Stránka 1 z 2

Zahrievanie motoru pred vyjazdom

PříspěvekNapsal: 13.02.2010 00:31
od josa
Zaujima ma jedna vec a to ci zvyknenete zahrievat motor takym sposobom, že nastartujete a nechate ho bezat niekolko minut na volnobehu, alebo hned vyrazate kludnou jazdou.
Cital som, ze taketo zahrievanie na volnobehu opotrebuvava motor az 20x rychlejsie ako keby clovek mal hned vystartovat. iny zase tvrdia opak.
Ako to je?

Re: Zahrievanie motoru pred vyjazdom

PříspěvekNapsal: 13.02.2010 02:06
od Rytíř
Po nastartování studeného motoru to chce tak 1 až 2 minuty počkat( oškrábat okna, zavřít garáž nebo atd.) a potom pomalu vyrazit. Nechce to žádné vytáčení motoru a rychlou jízdu. :drink: :yes:

Re: Zahrievanie motoru pred vyjazdom

PříspěvekNapsal: 13.02.2010 21:18
od kasin
Co člověk, to názor. Já pokud mám z předešlého dne okno zakrytý, tak po nastartování vyrážím. Pokud nebylo zakrytý, nebo je zasněžený tak, že si s tím neporadí stěrače, tak nastartuju, pustím vyhřívání všeho co mám (okno v předu, v zadu, sedadla a jdu škrabat, nebo ometat). Zrovna začátkem tohoto týdne jsem slyšel v rádiu, že se má nastartovat a chvíli počkat.

Re: Zahrievanie motoru pred vyjazdom

PříspěvekNapsal: 13.02.2010 22:29
od oberonko
:thu: tiez sa priklanam k nazoru: nastartovat -> pockat -> a az potom ist...zdovodnuje sa to tym, ze studeny motor potrebuje trochu zahriat a tak rozprudit vsetky mozne aj nemozne kvapaliny...premazat mechanicke casti atd...a samozrejme prve krociky nevytaacat... :oldman: plusom je pri odhrabavani/oskrabanavy skiel ze sa stihnu tiez ohriat a lad sa roztopi :santa: ...a samozrejme nastupit do teplucka tiez nie je na zahodenie... :P
a josa tvoja Sephia si myslim ze to potrebuje dvojnasobne...predsa len ma uz nejake roky za sebou (pochopitelne nic v zlom)...aby za studena nieco "nekruplo"...

Re: Zahrievanie motoru pred vyjazdom

PříspěvekNapsal: 14.02.2010 02:17
od slava
Dělám to tak, že nastartuju, všechno zapnu, ventilátor na plné pecky na přední sklo, uzavřu klapku aby nenasával studený luft zvenku a ohříval se jen vzduch z vnitřního prostoru a pak jdu rozvážným krokem železničáře škrábat boční skla. Mezitím, než je oškrábu, tak povolí zadní, opucuju ho, no a to už mám pomalu odmražené přední. Očistím nakonec i to zahodím vajgla, vysleču bundu, hodím dovnitř a v košili s krátkým rukávkem nasedám do vyhřátého vozu. Jó, když se to umí, je to brnkačka! :tongue:

P. S. Je sice fakt, že to stojí dost benzínu, ale co bych pro svoje pohodlí a lenost neudělal??? :thu:

Re: Zahrievanie motoru pred vyjazdom

PříspěvekNapsal: 14.02.2010 08:43
od Čambrla
@Slava
Tak pokud do auta lezeš už v košili s krátkým rukávem, tak to ti to škrábání musí trvat pěkně dlouho. No já ti do toho nechci Slávku kecat, ale aby ti při tomto tempu nakonec neujel nějaký rychlík. :lol: :lol: :tongue: :tongue:

Jinak rovněž nechávám chvilku zahřát, ale není to nijak moc dlouho - pokud nemusím škrábat nebo ometat, tak zhruba dvě - tři minutky (správné usazení v sedačce, zapnutí pásů, zapnutí rádia a výběr té správné složky z flashky, zasunutí mobilu do držáku, pokochání se pohledem na palubku.....)

Re: Zahrievanie motoru pred vyjazdom

PříspěvekNapsal: 14.02.2010 11:13
od Rytíř
Pánové, zkoušel někdo poslouchat zvuk nastartovaného studeného motoru? Po chvilce, se úplně změní. (nemyslím tím otáčky motoru - sytič). A to je ten moment kdy všechny provozní kapaliny včetně olejů začnou plnit své funkce. Oleje nejsou již tak tuhé, chladicí kapalina je trochu ohřátá a začne topit topení, v servořízení lépe protéká olej přes přepouštěcí ventilky atd. Já jsem zdědil takové staré (padesátá léta) naslouchadlo na zvuky motorů (to se ještě diagnostika nedělala na PC) a je to velice zajímavé jak se zvuk motoru mění v návaznosti na teplotu motoru. Tím neříkám, aby každý běhal ráno se stetoskopem a poslouchal zvuky motoru, ale každý jistě pozná jaký je například rozdíl zvuku ventilů u studeného nebo teplého motoru. A proto se řídím, jakmile přestanou (““klepat“““změní se zvuk) ventilů tak ještě tak 2 minuty počkám a potom vyrážím. Při pomalejší jízdě se vše rychleji dostane na provozní teplotu. A potom přichází řada teprve na rádio atd. :drink: :tongue: :tongue: :tongue:

Re: Zahrievanie motoru pred vyjazdom

PříspěvekNapsal: 14.02.2010 12:03
od vladislav
Já pokud nemusím čistit okna a ometat auto nastartuji a vyjedu.. :) Můj otec mi to vždy kladl na srdce.(Byl automechanik hodně aut mu prošlo pod rukama a najezdil spoustu kilometrů).Auto se musí zahřát jízdou a ne nechat motor klepat na volnoběžné otáčky.(Samozřejmě motor nevytáčím do otáček pokud se nezahřeje)...Dělal to on celý svůj život a dělám to už pomalu 30 let i já...Nikdy jsem s žádným motorem u auta problém neměl...To je moje zkušenost.. :)

Re: Zahrievanie motoru pred vyjazdom

PříspěvekNapsal: 14.02.2010 12:07
od Katikakus
vladislav píše:Já pokud nemusím čistit okna a ometat auto nastartuji a vyjedu.. :) Můj otec mi to vždy kladl na srdce.(Byl automechanik hodně aut mu prošlo pod rukama a najezdil spoustu kilometrů).Auto se musí zahřát jízdou a ne nechat motor klepat na volnoběžné otáčky.(Samozřejmě motor nevytáčím do otáček pokud se nezahřeje)...Dělal to on celý svůj život a dělám to už pomalu 30 let i já...Nikdy jsem s žádným motorem u auta problém neměl...To je moje zkušenost.. :)


Souhlas, delam to presne tak :thu:

Re: Zahrievanie motoru pred vyjazdom

PříspěvekNapsal: 14.02.2010 12:11
od Dajek
taky s váma můžu jenom souhlasit... :-)

Re: Zahrievanie motoru pred vyjazdom

PříspěvekNapsal: 14.02.2010 12:13
od Jenda
@vladislav

Dělám to tak také. Pokud nemusím ometat ani škrabat, ať je zima sebevětší, nastartuji, rozjedu se a motor zahřeji "rozumnou - pomalou" jízdou. ;)

Re: Zahrievanie motoru pred vyjazdom

PříspěvekNapsal: 14.02.2010 12:15
od mbiron
Jen mala pripominka, motory pred triceti lety a ted je trochu rozdil. Jinak souhlasim, ze zahrivat se ma postupne cele auto. Jinak tuhle praxi starych mechaniku jsem jako ucednik dostaval taky do hlavy. ;)

Re: Zahrievanie motoru pred vyjazdom

PříspěvekNapsal: 14.02.2010 12:22
od vladislav
mbiron píše:Jen mala pripominka, motory pred triceti lety a ted je trochu rozdil. Jinak souhlasim, ze zahrivat se ma postupne cele auto. Jinak tuhle praxi starych mechaniku jsem jako ucednik dostaval taky do hlavy. ;)

Rozdíl mezi motory ted a před 30 lety určitě je...Já toto praktikuji celých posledních 30 let..Takže mi prošlo pod rukama i řada nových aut..V posledních 6 letech mám 3 nové auto :D A ejhle funguje to bez problémů.. :thu:

Re: Zahrievanie motoru pred vyjazdom

PříspěvekNapsal: 14.02.2010 12:42
od mbiron
No jo, kdyz ty to Vlado stridas jak ponozky, to ani to auto nestacis rozbit :D Co si budeme namlouvat, kvalita dnes a pred triceti lety je ponekud odlisna. Chtel bych videt nejakeho Cee´da za sto let.

Re: Zahrievanie motoru pred vyjazdom

PříspěvekNapsal: 14.02.2010 12:43
od Rytíř
Nikdo neříká nechat běžet motor na volnoběh 10,20 atd. minut, ale při okamžitém výjezdu ze studeného motoru, vznikají velké tlaky provozních kapalin jak v motoru, tak v rychlostní skříni a to není nic dobrého na životnost motoru tak na těsnost. A motory za éry našich tatínků jsou dávno pryč. Tím nechci podceňovat zkušenosti Tvého otce, ba naopak se stéle máme čemu přiučit. Porovnej jenom rozdíl na seřizováních vůle ventilů mechanickým nebo automatickým a vliv velkého (nepřiměřeného) tlaku oleje. Těch příkladů najdeme více (používané materiály atd.) Mám také naježděno mnoho KM a řídil jsem se vždy mým výše popsaným názorem a bylo vše OK. :drink: