A za aky cas sa ti zohreje motor na volnobehu na tych 50°C a za aky cas ked po chvili vyrazis z rozumom. Zarucene skor sa ti ohreje motor pod zatazou. Preco? ciastocne si si na odpovedal.
Nenapisal som to uplne najstastnejsie, ako si napisal, presycuje sa aby sa motor udrzal v chode a toto presytenie za zaroven vyuziva aj na skorsie zahriatie.
Nepisal som ani si nemyslim, ze sa motor neobohacuje ked sa rozbehnem a je studeny.
A to tvoje tajomstvo ma pobavilo, precitaj si co som pisal v poslednom riadku o predhrievani, bufik = webasto. cize logicky tie motory vydrzia podstatne viac ked ich predhrejes a odstranis beh studeneho motora. A mozno budes prekvapeny ale webasto funguje aj u inych znaciek, nie len u Kie.
A je trocho rozdiel napr ked v rusku prevadzkujes ten isty motor pri -20 -30°cez podstatne dlhsiu zimu ako u nas pocas podstatne kratsej zimy s teplotama -10 -0°C. Logicky motor prevadzkovany u nas nebude tak trpiet a nebude tak opotrebovany.
Aj spirala v kureni ti pomaha aby si neodoberal motoru teplo, predhrievanie vzduchu ako si pisal tak isto, dokonca sa robi aj to ze mas maly kat hned za motorom pred hlavnym katom. tento maly kat sa ti zohreje podstatne skor a podstatne skor zacne fungovat a hlavny kat nedostava tak na hubu a je potom podstatne lacnejsie vymenit maly kat ako velky hlavny.
A to ked niekto si vybombuje ventilator v zime naplno tak len predlzuje ohrievanie motora kedze vacsim prudom vzduchu mu odobera viac tepla.
A treba sa pozriet na ohrievanie motora a vsetkeho nie len na samotny kat, treba sa nato pozriet aj z pohladu opotrebenia a casu za ktory motor dostanes na urcitu pracovnu teplotu. Zarucene motor skor ohrejes pod miernou zatazou ako na volnobehu. Cim skor celu sustavu zohrejes tak je to pre nu lepsie.
Cim dlhsie motor bezi podchladeny, o to viac sa opotrebuvava mechanicky. Pravidelne vystavovanie motoru takemuto opotrebeniu bude mat za nasledok, ze po dosiahnuti urciteho opotrebenia kruzky nebudu tak dobre stiarat olej a ten bude koncit v kate.
Dalsia vec, motor je navrhovany na urcity pracovny rozsah otacok, od 1500 do 5000 - u kazdeho motoru inak a motor mimo tento rozsah nie je taky ucinny a ani mu to moc neprospieva. (Dolievalo sa cca 7l pocas 30 000km na vymenu oleja). V servise podla tabuliek povedali, ze to je v norme a nie je to este poruchovy stav, ale ze normalne to nie je, ze takto vela zerie motor olej.
V byvalej praci sme mali 2 rovnake Ceed-ky SW II, chodievali sme na nich rovnake trasy, rovnakymi rychlostiami kedze sme chodievali za sebou (cca 1200km tyzdenne). Kolega cez zimu vzdy nastartoval, bol zobrat papiere na firme, odpratal sneh, oskrabal ak bolo treba a za ten cas motor x minut bezal, ja som ocistil auto pri vypnuto motore, nastartoval, nechal chvilu pobezat a vyrazili sme. Motor na aute s ktorym behal kolega po cca 30 000km zacal zrat olej. Nehovorim ze to bolo sposobene len tymto behom na volnobeh ale urcite to tomu motoru neprospievalo.
Pre info pozri si video z termokamery ako dlho sa ohrieva motor pri -6°C na 50°C (teploty chladiacej kvapaliny, nie oleja).
https://www.youtube.com/watch?v=e1l_v5NbneMNa tuto temu by sme mohli debatovat do nekonecna a davat protiargumenty. V dnesnej dobe je na internete XY odkazov, studii a nazorov na tuto temu. Nie vsetky su spravne. Pri pouzity zdraveho rozumu, technickeho myslenia si vie aky taky nazor clovek spravit aj sam. A to co plati pre jeden motor, nemusi platit pre druhy.