Stránka 1 z 2

Výměna motoru 1,4 / 1,6 CVVT

PříspěvekNapsal: 17.07.2019 15:10
od pacesol
Protože jsem starý motor uštval, tak jsem byl nucen udělat výměnu. Najeto cca 100 tis. km v hodně zatíženém stavu. Vozidlo,používám jako tréninkové na rally.
Někdy v prosinci 2018 100 tis. km mi přeskočil rozvodový řetěz. Vozidlo bylo v provozu po městě asi 15 minut a nic. Zastavil jsem na křižovatce a najednou jsem uslyšel, že mi kolísají otáčky až skoro do zhasnutí motoru. Vzápětí se rozsvítila kontrolka motoru. Jel jsem přímo do :kia: servisu a diagnoza byla jasná. Přeskočeno. Udělal jsem rozvody a jel vymazat chybu do :kia: . Přitom jsem se pobavil o rozvodech s technikem. Dělají pouze napínák, řetěz a vodící lišty. Kola doporučují dělat až po třetích rozvodech. Po cca týdnu ježdění se mi nechtěl motor vytočit do otáček. Dával jsem to do souvislosti s rozvody. Překontroloval jsem nastavení a vše OK. Vytáčení se začalo zásadně zhoršovat a změnil se zvuk na velmi dunivý. Protože mám otevřené sání, které dělá podobný zvuk, tak jsem překontroloval sání, vyčistil klapku ale bez výsledku. Auto nešlo nakonec vytočit víc jak 1800 otáček. Telefonát do servisu a nápověda. Katalyzátor je rozpadený na prach. Sundal jsem kat a bylo to tak. Výměna za nový ocelový. Změnil se trochu zvuk na mírně zvonivý. Odjel jsem na delší cestu a zpět se m i rozsvítila kontrolka mazání. Byl jsem bez oleje. Dolil jsem cca 1 litr na dojetí z Bratislavy do Olomouce. Za Brnem mi vjel kamion do levého pruhu tak, že jsem to musel zašlápnout brzdou bez spojky a přeskočilo to znova. Tady jenom spekulují, že nízká hladina oleje asi netlačila dost na hydraulický napínák řetězu a protože byla noha na brzdě rychlejší než na spojce, tak se to stalo. On ten litr oleje na 220 km byl málo a vzápětí se mi rozsvítilo mazání. Opět jsem dolil s dojel domů. Stalo se totiž to, že když byl zborcený katalyzátor, tak při výfuku motor tlačil plyny do ucpaného a profoukly se gufera na výfukových ventilech. Hlava na repas, nasadit zpět. Po nasazení jsem ujel cca 20 km a přeskočilo to znova ale tak, že se to potkalo. Ohnuto 8 z 8 na výfuku. Později jsem se bavil s mechanikem z :kia: a ten hydronapínák se nesmí vracet. To jsem nevěděl a protože byl nový, tak jsem ho jen odjistil, zasunul zpět a použil znova. Takže hlava na repas, výměna napínáku rozvodů. Po cca týdnu jsem zjistil, že mi auto opět žere olej. Splnila se předpověď pána, co repasoval hlavu. Doslova mi řekl. Repasovaná hlava je tak těsná, že přetlačí spodek. A stalo se. Je to prasklé asi na prvním válci mezi těsnícím a stíracím kroužkem. Naštěstí jsem koupil dobře na vrakáči motor z Rakouska s nájezdem 20 tis. takže výměna. Ta je hodně jednoduchá. Místo dílenské příručky spodem jsem demontoval kapotu a vytáhnul to vrchem. Následně doplním ceny dílů, repasů a foto.

Re: Výměna motoru 1,4 / 1,6 CVVT

PříspěvekNapsal: 18.07.2019 17:53
od therion
Repasovaná hlava je tak těsná, že přetlačí spodek.
Tomu moc nerozumim, proc k tomu doslo? diky

Re: Výměna motoru 1,4 / 1,6 CVVT

PříspěvekNapsal: 18.07.2019 19:00
od Stefi
:? To je zákon fyziky, zmenšil se objem prostoru kde se rozpíná směs po zápalu a analogicky se zvýšil i tlak, hlava když se srovnávala, tak se kousíček sfrézovala, tak došlo k snížení prostoru nad pístama a plyny někam musej, do výfuku nestíhají tak jdou trochu vetší silou/ tlakem na písty a do válců, atd......

Re: Výměna motoru 1,4 / 1,6 CVVT

PříspěvekNapsal: 18.07.2019 19:12
od Nole
:thu: jo
hlava po finiši má možno 2, 3 stovky rezervu, takže brúsenie hlavy je vždy lotéria

Re: Výměna motoru 1,4 / 1,6 CVVT

PříspěvekNapsal: 18.07.2019 19:25
od Karens
Keď sa brúsi hlava tak sa o toľko dáva hrubšie tesnenie, nie?

Re: Výměna motoru 1,4 / 1,6 CVVT

PříspěvekNapsal: 19.07.2019 07:42
od pacesol
Z hlavy se bere pár setinek protože :kia: má kvalitní odlitky, které se nekroutí a není potřeba je zásadně rovnat. To je celkem neznatelné. Problém je ve ventilech. Přece jenom po 100 tis. nesedí jak mají a ukazoval mi natlakovanou hlavu jak každý válec padá jinak. Před repasem šel dolu 1,3,4. 2 byl docela těsný. Po nových ventilech a zabroušení sedel byl pokles tlaku 0. Zdánlivá prkotina ale asi na to má vliv. Moc jsem tomu nevěřil, nicméně pravda od zkušeného praktika platila. Ten člověk dělá několik hlav denně na všechny značky. :kia: navíc nemá těsnění různých tlouštěk. Protože má problém s hlavou Peugeot, tak ti to mají v nabídce. Tam se bere i několik desetin. To jsem už dělal. Tady mi někdo ukradl motor :shock:
83428343

Re: Výměna motoru 1,4 / 1,6 CVVT

PříspěvekNapsal: 19.07.2019 08:33
od pacesol
Budu pokračovat v popisu závad a jejich odstraňování.
1. rozvody. Koupil jsem full sadu FAI včetně kol. Mimo kolo na klice, které je lisované jsem se dal všechny. Později jsem se dozvěděl, že kola je zbytečné měnit. Opravdu opotřebení se na nich nijak neprojevilo. Stačí tedy malá sada napínák, řetěz, vedení. Tady jsem utratil zbytečně moc a stačí cca 3,500,-. Výměnu zvládne průměrný mechanik. :kia: nemá žádné přípravky a nasazení rozvodů na značky na kole a řetězu je jednoduché. Je potřeba demontovat víko ventilů, alternátor, podložit motor a sundat držák motoru. Motor se nastaví tak, aby byl první válec v horní úvrati a značku nan kole na klice oproti značce na víku rozvodů. Na to stačí špejle a udělat značku, kdyby se pohnulo. :kia: má zajišťovací hřeben do otvoru v převodovce. Pokud ho někdo viděl, tak to je spíše opruz než pomůcka. Potom opatrně sundat přilepené víko v rozvodů. Tady je to trochu oříšek ho neulomit nebo nezkřivit. Ale trpělivost a jde to. Poté se demontuje vedení řetězu. Napínák bývá většinou poškozený, takže jde zasunout. Jeho funkce je taková, že má na spodní straně pístku, který tlačí na plastovou lištu vedení rohatku. Ta má zabránit zasunutí pístku zpět po odstavení motoru. Prostě vyvíjí stálý tlak na lištu. Jinak dojde při nastartování nebo poklesu tlaku k uvolnění řetězu a přeskočení. Toto se mi stalo v druhém případě. Nasazení vypadá tak, že překontrolujete na špejli, že se to nehnulo, nasadit zlatou značku na řetězu na značku kola na klice a toto opakovat na horních kolech. Poté se uvolní pojistka napínáku, který se vysune, zacvakne rohatka a opačně se to poskládá. Tady upozornění. Na klice je gufero, které se zpravidla poškodí. Existuje náhradní výrobce cca 300,-. Přes víko rozvodů prochází voda k vodní pumpě. Těsní to 2 O kroužky, které mohou bát omačkané a proto doporučuji výměnu. Tady bohužel není náhradní výrobce a :kia: 600,- :evil: . Toto může být i jeden z důvodů průniku chladící kapaliny do oleje. A to je vše. Před lepením doporučuji řádně očistit ale hlavně otáčením segmentu dostat olej z olejového čerpadla. To je na klice je potřeba točit uvnitř otvoru unašečem. pokud totiž nedostanete olej maximálně ven, tak vyteče na lepené plochy a lepidlo a je problém.
8345


2. katalyzátor. Tento problém je až od motorů 1,4 1,6 od 2010. Do té doby byl na autě jiný kat. Původní měl delší vedení výfukových plynů a ty se stačily ochladit. Nové řešení vede plyny přímo na kat a tím dochází k přehřívání, degradaci a rozpadu. Protože se nedělá náhrada v litině, tak jsem koupil ocelové nerez. Trochu se změnil zvuk motoru ale nic zásadního. Protože z oceli sálá hodně tepla, tak jsem, uvažoval o omotávce. Až na vrakovišti jsem načerpal další poznatky. Mimo jiné o teplotě plynů. Pán mi řekl, že mám nechat právě naopak sálat svody aby se plyny ochlazovaly. Je to lepší řešení než původní litina, která je pro své vlastnosti tepelné akumulace dobrá na radiátory ale nevhodná na kat :kia: Ukázal mi původní kat a logicky teplotu plynů vysvětlil. Bohužel do novějšího modelu to nejde aplikovat, protože je tam jiný vlnovec. Kat v náhradě 5,500,-. Originál jsem ani netestoval nacenit. Odkazy na různé tvary katu jsou dole.
starý https://www.autodily-pema.cz/katalyzato ... nst-760645
nový model https://www.autodily-pema.cz/katalyzato ... nst-760799

Pokud by někdo měl potřebu výměny, tak pozor na tvar.
8273

Re: Výměna motoru 1,4 / 1,6 CVVT

PříspěvekNapsal: 19.07.2019 09:51
od rudolf.tomka
Ďakujeme "pacesol" za seriózny ,kvalitný príspevok , aj s foto , pre " domácich majstrov " ktorí skúšajú a experimentujú s opravami doma , tak ako napr. aj ja :lol: / najbližšie to bude výmena predných kotúčov- a doštičiek , a brúsenie , leštenie predných svetlometov viď. sekcia :kia: SOUL :SK: :roll: /

Re: Výměna motoru 1,4 / 1,6 CVVT

PříspěvekNapsal: 19.07.2019 09:58
od therion
Nedat silnejsi tesneni pro zachovani kompresniho pomeru je docela risk, vubec bych nepredpokladal pouziti tesneni s puvodni tloustkou.

Re: Výměna motoru 1,4 / 1,6 CVVT

PříspěvekNapsal: 19.07.2019 10:58
od pacesol
To therion Napíšu to srozumitelněji. Setiny, o které se hlava srovnala nemají vliv na kompresi. On to jenom líznul na začištění. Normálně se to dělá tak, že se na kostkách na desce změří největší díra na dosedací ploše a po ni se to srovná. Tady ty hlavy jsou pevné a nekřiví se, takže to jsou opravdu setiny. Ono tam ani není co jak moc brát. Těsnění výrobci udávají od 0,4 do 06, Nicméně vše je 0,5. Někteří neudávají vůbec nic. :kia: výšku těsnění prostě neřeší.
83468347

To rudolf.tonka Rudo to už mám za sebou.
82758276

Re: Výměna motoru 1,4 / 1,6 CVVT

PříspěvekNapsal: 19.07.2019 12:44
od therion
Tak pokud se nemenil kompresni pomer, tak kvuli tesnicim ventilum profouk pres pisty? To mi hlava nebere. Navic i u stare š105 jsme davali nizsi tesneni pod hlavu a tlaky sly prokazatelne nahoru.
Spis bych videl pricinu v tom, ze pisty dostaly na prdel diky excentrickym silam pri narazu do ventilu. Ono je to vytlaci z osy a material to nedal.
Kazdopadne diky za info je to zajimavy.

Re: Výměna motoru 1,4 / 1,6 CVVT

PříspěvekNapsal: 19.07.2019 14:12
od pacesol
Ale u Š105 není různá výška těsnění. Tam se nastavují přesahy vložek válců podkládáním pod vložku do bloku. To je úplně jiný systém. U Škody až po feldu podkládala vložka válce měděným kroužkem 0,05 a více, jestli si dobře pamatuji ty rozměry. Tam určitě není různá tloušťka těsnění. Navíc mi to olej bralo ještě něž se to potkalo. K tomu se dostanu až bude čas.

Re: Výměna motoru 1,4 / 1,6 CVVT

PříspěvekNapsal: 01.08.2019 08:23
od pacesol
3. repas hlavy. Pokud nemají spálené plyny kam odcházet protože je ucpaný výfuk, tak logicky hledají jinou cestu. Okolo dříku ventilů jsou mimo vedení i 2 těsnící gufera. Tím, že motor tlačil při výfuku, natvrdo, tak se profouknul přes těsnění. Mimo jiné se to projevilo vyfouknutím oleje z hlavy odvětráním. Protože mám otevřené sání a právě odvětrání nemám do air boxu ale do filtru, tak jsem to poznal. Částečně to tedy olej sežralo a částečně vyfoukalo. Hlava šla na repas. Mimo těsnění nebylo potřeba nic měnit. Ventily na sedlech jen zabrousil. Vedení ventilů nevykazovalo vůle ale nechal jsem preventivně vyměnit veškeré těsnění i na sacích ventilech. Zabroušením sedel se musely nastavit i nové ventilové vůle. Toto má :kia: velmi hloupě udělané. Mezi vačkou a dříkem ventilu je takový šálek s různou tloušťkou dna. Musí se tedy hlava sesadit, změřit vůle a podle toho opět rozebrat, vyměnit šálky a změřit. Předpokládá to buď na první dobrou nakoupit nové, nebo na to mít firmu a těch šálků s různou tloušťkou mít krabici, protože to dělá pán denně. Podle p. Pospíšila je hlavní problém u plynových aut :kia: se zaklepáním ventilů. Mnoho řidičů ani nepozná, že má vpodstatě nulové vůle a ventily podfukují. Za měsíc udělá až 15 hlav :kia: To mne docela překvapilo. Druhá hloupost jsou šrouby hlavy pod vačkou. Sesazenou hlavu před montáží musíte opět rozebrat a seskládat až utaženou. A nebo možná proto se hlava nekroutí a není ji potřeba brousit. Nové těsnění hlavy, nové šrouby hlavy. Jak jsem psal, tak těsnění má jednu tloušťku. Výrobci udávají 0,4 0,5 0,6 ale dotazem jsem zjistil, že je všechno 0,5 mm. Vzhledem k tomu, že se z hlavy bralo možná 0,02 mm tak no problem. Těsnění i šrouby zn. Victor Reinz. Tady určitě kvalita, ne cena.

4 repas hlavy 2. Protože se při demontáži musí sundat i rozvody a já jsem je měl nové, tak jsem nechal starou sadu. Měla najeto pád desítek km. Až později jsem se ale dozvěděl, že při demontáži hydraulického napínáku zpravidla dojde k poškození rohatky. Většinou se neuvolní úplně tlak oleje a při odjištění drátkovou pojistkou se při zatlačení rohatka omačká. Přesně to se stalo. Při montáži jsme si toho nevšimli a auto po cca 20 km jízdy přeskočilo úplně a potkalo se to. Repas 2, výměna 8 výfukových ventilů. Nový napínák v KIA 3.600,- do druhého den, v Hyundai 2.100,- skladem. Docela smutné ale poučné.

Spokojeně jsem odjel na přivítáni jara s Kiou. Vše OK ale po delším ježdění jsem zjistil, že to opět žere olej. Ne tak brutálně, ale žere. Už to není 2 litry na 200 km ale litr na 900 km. Tady se naplnila předtucha p.Pospíšila. Hlava se totálně zatěsnila a je jako nová bez sebemenších ventilových vůlí a podfuků. Tím se dostaly tlaky na úroveň nového auta a při kompresi se to profouklo dole. I když jsem dostal suprovou nabídku na originální díly od kolegy závodníka z Brna tak jsem už 13 tis. do nových pístů a kroužků nechtěl investovat s předtuchou co bude dalšího. Začal jsem shánět nový motor.

Re: Výměna motoru 1,4 / 1,6 CVVT

PříspěvekNapsal: 01.08.2019 14:17
od therion
Mam to chapat tak, ze se motor nepotkal pri startu, ale za chodu kdy je napinak natlakovany? No potes... :shock:

Re: Výměna motoru 1,4 / 1,6 CVVT

PříspěvekNapsal: 05.08.2019 10:01
od pacesol
5. Protože už jsem neměl sílu hledat co kde je pos..., tak jsem se rozhodl pro jiný motor. Podle všeho praskla přepážka mezi kroužky na některém válci. Údajně se to stává, tedy alespoň podle technika z KIA v Brně, kde jsem to konzultoval, protože mi nabídl sadu pístů a kroužků za dobrou cenu. Na vrakovišti se mi povedl velmi dobrý nákup. Pro_ceed rok 2009 z Rakouska. K autu je veškerá servisní dokumentace včetně servisních prohlídek a Rakouské STK. 2009 - 2017 najeto 10.480 km. 2017 nový majitel a v prosinci 2018 havarované při 20.460 km.
Demontáž se má provádět spodem demontáží celé nápravnice s agregátem. Vrchem je to ale jednodušší. Demontovat kapotu. vypustit vodu, demontovat hadice. Tady není žádná záludnost a hadice vzhledem k tvaru a průměru nejdou jinak. Demeontovat sání s klapkou a odpojit svody výfuku, které jsem jen ohnul ke kabině. Odpojit konektory. Tady také není jiná možnost zapojení. Demontovat alternátor, demontovat od bloku kompresor klimy, který se jen zavěsí. Demontovat silenbloky. Zadní za motorem stačí jen jeden šroub ze středu. Přední se musí celý ale není to problém. pravý je jednoduchý a levý se musí odšroubovat z podběhu. Spodní šroub je velmi špatně přístupný hlavně při zpětné montáži. Motor zvedákem ven. okolo motoru je dostatek místa a nehrozí žádné poškození podběhů nebo chladič. Po rozpůlení jsme zjistil, že moje spojka po 100 tis je lepší než spojka po 20 tis. z nového motoru. Podle průjezdu kilometrů s tím jezdil důchodce nebo ještě lépe důchodkyně. Nová spojka má podle výrobců různé průměry. Na starším motoru 2009 jsem měl 215 mm, na svém novějším 2010 210 mm. Obojí je správně. Přítlačák je 220 mm pro oba modely stejný a lze použít obě varianty. Motor zpět a strojit. První zadní silenblok dole, přední silenblok dole, pravý a levý nakonec. Kompresor klimy, alternátor. Potom doporučuji zapojit část svazku pod sáním, tedy snímač klepání. Jinak je k němu špatný přístup. Dostrojit zbytek a odjet. :D

K odvzdušnění chladícího systému. Mnohokrát diskutované a stejně nedořešené. Nevím jak to dělá KIA servis ale já dolévám po kouskách kapalinu do chladiče. Až zůstane voda stát, tak to zavřu. Mačkání hadic nepomáhá resp. spíše jen vymáčknete vodu přes hrdlo ven. Po nastartování jsem to projel a nechal vychladnout. Z expanzky si to nasálo skoro všechnu vodu. Dolil jsem tedy expanzku po horní a za pár dnů překontroloval a dolil. Po týdnu ještě jednou a už je to OK.

Motor přede jako kočka.
seznam dílů:
214212B020 gufero na kliku
223112B003 těsnění pod hlavu
256232B000 O kroužek na vodu na víko rozvodů - není náhradní výrobce
251242B000 těsnění pod vodní pumpu
Zbytek jsou většinou sady jako rozvody, spojka apod.