bych tu 5W-40.
(20W pro naše podmínky nebrat, to je jen něco kolem -15°C...)

KIA Cee'd 1.6 GDI FIFA World Cup Edition