Stránka 1 z 4

Olej pre 1.4 T-GDi GPF

PříspěvekNapsal: 11.06.2019 22:31
od MP1
Aký olej by ste dali (budete dávať) do T-GDi s GPF?

Nadväzujem na vlákno o novom Ceede.

Čo sa olejov týka je to čistá alchýmia. Trochu som pátral, dopytoval sa, čítal.
Návod predpisuje pre 1.4 T-GDi špecifikáciu A5/B5 alebo C2 alebo SN.
Všetky špecifikácie naraz sa nedajú splniť.

Moje závery:
A5/B5 je vhodné pre motory bez GPF.
Pre GPF je vhodnejší low saps, čiže C2, C3 a SN.
A5/B5 nemôže byť SN.
Pre potlačenie LSPI by bol vhodnejší olej SN PLUS.

Ja som tiež menil prvý olej skôr - po 3000 km.
Keďže náš servis používa Shell, dal som 5W-30 AM-L (lebo bol skladom) a nechcel som ísť do 0W-30.

Základný olej je Shell ECT C3 - splňuje špecifikáciu pre CEED, je pre GPF a je low saps.
Tie isté parametre (bod vzplanutia, bod tuhnutia, viskózny index, kinematická viskozita) majú aj AM-L, AG.
AM-L a AG sú upravené pre konkrétneho výrobcu vozidiel, ak som to správne pochopil.

Nenašiel som olej Shell so špecifikáciou SN PLUS. Našiel som napr. Castrol, Total a Pennzoil.

Skúste moje poznatky potvrdiť, vyvrátiť, doplniť.

Viete kto som, ale toto píšem ako majiteľ turbo Ceeda, ktorý chce pre svoje auto to najlepšie.

Re: Olej pre 1.4 T-GDi GPF

PříspěvekNapsal: 12.06.2019 10:58
od mv12
SN je americká norma, A5/B5 a C3 je ACEA - evropská norma. To bych dohromady moc nemíchal a osobně se držím té ACEA... Co se týká A5 vs C2 těžko říct - viskozita cca stejná (na nic) jen ACEA udává, že C je vyvinuto pro motory se systémy DPF (Diesel Particulate Filter ) a TWC ( Three Way Catalyst ). O GPF se tam nic nepíše, ale teoreticky by mohlo být C vhodnější kvůli zanášení filtru. V praxi těžko říct, jak velký to může mít vliv, obzvlášť, když :kia: v manuálu doporučuje A5 i C2 (A5 dokonce na prvním místě). Asi bych volil z opatrnosti spíš C, ale zase tak moc bych to neřešil...

Snažil jsem se projít vyhledavče olejů Shell a Total (viz odkazy viewtopic.php?f=2&t=5573), ale nějak to ještě nemají moc aktuální a nelze tam najít motory 1.4 T-GDI... U Totalu jsem proto našel aspoň 1.6 T-GDI a vyhodilo to jako doporučený Quartz 9000 Future NFC 5W-30, což je ACEA A5. U Shellu ten vyhledavač tak "vylepšili", že je hledání aktuálně příšerný ale našlo mi to aspoň 1.0 T-GDI, kde to stále doporučuje ten klasický Helix Ultra Professional AF 5W-30 (stejně jako pro mé 1.6 GDI...), což je také ACEA A5.

Spíš mne ale zaráží jiná věc. Nakonec tam dáš olej s normou ACEA C3 :lol: -aspoň pokud koukám dobře v technickém listu toho oleje: https://www.olio-oleje.cz/oleje-a-maziv ... icky-list/ Neříkám, že to je špatně - spíš naopak je to pravděpodobně nejlepší volba (byť nevím úplně pro turbomotor - kdysi jsem to zkoumal pro mé GDI). C3 (stejně jako A3) má vyšší viskozitu takže líp maže byť za cenu vyšší spotřeby - viz např. https://www.oleje.cz/clanek/Vlastnosti- ... ezne-oleje Nicméně manuálu tj. doporučení výrobce to podle ACEA neodpovídá (i když ano, odpovídá to dle API SN). U T-GDI to nevím jistě, ale u 1.6 GDI ta informace z článku rozhodně platí tj. že pro mazání je A3 lepší než A5. Potvrzuje to totiž i vývoj doporučení typu oleje pro tento motor, kdy zpočátku :kia: jen A3, tj. A5 se nemohlo vůbec použít, pak s tlakem na ekologii a spotřebu začala :kia: A5 připouštět jako alternativu - zda něco změnila v konstrukci motoru nebo jen otestovala, že to s A5 taky vydrží, to netuším, a nakonec to skončilo to natvrdo u A5 bez zmínky o A3 - byť A3 ve skutečnosti také lze a motoru i lépe svědčí...

Jinak k diskuzi Total vs Shell, jak už tu na fóru bylo zmíněno, ve výrobě už dlouho dávají jako první náplň do motorů Total oleje - min. 5 let ne-li více. Z nějakých komerčních důvodů v návodech stále figurovalo doporučení Shell (asi než vypršela smlouva?) až teprve nyní se to změnilo a reklama v návodech se sjednotila s výrobou. Takže pokud někdo nevěří, že na té značce oleje tak moc nezáleží, tady má reálný důkaz. Značka oleje v návodu je jen placená reklama. Důležité jsou jen parametry tj. výkonostní třída a viskozita.

Ale docela by bylo zajímavé vědět, jaký typ oleje tedy přesně jde do těch 1.4 T-GDI ve výrobě (nebo aspoň jestli A5 či C2 - sranda by byla, kdyby něco úpně jiného :lol: :lol: ). Ale to by nám tu mohl říci asi jen Nole nebo Rives, pokud to vůbec vědí...

Re: Olej pre 1.4 T-GDi GPF

PříspěvekNapsal: 12.06.2019 12:08
od Nole
vieme to, vieme
a že si to ty Marek, tak to prezradím

Špecifikácia:
Shell Helix Ultra ECT C2/C3 0W-30

Re: Olej pre 1.4 T-GDi GPF

PříspěvekNapsal: 12.06.2019 12:14
od mv12
Takže už jste zase přešli na Shell? :lol: :lol: :lol:

Re: Olej pre 1.4 T-GDi GPF

PříspěvekNapsal: 12.06.2019 12:39
od Nole
no pýtali ste sa na 1,4 T-GDI
ten sa k nám dováža
my v ZA sme stále na Totale

Re: Olej pre 1.4 T-GDi GPF

PříspěvekNapsal: 12.06.2019 13:27
od mv12
Aha, taky mne to napadlo, ale zase jsem si řekl, že by ten motor asi nedováželi rovnou i naplněný olejem, a ono jo... :lol: (vozí se to stále z Koreje, jak jsi kdysi, když to byla novinka, psal, nebo už z té Číny, jak tu teď byla někde velká diskuze?)

Jinak koukám na tu specifikaci a zarazilo mne, jak může mít olej specifikaci C2 / C3, když je tam rozdíl v HTHS viskozitě, takže jsem zabrousil na forum oleje.cz a tam našel objasnění (pokud se dá diskutujícím věřit, ale většinou se v tom dost vyznají...):
Prý platí že:
C3 musí mit viskozitu HTHS vyšší než 3,5 mPa.s
C2 musí mit viskozitu HTHS vyšší než 2,9 mPa.s

Pro třídu C není horní mez HTHS určena, jen minimální. To je třeba u C2 rozdíl oproti A5/B5, kde musí být HTHS v intervalu od 2,9 do 3,5...

Oleje A5/B5 a C2 jsou fuel economy oleje tj. mají dosahovat úspory paliva alespoň 2,5% oproti referenčnímu oleji. Kvůli tomu mají i povolenou nižší HTHS, protože jinak to dosáhnout nešlo, nicméně už to asi výrobci dokáží dosáhnout i aditivy / složením oleje, kdy i při zachování HTHS vyšší než 3,5 splní tu sníženou spotřebu.... A to jsou právě oleje splňující jak C2 tak C3.
Takže olej C2/C3 má viskozitu vyšší jak těch 3,5 co vyžaduje C3 (a C2 to také splňuje, když tam není horní limit) a zároveň požadovanou nižší spotřebu paliva vyžadovanou C2. Proto to splňuje obě normy.

Osobně bych tedy volil tu C2/C3 a nebo kdyby mi nezáleželo na té teoretické minimální úspoře paliva, pak C3. A5 bych úplně vynechal... A samotnou C2, když je tu lepší volba, taky... Samotná C2, co nesplňuje C3, má nižší HTHS viskozitu.

Re: Olej pre 1.4 T-GDi GPF

PříspěvekNapsal: 12.06.2019 13:41
od mv12
Otázka byla na to, co je pro motor lepší :tongue: Ne, co se tam dá nalít (na to stačí kouknout do manuálu...)
Já bohužel taky do svého GDI dávám A5 a žádnou obavu nemám, byť vím, že to díky HTHS není pro motor ideál, ale daň za nižší normovanou spotřebu... Dávám ho tam jen proto, že mi to tam zdarma dává servis, který se drží doporučení výrobce. Kdybych si olej platil sám a mohl si vybrat, radši bych tam viděl A3...

Re: Olej pre 1.4 T-GDi GPF

PříspěvekNapsal: 12.06.2019 13:44
od lubos550
Myslim, ze jediny olej, o ktorom sa da povedat, ze je "spravny", je ten s ktorym sa motor povodne testoval. Vsetky ostatne oleje su len dohady a predpoklady. To by mohol byt ten, co je uvedeny v manualy, ale aj nemusi (v tom pripade sa to asi nedozvieme). Ja som kludne do Ria dal aj DYNAMAX A3 5W-30 a v pohode to ako slo :D

Re: Olej pre 1.4 T-GDi GPF

PříspěvekNapsal: 12.06.2019 14:13
od mv12
MP1 píše:Moje závery:
A5/B5 je vhodné pre motory bez GPF.
Pre GPF je vhodnejší low saps, čiže C2, C3 a SN.

Co se týká SAPS, tady cituji malé upřesnění (ale v zásadě máš pravdu):
máme čtyři kategorie "high SAPS (vysoký obsah sulfátového popela, síry a fosforu)" pro benzínové a lehké naftové agregáty (A1/B1, A3/B3, A3/B4, A5/B5) a čtyři kategorie Cx (C1, C2, C3 a C4) s nižším obsahem tedy "lower SAPS" pro vozy vybavené moderními výfukovými systémy, zejména DPF. S těchto čtyřech Cx jsou pouze C1 a C4 skutečné LOW SAPS, protože mají limity síry ≤ 0.2% a sulfátového popela ≤ 0.5%.

Zatímco velmi často jsou i oleje ACEA C2 a C3 popisovány jako LOW SAPS, správně by měly a mohly být označovány jako "MID SAPS", tedy se středním obsahem sulfátového popela, síry a fosforu protože limity síry i sulf.popela jsou zde benevolentnější a to ≤ 0.3% resp. ≤ 0.8% což je více než u skupin ACEA C1 a C4.

Zdroj: https://www.oleje.cz/forum/zmeny-acea-a ... t5487.html

Re: Olej pre 1.4 T-GDi GPF

PříspěvekNapsal: 12.06.2019 15:06
od figaro
Ako sa nam tu diiskusia pekne rozbehla. :D
Pytal som sa predvcerom v servise, aky olej si mam zakupit. Rozmyslal som nad 3 moznymi kandidatmi:
Shell Hellix Ultra Proffesional AF 5W-30 (ACEA A5/B5) - tento mi uz raz menili v novom aute pri cca 6700 km, mimo garancnu prehliadku.
Total Quartz Ineo First 0W-30 (ACEA C1/C2)
Total Quartz Ineo ECS 5W-30 (ACEA A5/B5/C2)

Nakoniec som na odporucanie servisu kupil 5 litrove balenie toho Shell Helix Ultra Professional AF. Vraj aj v servise pri vymene davaju tento. Pytal som sa, ci nebude problem, ked KIA odporuca Total. Odpoved som dostal, ze nie nebude. Vraj toho Shellu maju este velku zasobu a davaju iba tento a to aj do Mercedesov, kedze ide o spolocny servis KIA/Mercedes.

Tak uvidime. Ale priznam sa mal som chvilu nutkanie kupit ten Total Ineo First, ktory bol vsak skoro dvakrat taky drahy v porovnani s tym Shell-om.

Re: Olej pre 1.4 T-GDi GPF

PříspěvekNapsal: 12.06.2019 16:11
od mv12
Pro motor s GPF bude asi opravdu vhodnější to C (a kupodivu dokonce ten typ, co jak napsal Nole, tam jde z prvovýroby, tj. C2/C3). Nicméně kvůli A5 se bát ničeho nemusíš... Pro motor je schválená, tak to bude fungovat. Píšeš uvidíme... No neuvidíš nic. To bys ty oleje musel porovnávat po x desítkách či spíš stovkách tisíc km při jízdě za stejných podmínek tj. možná tak někde v laboratoři...

A značku fakt už vůbec neřeš (max. jí můžeš "řešit" pocitem, tj. které víc věříš, protože o ničem jiném to není...). Danou specifikaci musí splňovat všechny oleje kterékoli značky, pokud to deklarují. S jakou rezervou a co má ten který typ a značka oleje "lepšího" navíc, to už ti nikdo solidně neřekne. To by bylo na soukromou laboratoř... Takové povonávací testy asi ani nikdo nedělá (jen něco málo se dá vysledovat v technických listech každého oleje). A hlavně mnohem větší vliv než drobnosti v rozdílech mezi oleji stejných deklarovaných parametrů, bude mít, jak s tím autem jezdíš a jak často ten olej vyměníš...

Re: Olej pre 1.4 T-GDi GPF

PříspěvekNapsal: 06.07.2019 20:11
od hurikan1
Mohol by som sa spýtať Nola alebo Rivesa aký olej sa dáva do 1,4 Mpi r.v. 2018 vyrobca špecifikacia A5 B5 alebo c3 dakujem.

Re: Olej pre 1.4 T-GDi GPF

PříspěvekNapsal: 08.07.2019 22:36
od Nole
Long life A5 5W-30 (Total)

Re: Olej pre 1.4 T-GDi GPF

PříspěvekNapsal: 10.07.2019 16:56
od hurikan1
Je to tento Total quartz 9000 Energy HKS G-310 5W30

Re: Olej pre 1.4 T-GDi GPF

PříspěvekNapsal: 10.07.2019 17:45
od simpson
v knižke máš určite: Shell Hellix Ultra Proffesional AF 5W-30 (ACEA A5/B5) taktiež som to riešil v servise a odporučili mi ho viac ako TOTAL