Stránka 1 z 2

Napětí alternátoru při větším odběru

PříspěvekNapsal: 08.10.2010 09:11
od pooletr
Čaute, mám ceeda SW 1,4 CVVT 66kW po FL. Od začátku mi kolísá volnoběh, když zapnu stěrače, nebo stáhnu okna. Myslel jsem že po zajetí to zmizí(nyní mám 9000km), ale otáčky na volnoběh kolísají klidně dál. Vím že je tam nějaká tolerance, ale to by snad lidské oko ani ucho poznat nemělo. A mě se vždy když stojím na křižovatce a sepnou se mi moroky stěračů, nebo otevřu okno zhoupne ručička otáčkoměru, že to nejde si toho nevšimnout. Navíc i motor zavrní a ten pokles otáček je citelný. Ceed je mé 6té auto, sice to byli samé ojetiny, ale takový problém jsem nikdy neměl. Můžu se prosím zeptat vás co máte stejný model a motor, jestli vám to taky tak dělá? A nenašel by se nějaký dobrák, který by byl ochotný si změřit dobíjení alternátoru při volnoběžných otáčkách bez zapnutých spotřebičů a pak se zapnutými při vyšších? Já to budu měřit teď v neděli, tak bych to rád s váma porovnal. Neznám přesnou hodnotu napětí dobíjení, ale myslím že by to mělo být něco v rozmezí 13,8 -14,5V. Díky moc

Re: Napětí alternátoru při větším odběru

PříspěvekNapsal: 08.10.2010 09:29
od titanus
mam 1,4 pred FL no ziadne taketo kolisanie nezaznamenavam :no: ani v zabehu ani teraz...zajel by som s tym do servisu, standardny jav to urcite nie je :no:

Re: Napětí alternátoru při větším odběru

PříspěvekNapsal: 08.10.2010 12:16
od Jakub
Tak je logické že při zvýšení zátěže se volnoběžné otáčky zhoupnou a motor změní zvuk. To je přirozený jev, řídící jednotka se jen snaží otáčky vyrovnat.
To nabíjecí napětí bude asi vyšší, proto se u nových aut smí používat jen Ca baterie, řekl bych že to půjde až k 15V.

Re: Napětí alternátoru při větším odběru

PříspěvekNapsal: 08.10.2010 12:34
od pooletr
Jakub píše:Tak je logické že při zvýšení zátěže se volnoběžné otáčky zhoupnou a motor změní zvuk. To je přirozený jev, řídící jednotka se jen snaží otáčky vyrovnat.
To nabíjecí napětí bude asi vyšší, proto se u nových aut smí používat jen Ca baterie, řekl bych že to půjde až k 15V.



Počkej takže tobě to dělá taky? Podle mě musí být dobíjení z altíku dostačující pro všechny spotřebiče v autě. Neni přece normální, aby se otáčky motoru snížili při stáhnutí okna. To je přece minimální odběr. Auto s klimou a s elektronickým posilovčem řízení atd musí přece takové malé nárazy napětí zvládat bez jakéhokoli omezení.

Re: Napětí alternátoru při větším odběru

PříspěvekNapsal: 08.10.2010 17:02
od slava
To je ten rozdíl mezi 80 a 66 kW!! Ale jinak to není vůůbec, ale vůůbec poznat!! Ať si tomu věří, kdo chce!

Re: Napětí alternátoru při větším odběru

PříspěvekNapsal: 08.10.2010 17:48
od kasin
Jak píše Jakub, je to normální. Myslím, že se všichni shodnem na tom, že motor 2,5l TD (Mitsubishi L 200) je dost silnej motor a při používání oken se taky zlehka otáčky snížily.
Ono to bude brát dobrejch 5 A, možná i víc. Zítra změřím a dám vědět co jsem naměřil.

Re: Napětí alternátoru při větším odběru

PříspěvekNapsal: 08.10.2010 22:22
od vegas
Já bych to viděl na skrat, možná špatně uchycený kabel (na baterce, kostra). S alternátorem to nemusí mít nic společného.

Re: Napětí alternátoru při větším odběru

PříspěvekNapsal: 08.10.2010 22:30
od snike
pooletr píše:... Neznám přesnou hodnotu napětí dobíjení, ale myslím že by to mělo být něco v rozmezí 13,8 -14,5V. Díky moc


... tady ji máš ;)

Cee´de 2010 - Alternator.jpg

Re: Napětí alternátoru při větším odběru

PříspěvekNapsal: 09.10.2010 07:49
od titanus
dnes som to vsetko vyskusal (auto zohriate na prevadzkovu teplotu) 1,4 80kw:
- pri spustani vsetkych 4 oken naraz sa otackome ani len nezachvel
- pri spusteni klimy sa otacky takmer nepozorovanie pohol ale smerom hore cize nepatrne zvysenie otacok nikoliv pokles
- pri zapnutych svetlach, klime a spusteni vsetkych 4 okien + hralo radio sa (okrem mierneho zachvenia pir spusteni klimy) otacky vobec ani nepohly !

neviem ci dokaze 14kw rozdiel zapricinit toto kolisanie no stale si myslim ze to normalne nie je, nie pri otvarani okien :roll:

Re: Napětí alternátoru při větším odběru

PříspěvekNapsal: 09.10.2010 10:59
od Jakub
Nezpůsobuje to pokles napětí, ale zvýšený mechanický odpor alternátoru. Záleží i na stavu nabití baterie.
Toho poklesu otáček jsem si za normálního provozu nevšiml, znát to bylo loni na MSC, kde jsme čekali až na nás přijde řada. Měl jsem vypnuté rádio abych slyšel pokyny ve vysílačce. Na motoru pak bylo slyšet, jak mírně mění zvuk při zapnutí některého spotřebiče.
Každopádně proměřením nabíjecí soustavy se určitě nic nezkazí. Stačí k tomu voltmetr a klešťový ampérmetr.

Re: Napětí alternátoru při větším odběru

PříspěvekNapsal: 09.10.2010 13:23
od pooletr
snike píše:
pooletr píše:... Neznám přesnou hodnotu napětí dobíjení, ale myslím že by to mělo být něco v rozmezí 13,8 -14,5V. Díky moc


... tady ji máš ;)

Cee´de 2010 - Alternator.jpg


Díky Snike! Zítra poměřím a uvidím jaké hodnoty dostanu.

Re: Napětí alternátoru při větším odběru

PříspěvekNapsal: 09.10.2010 13:29
od pooletr
titanus píše:dnes som to vsetko vyskusal (auto zohriate na prevadzkovu teplotu) 1,4 80kw:
- pri spustani vsetkych 4 oken naraz sa otackome ani len nezachvel
- pri spusteni klimy sa otacky takmer nepozorovanie pohol ale smerom hore cize nepatrne zvysenie otacok nikoliv pokles
- pri zapnutych svetlach, klime a spusteni vsetkych 4 okien + hralo radio sa (okrem mierneho zachvenia pir spusteni klimy) otacky vobec ani nepohly !

neviem ci dokaze 14kw rozdiel zapricinit toto kolisanie no stale si myslim ze to normalne nie je, nie pri otvarani okien :roll:


Souhlasím s tebou. Není přece možné aby stáhnutí okna způsobilo tak viditelný/slyšitelný pokles otáček. Díky za test. Takže zatím to vypadá že ti co mají 1.4 před FL, tj. 80kW s tím problém nemají. Nechce se mi věřit, že by tohle způsobovalo softwarové snížení výkonu. Nenajde se někdo s ceedem po FL, kdo by něco podobného vyzkoušel/poměřil, prosím?

Re: Napětí alternátoru při větším odběru

PříspěvekNapsal: 10.10.2010 00:20
od vegas
A jak moc se ti ty otáčky motoru zhoupnou, řádově?

Re: Napětí alternátoru při větším odběru

PříspěvekNapsal: 10.10.2010 06:56
od safi
Priatelia.
Zvýšený odber elektrickej energie v palubnej sieti vozu má za následok zvýšenie prúdu dodávaného alternátoru, čo v praxi znamená , že alternátor kladie vyšší odpor, čiže je väčšou záťažou pre motor. Pokiaľ regulátor otáčok neudrží konštantné voľnobežné otáčky , príčiny môžu byť nasledovné:
1. vybitý akumulátor - to by ale bolo poznať pri studenom štarte.
2. skrat , resp. zvýšený odber niektorého elektrického zariadenia vo voze - to by otáčky poklesli len pri zapnutí inkriminovaného zariadenia
3. porucha alternátora, napr. vadná dióda v usmerňovači to by bolo poznať prehrievaním alternátora a slabým dobíjaním, resp. prítomnosťou striedavej zložky prúdu v nabíjaní, čo najskôr sa dá spoznať brunením v reprákoch
4. porucha , resp. nastavenie samotného regulátoru otáčok motora.
Za normálnych okolností pri vypnutých el. zariadeniach je obvyklý nabíjací prúd cca 10A, po dobití , čo trvá niekoľko minút by sa mal ustáliť zhruba na hodnote 5-7A, napätia sú vyššie v tabuľke.
Dúfam , že som aspoň trochu pomohol.
Safi

Re: Napětí alternátoru při větším odběru

PříspěvekNapsal: 10.10.2010 08:25
od Berka
Rozumím tomu, že při větším odběru proudu nějakého spotřebiče dojde k větší zátěži alternátoru, ale aby při spuštění oken zahoupal motor, to jsem ještě na žádném autě neměl. U klimatizace je to jasný, jenže ta má kompresor s odběrem několika kw, takže to se někde projevit musí. Když jsem měl Lagunu 1.8 16V tak v případě sepnutí kompresoru jela jak stará 1.6i.
U el. spotřebičů musí přeci baterka sloužit jako kondenzátor a eliminovat skokové špičky v napětí a odběru proudu, takže k žádnému rázu by nemělo dojít. Řekl bych že možná bude někde chyba, možná jen není dobře nabitá baterie vlivem krátkých jízd.