Asi po roku vsugerovávania si, že mi sedačka hreje som zistil , že nehreje . Hlavne keď ma bývalý majiteľ ubezpečoval, že "sedadlo musí hriať, veď on to ani nepoužíval." Veľmi som to nepoužíval ani ja a keď som ohrev zapol, po chvíli som si nebol istí či sedadlo hreje mňa, alebo ja jeho . Keďže auto už nemám v záruke a v KIA servise by to vyšlo asi na pekných pár €, rozhodol som sa zistiť sám v čom je problém. Som elektrotechnik a na predošlej Fabii som bol zvyknutý robiť všetko sám. Tam mi bolo oporou škoda fórum, kde človek našiel vyčerpávajúce odpovede na všetko čo s autom súviselo. Tak sa ja posnažím tu pomôcť tým, ktorí majú podobný problém.
Podrobný návod ako vybrať sedadlo z auta a odčaluniť ho písať nebudem. Nieje na tom nič ťažké a kto by to nevedel, nech sa radšej ani do opravy sám nepúšťa. Pod sedadlom sú svorkovnice, ktoré treba odpojiť, idú ľahko, každá má poistku, takže neťahať nasilu. Pod sedadlom sa ďalej nachádza elektronika, ktorá riadi ohrev. Ak by ste ju mali vadnú, nebude fungovať ani tlačidlo zapnutia ohrevu. Nebudú vám na ňom svietiť ledky a signalizovať intenzitu ohrevu. Z elektroniky idú štyri kábliky popod sedadlo k ohrievacím dečkám. Dečky sú dve a sú zapojené do serie. Keď sa jedna pokazí nehreje nič. Sedadlová dečka má 1,4 ohm a operadlová 1ohm. Ak na svorkovnici vytiahnutej z elektroniky premeriate čierny a žltý káblik (sú trocha hrubšie) bude medzi nimi 2,4 ohm (ohrev). Ak nie, máte prerušený obvod jednej z dečiek. Biely a hnedý vedú k snímaču teploty. V zadnej časti pod sedadlom je dvojpólová svorkovnica, cez ktorú sa napája operadlová výhrevná dečka.Tú treba rozpojiť a premerať ohmmetrom. Zistíme tým, ktorá časť ohrevu nefunguje. Oba by nefunkčné byť nemali, ako som písal, ak sa jedna preruší, nehreje už nič. Ohrev je riešený pomocou odporového izolovaného káblika. Ten je hadovito vlepený medzi tenkú vrstvu molitanu a netkanú textíliu. Celá výhrevná dečka je prilepená na molitan pod poťahom sedadla. Káblik je síce tenký len asi pol milimetra, no je prekvapivo pevný. Nemusíte sa preto báť, že ho kľaknutím na sedadlo pretrhnete. Ako zistiť kde je prerušený? Poťah sedadla musí ísť dole. Ja som si sedadlo (operadlo) odspodu presvietil silnou baterkou. U mňa bolo prerušené operadlo a to celkom dole, kde sa spája so sedacou časťou sedadla. Je to dosť divné, lebo tam sa nikto nikdy neoprel. Nieje to fyzicky možné. Na povrchu sedadla nebolo vidieť žiadne známky poškodenia, ale káblik po obnažení vyzeral akoby bol pricvaknutý. V tom mieste sa potom prepálil. V molitane operadla bolo vidieť opalené miesto, kde to tlelo kým sa káblik neprerušil. Vyzerá to na výrobnú vadu. V tomto bode je už oprava jednoduchá, no ja som nenechal nič na náhodu. Káblik som odizoloval, zospájkoval, zcvakol krimpovacou dutinkou a na vrch dal zmršťovaciu bužírku. Aj keby motyka vystrelila toto bude držať! Sedadlo som poskladal, namontoval do auta a samozrejme odskúšal. Samozrejme všetko funguje a ja si teraz musím dávať pozor, lebo s manželkou plánujeme ešte jedno dieťa. Tak aby som si nepriškvaril.
A pár fotiek. Veľmi sa mi nechcelo fotiť, bola to dosť piplačka.