Stránka 1 z 2
nedodržení specifikace oleje pro motor s DPF

Napsal:
04.12.2013 19:48
od la moon
V servise mi omylem nalili špatný olej, který nebyl určen pro motory s filtrem pevných částic (DPF). Motor má mít olej správně specifikaci C3, ale servisem olej vyměněn za olej se specifikací A5/B5. Se špatným olejem jsem ujela cca 10 km, než jsem toto neuvěřitelné diletanství zjistila. Mohlo dojít k porušení nějaké části motoru, zejména mám na mysli filtr pevných částic? Děkuji moc za vaše názory.
Re: nedodržení specifikace oleje pro motor s DPF

Napsal:
04.12.2013 21:59
od M@jkl
Ne nic se stát za 10 km opravdu nemohlo. Dobře je že jste na to přišla v čas. olej motoru rozhodne neublížil a jeho vyšší obsah síry už vůbec při takto malém km proběhu, filtru PDF nemohl nic udělat.
M@jkl
Re: nedodržení specifikace oleje pro motor s DPF

Napsal:
01.05.2020 21:27
od Pepa59
Tak já dnes zjistil podobný problém: Mám - viz podpis, a v návodu doporučený (mám DPF) 0W30 / C2, a teď jsem po cca 6000 km od garančky (8/2019) zjistil, že mi tam dali (zase Kia Hodonín!, kde jsem měl problém s ručkou) 5W30 (u dodavatele (aspoň podle štítku) Automax je uvedeno C3, a je to tam jako alternativa k 0W30 pro tento motor s DPF). Mám to vyměnit? Stejně jsem si říkal, že první olej vyměním dřív než je nutné, protože nevím, jak ho měnil první majitel... Kdo tomu rozumíte, jaký je váš názor?
Re: nedodržení specifikace oleje pro motor s DPF

Napsal:
01.05.2020 23:16
od Karens
Či 0W alebo 5W, to o oleji samotnom, ani o jeho vhodnosti do konkrétneho motora, nehovorí skoro nič.
Re: nedodržení specifikace oleje pro motor s DPF

Napsal:
02.05.2020 07:53
od teckino
Môj názor - osobne to riešim tak, že na zimu dávam 0W30 a na leto 5W30

Jasne že
špecifikácia oleja musí byť dodržaná, ale či 0W30 alebo 5W30, to je predsa len o viskozite pri nízkych teplotách, takže netreba sa kvôli tomu príliš vzrušovať, zvlášť ak sa v servise s viskozitou oleja trafia do ročného obdobia

Re: nedodržení specifikace oleje pro motor s DPF

Napsal:
04.05.2020 19:18
od šíro
teckino : zajímavý názor, je to ale praktika která se používala, co pamatuji někdy v 80 letech, pak s příchodem oleje mogul super už se to tak neřešilo.
V dnešní pokročilosti olejů se mi to jeví jako zcela zbytečné, nehledě k tomu, že i ten 0W30 se ti provozem zahřeje, možná někde v Norsku to má smysl
použít tento olej, u nás je to zcela zbytečné, pokud tak neurčí výrobce. On ten výrobce dimenzuje různé vůle v motoru právě na určitou viskozitu oleje a takto ho střídat dvakrát do roka ? O zbytečně vyhozených penězích ani nemluvím

Re: nedodržení specifikace oleje pro motor s DPF

Napsal:
04.05.2020 19:25
od Karens
Asi ho nebude len tak z plezíru meniť 2x do roka len kvôli viskozitu, ak ale najazdí toľko, že mu vyjdú dve výmeny za rok, ta prečo nie? Aj 5W sa zohreje, ale najväčšie opotrebenie nastáva pri studenom štarte.
Re: nedodržení specifikace oleje pro motor s DPF

Napsal:
04.05.2020 20:31
od šíro
S tím nájezdem máš samozřejmě pravdu a zahřeje se samozřejmě každý olej, ale po zahřátí je přece jen o něco řidčejší, čerpadlo, pístní kroužky a td. jsou na to dimenzované. 5w je na podmínky někde okolo -30, pokud nejezdí někde do severských států... a ještě u benzínu mi to přijde zbytečné. Možná bych pochopil dizla.
Re: nedodržení specifikace oleje pro motor s DPF

Napsal:
04.05.2020 20:34
od Karens
Prečo by mal byť 0W30 po zahriatí redší ako 5W30?!

Tušíš vôbec čo tie čísla znamenajú?

Re: nedodržení specifikace oleje pro motor s DPF

Napsal:
04.05.2020 20:56
od šíro
Pokud jsem si všiml a nic se nezměnilo tak se bavíme o viskozitě oleje, to je o čerpatelnosti oleje, a čím nižší číslo tím je specifikován do chladnějších oblastí.
A každý olej je po zahřátí řidččí, tekutější, čerpatelnější a proto se motor lépe v zimě startuje, nebavím se o mazivosti oleje.
Ale klidně mi to vysvětli jestli jsem něco nepochopil.
Re: nedodržení specifikace oleje pro motor s DPF

Napsal:
04.05.2020 21:06
od Karens
Číslo pred W (tzv. zimné číslo) označuje čerpateľnosť za studena - čím nižšie tým „redší” olej, tým skôr sa po studenom štarte dostane všade kam má a začne mazať. Ako som už spomínal, pri studenom štarte dochádza k najväčšiemu opotrebeniu. Druhé (tzv. letné) číslo označuje schopnosť oleja mazať pri prevádzkovej teplote. Oleje 5W30 a 0W30 sú teda pri prevádzkovej teplote rovnako „riedke”.
Re: nedodržení specifikace oleje pro motor s DPF

Napsal:
04.05.2020 21:38
od šíro
jjo s tím druhým číslem máš samozřejmě pravdu u obou je to ta 30 tudíž stejné podmíky, ale spíš jsem reagoval na to, zdali v naších podmínkách má nějaký přínos přecházet v zimě 5W30 na 0W30, taky pravda, že na Slovensku máte ty mrazy trochu tužší

A jestli to má vůbec nějaký přínos pro motor, měnit tyto dva oleje 2x do roka, když tady -30 zažijem tak snad jednou za 15let a to ještě tak týden či dva.
Re: nedodržení specifikace oleje pro motor s DPF

Napsal:
05.05.2020 00:25
od teckino
Ja ročne najazdím 50tis km takže olej mením 2x, písal som to preto, že keď si môžem vybrať medzi 0W30 a 5W30, tak je to zle v zime dať prednosť 0W30?

Re: nedodržení specifikace oleje pro motor s DPF

Napsal:
05.05.2020 04:54
od šíro
Ohledně toho ročního nájezdu je zcela v pořádku měnit olej 2x,( já už možná i 3x

) a co se týče té 0W30 tak je to diskutabilní. Asi ano pokud tvoje cesty směřují někam na sever a pobýváš tam dlouhodobě. Olej 5w30 je do našich podmínek kde teplota nepřesahuje -30 zcela dostačující. Jak jsem psal výše je to stará praktika kdy oleje byly tak husté, že ti v zimě motor ,,zalepily" tak, že jsi ho ani neprotočil. Vůle v motoru jsou konstruovány na určitý typ oleje, třeba pístní kroužky kde v jednom jsou otvory dimenzované na určitou průtočnost toho kterého oleje. Olej 0w30 jak jsme se shodli je prostě řidčí a má schopnost snad i vzlínat a ano pro studený start příhodnější, je ale otázka jak dokáže přes tyto vůle kroužků pronikat a časem se ti může dostávat do spalovacího prostoru, v lepším případě budeš častěji dolívat olej protože se ti tam bude spalovat a lambda sonda to může špatně vyhodnocovat a ovlivňovat tak směs paliva. Teoreticky může dojít i k propálení pístu. Tak tolik jen až asi příliš hororový scénář. Proto je asi lepší držet se doporučení výrobce na použitý olej a jeho různé specifikace i v klimatických podmínkách. U benzínu bych pak tuto záměnu olejů v našich podmínkách neřešil vůbec.
Re: nedodržení specifikace oleje pro motor s DPF

Napsal:
05.05.2020 08:54
od Karens
Dosť slušná kopa nezmyslov na jeden príspevok.