no dobre teda ideme na to "vedecky" - po amatérsku (a to ešte určite profík by prišiel na kopec iných vecí)
čo vieme s istotou povedať (s prižmúrením oka), že natankované palivo (podľa stojanu, bločku) je relatívne presný údaj (mali by byť pravidelne kalibrované, nádrže bývajú v zemi, kde je relatívne rovnaká teplota, atď.),
naproti tomu meranie vzdialenosti odometra je určite nepresná hodnota (z výroby zámerne nastavená na hodnotu nižšiu ako reálna, z viacerých dôvodov),
takisto meranie tých "pikolitrov" paliva vstrekovaných do motora, tiež bude vykazovať odchýlky... tam žiadne reálne meranie paliva určite neprebieha, predpokladám, že empiricky pri vývoji motora to nastavujú v softe, na ako dlho sa otvoria vstreky atď...
preto si myslím, že merať priemernú spotrebu na základe jednej nádrže (akokoľvek dotankovanej) je nepresné, či chceme, alebo nie... a túto chybu vieme podľa mňa čo najlepšie "odstrániť" dlhodobým sledovaním daného javu, napr. ročná spotreba...
teoretický príklad (vlastne môj praktický):
odometer: 15 000 km
natankované: 1025 litrov
teoretická priemerná spotreba
6,8 litrov / 100 km,
ale palubný počítač mi ukazuje
6,2 litrov / 100 km
(od začiatku som hlavný nenuloval) takže rozdiel 10% do mínusu PP voči Excel tabuľke podľa tankovania, ale tak nejak približne s rozdielom 0,5 litra mi vychádzajú aj jednotlivé tankovania)
a teraz k realite prejdenej vzdialenosti, tá je závislá asi od milión faktorov
,
ak sa nemýlim, tak PP si berie údaje z prevodovky z otáčok kolesa teda, ak u nových áut tomu nie je inak... neviem poučte ma, kto vie ako to je... (ako rýchlosť, tak aj prejdená vzdialenosť bude asi výsledkom počtu otáčok kolesa násobeného jeho obvodom - a ten je v podstate neznámy a neustále sa meniaci)
obvod pneumatiky - 16" 205/55 a 18" 225/45 nieje veru to isté
, sú to milimetre v obvode, ale sú...
tlak v pneumatike - nižší tlak znamená mäkšiu gumu = menší obvod, vyšší tlak naopak väčší obvod,
rýchlosť vozidla - nižšia rýchlosť - mestské trasy = menší obvod, vyššia rýchlosť - diaľničné trasy = väčší obvod tej istej pneumatiky, pri tom istom tlaku (a ten sa veru v priebehu času a teploty okolia mení tiež)
opotrebenie pneumatiky - nová pneu má dezén cca 7 mm, opotrebená 2 mm to je rozdiel 2x5 mm na obvode
čo si tuším pamätám, ten tachometer je z výroby zámerne nastavený tak aby ukazoval menšiu rýchlosť ako v skutočnosti (takže aj prejdenú vzdialenosť) pri maximálnych možných hodnotách tlaku, obvodu, novej gumy, väľkej gumy 18" atď
z praxe a z meraní GPS, kalibrovanými odometrami atď to vychádza na odchýlku niekde v rozpätí 0 až 10% menej, ako je skutočnosť (0 a 10 hodnoty asi len v extrémnych prípadoch)
povedzme, že štandardná odchýlka tachometra bude nejaké 3% priemerne, čiže pri 130ke na tachometri je to reálnych 126 podľa GPS (a aj to GPS nie je úplne presné
)
takže tých mojich 15 000 km za rok, môže byť reálne len 14 550 km (o 3 % menej) čo by pri natankovaných 1025 litroch dávalo priemernú spotrebu =
7 litrov a to je oproti PP 13% rozdiel ako lopo1 píše, meranie odometra je nepresné (je to tak zámerne asi)
uff to som tomu ale dal, čo
pátečeeeek kašlime na to...