Stránka 1 z 2

Chcípnuté nestojí v kopci na kvaltu!

PříspěvekNapsal: 20.02.2021 00:38
od Celda
Máme u domu podélné stání do kopce (žádný extrémní sklon, na kole to ale člověk dost pozná, že je to kopec). Přijel jsem dnes (shodou okolností z STK - bez závad 8-) ), chcípl jsem to a nechal stát jen na kvaltu (zpátečka) bez zatažené ruční brzdy. Naštěstí jsem byl ještě uvnitř a za mnou nestálo žádné auto, ale auto se pomalu začalo sunout dozadu z kopce! Tak jsem si říkal, že tam ta zpátečka byla asi špatně zařazená, nastartoval jsem, popojel jsem o půl metru zpět do kopce, znovu zařadil zpátečku a chcípl. Udělalo to znovu! Zkoušel jsem to i na jedničku a zas to samé!
Mám sice poslední tři měsíce garáž jinde, ale před tím jsem tady parkovával běžně a auto to nikdy nedělávalo! :shock: Auto jede normálně, má najeto jen 70 tis. km, nezdá se mi, že by prokluzovala spojka. Pohyb zaparkovaného auta z kopce byl spíš po skocích, což by nasvědčovalo tomu, že to není prokluzující spojka, ale že opravdu "točím" motorem. Naštěstí mi funguje OK ruční brzda, ale dost mě to vyděsilo a znervóznilo - tady jsem (zejména v zimě, aby náhodou nepřimrzla) běžně ručku vůbec nezatahoval. Dělá to někomu se stejným autem (viz podpis dole) taky?

Re: Chcípnuté nestojí v kopci na kvaltu!

PříspěvekNapsal: 20.02.2021 08:31
od zaplosak
Auto normálně přes kvalt v kopci popojíždí jak se strácí komprese ve válcích, buď rád že jsi do někoho nevrazil, možná automat v poloze P by měl auto zajistit proti pohybu, tím si nejsem jistý ale zase - proč zatěžovat převodovku - ručku zatahovat vždycky je sakra dobrý zvyk, pokud stojím do kopce tak i dát trochu levý rejd a opřít se o obrubník neuškodí.

Re: Chcípnuté nestojí v kopci na kvaltu!

PříspěvekNapsal: 20.02.2021 09:32
od hoodoo
auto nazařazené rychlosti údajně lépe drží manuál než automat, každopádně tohle používat jen na rovině, z kopce zatahovat ručku (a v třeskutých mrazech ji radši nezatahovat a neparkovat v kopci :D ).

jinak se spojkou nebude problém, protože při zařazení rychlosti a nezatažení ručky vlastně auto opřeš o převodovku a dáváš slušný kouř "jen" převodovce. na rovině to je vlastně ok, ale v kopci je to fakt velké namáhání převodovky, na které není konstruovaná (nejen proto je v autě ruční brzda). ale když auto budeš parkovat v kopci bez ručky často, po nějakém čase se v soukolí převodovky vymačkají vůle jako prase a řazení začne být obtížné, nepřesné, časem vlastně nemožné = výměna převodovky :thu:

Re: Chcípnuté nestojí v kopci na kvaltu!

PříspěvekNapsal: 20.02.2021 12:14
od Celda
Díky za odpovědi. Ponechme teď stranou, jestli je stání v kopci bez ručky rozumné nebo nerozumné z hlediska namáhání převodovky a/nebo dalších částí hnacího ústrojí, zaráží mě dvě věci:
1) Do teďka jsem si myslel, že silové poměry v hnacím ústrojí při vypnutém motoru jsou takové (minimálně u většiny aut), že na zpátečku/jedničku to prostě v (neextremním) kopci "pootočit motorem" nemůže :shock:
2) Navíc přesně v tomto kopci jsem stával často (někdy asi i bez ručky) a nikdy se mi to nestalo.
Asi nejklidnější bych byl, kdyby mi to někdo se stejným autem prostě zkusil a řekl, že se mu to taky děje.
Díky.

Re: Chcípnuté nestojí v kopci na kvaltu!

PříspěvekNapsal: 20.02.2021 12:45
od hoodoo
je to vlastně jednoduchý - stojíš v tom kopci tak dlouho, že už máš vůli v převodovce dostatečnou na popojetí auta

Re: Chcípnuté nestojí v kopci na kvaltu!

PříspěvekNapsal: 20.02.2021 12:54
od Celda
2 hoodoo:
Nerozumím, jakože "přeskočí" zub ?

Re: Chcípnuté nestojí v kopci na kvaltu!

PříspěvekNapsal: 20.02.2021 14:15
od pacesol
Předně s převodovkou to nemá zhola nic společného. Časem se na každém autě udělají minimální vůle na ventilech. Vpodstate auto drží na stlačeném vzduchu v hlavě. Pokud vzduch ujde přes drobnou vůli ventilů tak při střihu sání a výfuku auto jakoby poskakuje jak uniká vzduch z následných válců. Stejně to funguje když auto roztláčíš. Převodovku ani spojku parkováním v kopci nenamáhá jako rozvody. Auto stojí bez tkaku oleje. Tím není hydraulicky napnutý rozvodový řetěz a hrozí že při tomto couvání nebo jízdě dopředu poskakováním přeskočí. Navíc vpodstatě je přes kola rozvodů celou dobu napnutý rozvodový řetěz a vytahuje se. Fáma o zamrzání nebo přimrzání brzdy přetrvávat z doby kdy byl součástí obložení azbest a ten na sebe vázal vodu. U dnešních brzd už toto nehrozí. Jen se zbavit předsudků je obtížné.

Re: Chcípnuté nestojí v kopci na kvaltu!

PříspěvekNapsal: 20.02.2021 18:38
od therion
S vuli ventilu to nema nic spolecneho , pripadny kompres vzdy unikne pres krouzky. Jediny vetsi odpor u stojiciho motoru tvori rozvody , resp pruziny ventilu a tim je prave namahany rozvodovy retez a napinak. Nicmene staticke namahani retez nevytaha ,ten dostane pokourit hlavne podtacenim a A5 olejem. Horsi je, kdyz do zaparkovaneho auta s kvaltem nekdo najede na parkovisti. To skoci rozvody jedna dva.
A zadni kotouce na rucce po paru dnech stani v podzimnim vlhkem vzduchu bez problemu prilepi brzdy, tak ze chcipne pri rozjezdu motor. Zadni kotouce mi vydrzely 6 let a cca 50k a sly. Od te doby bez kvaltu , bez rucky a vzdy zklinovane auto a je pokoj.

Re: Chcípnuté nestojí v kopci na kvaltu!

PříspěvekNapsal: 20.02.2021 19:22
od pacesol
Pokud ti bude ucházet tlak přes kroužky tak to je průser. Tlak vždy unikne přes ventily. O tom mne nepřesvědčíš. A Ruční brzda nemá s kotouči nic společného. Pakny ruční brzdy jsou uvnitř kotouče. Aby byl brzdný účinek na kotouče, tak bys musel mít hydraulickou ruční brzdu.

Re: Chcípnuté nestojí v kopci na kvaltu!

PříspěvekNapsal: 20.02.2021 21:33
od martinsm
pacesol píše:Předně s převodovkou to nemá zhola nic společného. Časem se na každém autě udělají minimální vůle na ventilech. Vpodstate auto drží na stlačeném vzduchu v hlavě. Pokud vzduch ujde přes drobnou vůli ventilů tak při střihu sání a výfuku auto jakoby poskakuje jak uniká vzduch z následných válců. Stejně to funguje když auto roztláčíš. Převodovku ani spojku parkováním v kopci nenamáhá jako rozvody. Auto stojí bez tkaku oleje. Tím není hydraulicky napnutý rozvodový řetěz a hrozí že při tomto couvání nebo jízdě dopředu poskakováním přeskočí. Navíc vpodstatě je přes kola rozvodů celou dobu napnutý rozvodový řetěz a vytahuje se. Fáma o zamrzání nebo přimrzání brzdy přetrvávat z doby kdy byl součástí obložení azbest a ten na sebe vázal vodu. U dnešních brzd už toto nehrozí. Jen se zbavit předsudků je obtížné.


...nasa nova ceedka ma namrznute v zadu brzdy ak necham cez noc zatiahnutu rucnu brzdu. Stale, bezvynimky ked je teplota pod mrazom.
Vsetky ostatne auta co som vlastnil nikdy tento problem nemali.
Btw, premenoval som nas kia ceed na kia shit

Re: Chcípnuté nestojí v kopci na kvaltu!

PříspěvekNapsal: 20.02.2021 22:29
od Osozu
Každé auto sa prilepi ak ma zatiahnutu dlho rucnu alebo keď mrzne, tiež mi primrza ručná ale neriešim to, je to spotrebak, a nechávať auto v kopci na kvalte to chce riadnu odvahu , síce mam automat ale nechcem zničiť prevodovku

Sent from my SM-G780F using Tapatalk

Re: Chcípnuté nestojí v kopci na kvaltu!

PříspěvekNapsal: 20.02.2021 23:07
od martinsm
ano, tiez to tak robim, ale ako to posetrit aby to nerobilo? Tie buchance pri rozjazde su celkom horror.

Re: Chcípnuté nestojí v kopci na kvaltu!

PříspěvekNapsal: 20.02.2021 23:28
od Osozu
Mne tak búcha už druhú zimu, a kotúče sú hladucke a brzdí to skvele, takže by som to moc neriešil

Sent from my SM-G780F using Tapatalk

Re: Chcípnuté nestojí v kopci na kvaltu!

PříspěvekNapsal: 21.02.2021 00:39
od martinsm
tak to mas super. Nase zadne brzdy vyzeraju hrozne, hrdza, ryhy a pod. Auto ma 8500km a 7mesiacov, ale idem riesit reklamacku.

Re: Chcípnuté nestojí v kopci na kvaltu!

PříspěvekNapsal: 21.02.2021 02:17
od Osozu
Ja mam elektrickú ručnú s autohold, možno je to tým

Sent from my SM-G780F using Tapatalk