Stránka 1 z 1

O kolesách

PříspěvekNapsal: 07.04.2010 00:46
od Tomi_san
OZNAČENIE PNEUMATÍK :
vyznačených na boku pneumatiky, napr.:

185/60 R14 91H (číta sa: 185na60 er14) znamená:

185 – šírka pneumatiky v mm
/60 – pomer výšky k šírke (výška priečneho rezu je 60% šírky pneumatiky)
R – radiálna konštrukcia
14 – priemer disku v palcoch
91 – index nosnosti
H – index rýchlosti (T = do 190km/h, H = 210, V = 240, W = 270, Y = 300)

Ďaľšie možné označenia:
RF alebo XL = zosilnená pneumatika pre ťažšie vozidlá
M+S a „snehová vločka” = zimná pneumatika
DOT = dátum výroby, pričom posledné dvojčíslie vyznačuje ročník výroby

SPRÁVNY TLAK V PNEUMATIKÁCH :
zaručuje optimálnu priľnavosť a jazdné vlastnosti, dlhú životnosť pneumatík a nízky valivý odpor.
Naproti tomu:
Nedostatočný tlak pneumatiku nadmerne prehrieva, derie kraje dezénu a zvyšuje neúmerne spotrebu.
Zbytočne vysoký tlak výrazne znižuje komfort jazdy a derie nadmerne strednú časť dezénu.
V oboch prípadoch nesprávneho nahustenia sa výrazne zhoršujú jazdné
vlastnosti v zákrutách a pri brzdení.

MINIMÁLNA BEZPEČNÁ HĹBKA DEZÉNU :
odporúčaná pre letné pneumatiky je 3 mm a pre zimné 4 mm.
U menšej hĺbky dezénu výrazne klesá schopnosť pneumatiky odvádzať vodu a rastie riziko aquaplaningu,
a to aj pri nižších rýchlostiach. U zimných pneumatík výrazne klesá záberová schopnosť v kaši a snehu.
Ojazdené zimné pneumatiky je možné dojazdiť v lete - pozor však na zmenu jazdných vlastností :
auto bude viac „plávať” a brzdná dráha sa predĺži.

MAXIMÁLNA DOBA :
pre bezpečné použitie akejkoľvek pneumatiky je 6 rokov.
Po tomto období by mala byť nahradená novou, ajkeď má ešte dostatočnú hĺbku dezénu.
Dochádza totiž k vytvrdnutiu gumy, a tým k zhoršeniu pružnosti a priľnavosti.
Hlavným a ľahko pozorovateľným príznakom je vznik mikrotrhlín na bočnici, ktoré svedčia o únave
materiálu vplyvom dlhoročného mechanického a UV zaťaženia. Tie môžu spôsobiť postupnú
koróziu oceľovej kostry plášťa, a pri extrémnom tepelnom alebo mechanickom zaťažení jej roztrhnutie.

RôZNE PNEUMATIKY :
Na vozidle je možno použiť na 1 náprave iba ten istý model pneumatiky, od toho istého výrobcu.
Medzi nápravami je dôležité dodržať aj smerovosť / nesmerovosť pneumatík,
a odporúča sa zachovať aj identické rýchlostné a záťažové indexy.

ZIMNÉ PNEUMATIKY :
majú najmä výrazne mäkkšiu zmes, aby zabezpečila priľnavosť pri nízkych teplotách.
• dezén má tzv. lamely posilujúce záberové vlastnosti v hlbokom, kašovitom snehu a na ľade
• kvalitné zimné pneu sú komfortnejšie a tichšie ako lacné letné
• v chladnom počasí (pod 5-7 °C) majú vyššiu účinnosť, a to najmä na mokrej vozovke:
zlepšený brzdný účinok, akceleráciu a stabilitu v zákrutách.
Životnosť pätiek zimných aj letných pneu môžete výrazne predĺžiť
2 sadami diskov (širšie a väčšie v lete + užšie a menšie v zime).
Kto jazdí v zime a nemal doteraz moderné zimné gumy, bude veľmi prekvapený.

CELOROČNÉ PNEUMATIKY :
na súčasných autách, zameraných súčasne na bezpečnosť, komfort a dynamiku jazdy,
už výrobcovia nemôžu garantovať univerzálne vlastnosti za každých podmienok.
Celoročné pneu v našom podnebí majú citeľne podpriemerné vlastnosti v letnom, aj zimnom období.

PLYN :
t.j. zmes dusíka a inertných plynov má tieto výhody:
• markantne redukuje zmeny tlaku v pneumatikách vznikajúce pri zmene vonkajšej teploty
alebo trením za jazdy => správny tlak drží veľmi dlho
• neobsahuje vlhkosť, výpary z olejov alebo iné nečistoty =>
nedochádza ku degradácii vnútra plášťa a ventilov, ani ku korózii ráfu disku

OZNAČENIE DISKOV :

6½J x 15 alebo 6.5 x 15" (číta sa: 6 a pol na 15) znamená:

6.5 – šírka disku v palcoch
J – typ/tvar pätky (u plechových diskov aj napr. JJ alebo B)
15 – priemer disku v palcoch

Ďaľšie údaje:
ET = tzv. zapustenie. Udáva mieru zapustenia/vypustenia disku z karosérie.
Pozor! Pri nedodržaní rozsahu ET odporúčaného výrobcom diskov pre dané vozidlo,
môže dôjsť k neprípustnému brúseniu o brzdy, tlmiče alebo blatníky.

Rozteč = napr. 5x100. Udáva počet dier a priemer kružnice, ktorú opisujú ich stredy.
Kolegovia Vám radi overia správnosť rozteče Vášho vozidla.

HLINÍKOVÉ DISKY :
alebo ľudovo „elektróny” sú vyrábané z ľahkých zliatin hliníka. Výhody:
1. estetika - jasné:)
2. pevnejšie, nepružia, lepšie držia stopu
3. lepšia tepelná vodivosť => lepšie chladenie a menšie opotrebovanie bŕzd
4. lepšia odolnosť voči nárazu
5. symetrické, pravidelnejšie ako oceľové. Bez zvarov => pohodlnejšie, menšie opotrebovanie pneu
6. nižšia neodpružená hmotnosť redukuje opotrebovanie v závesoch, zrýchľuje reakcie podvozka
7. drahšie kované disky sú výrazne ľahšie a pevnejšie => majú výrazne dlhšiu životnosť.

PôVODNÉ PNEU :
z plechových diskov, na nové hliníkové v tom istom priemere - je to možné ?
Hliníkové disky sú väčšinou širšie, a preto:
u priemerov 13" a 14" spravidla nie je možné použiť pôvodné pneumatiky,
u priemerov 15" a 16" to spravidla je možné, avšak na hranici tolerancie, viď. tabuľka ďalej.

VÄČŠIE DISKY :
Imidž, dizajn, „športovejšie” vlastnosti - dôvodov je mnoho. Principiálne platí:
o 1 palec väčšie disky (napr. 16" namiesto 15"), najmä u vozidiel so štandardnými kolesami,
sú prínosom pre jazdné vlastnosti a stabilitu, bez väčších ústupkov v komforte.
o 2 palce väčšie disky (napr. 17" namiesto 15") už znamenajú značnú redukciu komfortu, vyššiu
spotrebu, väčšie opotrebovanie zavesenia podvozka a horšie zrýchlenie.
Získame však vyššiu stabilitu v zákrutách, kratšie zábrzdné vzdialenosti a ešte šťavnatejšiu optiku.
Zväčšovaním priemeru však stúpa vlastná hmotnosť disku a pneumatiky, preto ich neodporúčame
použiť pre základné alebo slabé motorizácie, lebo predbiehanie (ne)bude.
o 3 a viac palcov väčšie disky odporúčame, len ak vozíte auto výlučne na plošine:-)

Dôležité:
Obvod pneumatík by mal byť zhodný (rovnaký ako u menších diskov), aby boli zachované
správne hodnoty tachometra, počítadla kilometrov a celkové sprevodovanie.

Skontrolujte tiež veľmi pozorne vôľu v podbehoch - pri maximálnom natočení kolies vpredu
a pri plnom naložení vzadu. Treba brať do úvahy aj dynamický pohyb karosérie za jazdy,
najmä pri maximálnom prepružení. Skontrolujte voľný pohyb bŕzd vpredu.
Špeciálna tabuľka obsahujúca ekvivalenty k jednotlivým rozmerom je k dispozícii v našom pneuservise

PNEU S NIŽŠÍM PROFILOM :
Aj bez zväčšenia priemeru disku je často možné použiť širšie a nižšie pneumatiky,
nie však na plechové disky, ktoré sú zvyčajne už veľmi úzke.
Prehľadná tabuľka odporúčanej šírky pneu pre danú šírku disku:

5 (165, 175), 5.5 (175, 185), 6 (185, 195), 6.5 (195, 205), 7(205, 215), 7.5 (215, 225), 8 (225, 235), 8.5 (235, 245), 9 (245, 255), 9.5 (255, 265),
10 (265, 275), 10.5 (275, 285), 11 (285, 295)

Pozor! Presný rozmer pneumatiky, najmä profilové číslo si nie je možné ľubovoľne doplniť,
ale musí byť odporúčaný výrobcom vozidla, resp. ekvivalentný k rozmeru pôvodného obutia.
T.J. musí byť zachovaný obvod pneumatiky s max. odchýlkou cca. 1,2%.

Pri rozhodovaní o profile pneumatiky Vám radi a odborne poradia naši predajcovia.

ÚDRŽBA DISKOV :
Doporučenia:
* pri výbere sa riaďte aplikačným katalógom výrobcu diskov alebo údajmi výrobcu vozidla.
* montáž zverte pneuservisu s kvalitným strojovým vybavením. Šrámy by Vás určite nepotešili.
* používajte najlepšie originálne príslušenstvo. Proti zlodejom pomôžu bezpečnostné skrutky/matice.
* povrchu venujte (najmä v zime) rovnako veľkú pozornosť ako karosérii,
zabránite najmä vypaľovaniu brzdového prachu do ich povrchu. Používajte-ak sa dá-teplú
vodu, mäkkú hubu a autošampón s voskom. Podstatne tým predĺžite ich životnosť.
* vyhýbajte sa ako sa len dá výmoľom a predmetom na ceste.
* vyvarujte sa akýchkoľvek kontaktov s obrubníkom.
* manželke kúpte parkovacieho asistenta / vlastné auto.
* ani tie najdrahšie disky nedokážu zrušiť fyziku.
Jazdite predvídavo, myslite na zotrvačné a odstredivé sily.



NA ZÁVER :
kontrolujte raz za 1-2 mesiace stav dezénu, tlak a odstráňte kamienky zachytené v dezéne.

JAZDITE KULTIVOVANE
Rýchlymi štartami a dramatickým brzdením sa pneumatiky rýchlejšie derú.
Vyskakovanie cez obrubníky alebo narážanie do nich pri parkovaní (aj keď to na prvý pohľad
nemusí byť vidno) ničí ich kordy.
Aj pri radosti z nového obutia, nezabúdajte, že fungel nové pneumatiky
dosiahnu plnú priľnavosť až po cca. 200-300 km. Veľa šťastných kilometrov. :scooter: :twisted:

Re: O kolesách

PříspěvekNapsal: 07.04.2010 07:55
od Axel
moc pěkné :thu: :thu: :thu: Ceed ma 5 x 114,3 myslim

EDIT: Rozteč upravena na správnou hodnotu o 0,2mm dolu :) díky Bedo ;)

Re: O kolesách

PříspěvekNapsal: 07.04.2010 11:30
od Beda
cee'd ma 5 x 114,3 viz. viewtopic.php?f=179&t=241

Re: O kolesách

PříspěvekNapsal: 07.04.2010 11:55
od milan79
prihodim aj ja jednu celkom slusne spracovanu stranku ohladne technickych paramertov pneu http://www.ortuseu.com/?page=technickerady

Re: O kolesách

PříspěvekNapsal: 07.04.2010 14:14
od Tomi_san
Moja elantra má 4 x 114,3 . Ked som hladal ALU R15 trochu problém, ale nasli sa viper by rial :tongue:

Re: O kolesách

PříspěvekNapsal: 20.05.2010 21:15
od Čambrla
Přidám něco z autowebu - dnes mi to přišlo mailem. http://www.autoweb.cz/priloha-o-pneumatikach/47 - speciální příloha k pneumatikám.

Alu kola

PříspěvekNapsal: 21.05.2010 07:16
od Tomík
zdar všem,
nemá někdo náhodou typ na DOBRÝHO prodejce Alu disků? Jedná se o kola na Vengu ( 15") :kia: :help: .
díky
čus

Re: Alu kola

PříspěvekNapsal: 21.05.2010 07:18
od mbiron
Tomík píše:zdar všem,
nemá někdo náhodou typ na DOBRÝHO prodejce Alu disků? Jedná se o kola na Vengu ( 15") :kia: :help: .
díky
čus


www.elektrony.cz

Re: O kolesách

PříspěvekNapsal: 21.05.2010 11:54
od Tony
je možné dát na ceeda 8J x 17 5/114,3 ET45 75 ??? jako jde mi o čířku disku 8 palců. na www.pneuok.cz mi to dalo že mohou ale moc mi to nesedí...