Stránka 1 z 2

CVVT a turbo

PříspěvekNapsal: 09.02.2010 16:11
od -drb-
Při psaní jiného diskusního příspěvku mne napadlo, jestli už někdo zkoušel dopovat maloobjemové motory 1.4 a 1.6 CVVT v ceedu dopovat turbem nebo spíše kompresorem.

Víte o někom takovém? Nějakém článku na tohle téma?

Sám bych do toho asi nešel, protože máme v rodině jen jedno auto a moje kapesné nestačí na koupi druhého na hraní, ale zajímalo by mne, co by to s charakteristikou motoru udělalo.

Edit Beda: tema presunuto

Re: motor CVVT na dopingu

PříspěvekNapsal: 09.02.2010 16:57
od luboss
tu je clanok ako típek narval turbo do feldy 1,3 turbo do felicie

Re: motor CVVT na dopingu

PříspěvekNapsal: 09.02.2010 17:44
od -drb-
jj, zajímavý článek, mám rád tyhle kutily, kteří opravdu ladí výkon auta a ne jen vnější vzhled. Před časem jsem četl podobné zkušenosti někoho jiného a v podsatě stejné problémy - řízení tlaku, dávkování paliva atd. To jsou poměrně známé neduhy (a důvody, proč bych se do toho nikdy nepustil na jediném autě v rodině, na kterém jsme do jisté míry závislí).

Mně by ale zajímala změna chování právě motoru 1.4 CVVT (nebo 1.6 - motory jsou skoro stejné, ale 1.4 mám sám, tak mne zajímá víc). Teorie praví, že turbo, případně kompresor zvyší podstatně kroutící moment v nízkých otáčkách (ergo zvýšení výkonu a lepší zátah už v nižších otáčkách). 1.4 má už teď přes sto koní, ale maximum je hodně vysoko, je potřeba motor hodně točit (což mně osobně nevadí), ale pokud by se zvýšil výkod i v nižších otáčkách, mohl by z toho být velmi zajímavý motor. Navíc by to bylo fakt milé rýpnutí do turbobenzínů od VW, které mají stejný výkon s turbem, jako KIA bez. ;)

Re: motor CVVT na dopingu

PříspěvekNapsal: 09.02.2010 18:13
od JonnY
ak by preplnanie malo mat nejake badatelne ucinky, tak by to vyzadovalo vymenu velkej casti motorovych casti (piesty, ojnice), samozrejme nove sanie a vyfuk, zmenu elektroniky, velmi pravdepodobne vstrekovacov, spojky...
velmi vazne pochybujem ze niekto vyraba piesty s nizsou kompresiou a na zakazku by to bola palka. tiez je otazne ako by to zvladla kluka. taktiez preprogramovat polku elektroniky by nebola ziadna sranda.
nehovoriac o pomerne velkom riziku, ze by si znicil nejeden motor.

velmi vazne pochybujem ze by to bolo hodne financii a casu ktore by to vyzadovalo.

Re: motor CVVT na dopingu

PříspěvekNapsal: 09.02.2010 18:42
od hermenet
Podle mne by bylo jistější jít cestou vyšších otáček. Takových 7200 by ten motor 1.4ky měl bez problémů vydržet, pokud jsou jednotlivé díly obdobně dimenzované jako u 1.6ky a pokud by stíhaly pružiny ventilů. V současném nastavení mám dojem, že omezovač vypíná motor v nejlepším. Je otázka, jestli by se pak ale při vytočení na maximum neřadilo na vyšší rychlost už do otáček nad nejvyšším krouticím momentem. To by byla možná škoda. --- Namodelovat v JonnYho excelovských grafech. ;) --- Na dobře udělaném autě by mělo být nastaveno všechno tak, že by nějaký jednoduchý a laciný zásah neměl mít smysl.

Re: motor CVVT na dopingu

PříspěvekNapsal: 09.02.2010 18:53
od Berka
Osobně jsem asi před 6 lety viděl Felicii 1.3 která měla namontované turbo, ale žádná sláva to nebyla. Měla už druhý motor, protože ten první se po několika kilometrech rozletěl. Jednalo se jen o takovou velmi amatérskou úpravu. Cílem bylo zjistit co takové turbo dokáže s obyčejnou škodovkou. Postavil to mladý kluk jen ze zvědavosti. Druhý motor vydržel víc, ale kolik kilometrů to netuším.
Jo, jo, turbo je v módě. Uvidíme s čím jednou přijde Kia ;)

Re: motor CVVT na dopingu

PříspěvekNapsal: 09.02.2010 20:37
od Jakub
Už přišla. Teda ne KIA, ale Hyundai. V modelu Scoupe byl motor 1.5 turbo ;-)

Re: motor CVVT na dopingu

PříspěvekNapsal: 09.02.2010 20:50
od Stefi
Jakube :thu: bylo :twisted: 1.5 i Turbo (1495ccm/85kW/116HP) [04/91-05/96] :evil: vidět, že to tady i někdo sleduje :)

Re: motor CVVT na dopingu

PříspěvekNapsal: 09.02.2010 23:20
od JonnY
vyssie otacky tiez mozu byt celkom problem.
totiz lepsi je prepaleny piest pri turbe nez pretrhnuta ojnica, diera v bloku a kompletne zniceny motor.

upravovat motor uplne noveho auta nema zmysel. nepoviem pri impreze sti ale pri rodinnom aute ?
je mozne posunut obmedzovac a pouzit "ostrejsie" vacky (ak ich uz niekto vyraba! ) ale tym clovek strati krutiaci moment v nizkych otackach. a toho az tolko tieto motory nemaju. zmenit vyfuk, a to iste. zisk vo vysokych otackach bude skoro urcite
vykupeny stratou v nizkych.
takze co ? vyhodit zadnu sedacku, tapacir, rezervu ci airbagy ? ano to by pomohlo vsetkemu, ale vyhadzat interier novemu ceedu je predsa nezmysel.
ano turbo je druha cesta, ale kolko by za to clovek zaplatil ? sto tisic ? dvesto ? za par desiatok koni ? to si si mohol radsej kupit jazdenu 300hp imprezu...

Re: motor CVVT na dopingu

PříspěvekNapsal: 09.02.2010 23:40
od Axel
Imprezu ne, ta neni tak pěkná i když ta poslední už je přeci jen krásnější než ty dva modely před ní, ale už to není sedan a to už není impreza :) takže radši EVO

Re: motor CVVT na dopingu

PříspěvekNapsal: 10.02.2010 00:14
od hermenet
JonnY píše:vyssie otacky tiez mozu byt celkom problem.
totiz lepsi je prepaleny piest pri turbe nez pretrhnuta ojnica, diera v bloku a kompletne zniceny motor.
...

1.4ka by měla při těch 7.200 rpm stejnou střední pístovou rychlost, jako 1.6ka při svých 6.300, takže setrvačné síly budou stejné. Záleželo by podle mne jen na tom, jak jsou dimenzovaná ložiska kliky a ojničního čepu (jestli dávají k 1.4ce stejné písty i ojnice jako do 1.6ky, tak by to nehrozilo - ale nevěděl bych, kde to zjistit :no: ).

JonnY píše:...
je mozne posunut obmedzovac a pouzit "ostrejsie" vacky (ak ich uz niekto vyraba! ) ale tym clovek strati krutiaci moment v nizkych otackach. a toho az tolko tieto motory nemaju. zmenit vyfuk, a to iste. zisk vo vysokych otackach bude skoro urcite vykupeny stratou v nizkych...

Pokud by to nestíhaly ventily a vyžadovalo by to jiné vačky, pak by to nemělo smysl: přijít o krouticí moment v nízkých otáčkách je spec. u 1.4ky problém.

Ale jinak, pro mne je tohle jen holé teoretizování. Já jsem s výkonem/spotřebou naprosto spokojen. :thu: Ale díky za reakci. Aspoň se poučím - to je pro nás teoretiky nejdůležitější. :)

Re: motor CVVT na dopingu

PříspěvekNapsal: 10.02.2010 00:34
od JonnY
hermenet : piestova rychlost nam sama o sebe nic az take nepovie.
1.4 a 1.6 maju asi (urcite) ine ojnice, ktore mozu byt slabsie (dimenzovane presne na 1.4) a nebudu stavane na zvysene namahanie.
rovnako nic nevieme o loziskach, piestoch, bloku, hlave, tesneni....
ano, motor (ak by nebol v zvysenych otackach prevadzkovany dlhodobo) by to asi vydrzal. asi

nestihali ventily ? neviem ako to myslis. pouzitim inej vacky dostanes do motoru viac vzduchu. viac vzduchu = viac vykonu...


ano, v principe je co upravovat. ale upravovat uplne nove auto je predsa ***. vacsina ludi nekupi auto s 7 rocnou zarukou, aby si ju po dvoch rokoch zrusili.

Re: motor CVVT na dopingu

PříspěvekNapsal: 10.02.2010 10:04
od vegas
Štelovat si doma motor na stolici je pěkná věc, ale do rodinného nebo jediného auta které mám doma bych peníze za tuning nevrazil. Pokud bych chtěl něco na vyblbnutí, tak si pořídím nějakou pěknou ojetinu (třeba zminovanou imprezu, nebo motorku-tam užto zrychlení je pěkná paráda). tuning jako takový žere peníze, které se dají investovat do kvalitních pneu, benzínu a pod. Kolikrát vydím vytuněná auta (exteriově) a obouvá to gumy za 500 Kč.

Re: motor CVVT na dopingu

PříspěvekNapsal: 10.02.2010 10:31
od hermenet
JonnY píše:hermenet : piestova rychlost nam sama o sebe nic az take nepovie.
1.4 a 1.6 maju asi (urcite) ine ojnice, ktore mozu byt slabsie (dimenzovane presne na 1.4) a nebudu stavane na zvysene namahanie.
rovnako nic nevieme o loziskach, piestoch, bloku, hlave, tesneni....

Vycházím ze své utkvělé představy, že když dělá automobilka do téhož auta dva motory různého objemu se stejným vrtáním, že k tomu má ekonomické důvody. Např. snížit náklady na formy pro tlakové lití. Tj., že bude jen jiná kliková hřídel a třeba její ložiska. Ale nevím, jak svou představu jednoduše ověřit (kdybych chtěl opravdu dělat tuning, tak bych si tu práci dal).
JonnY píše:nestihali ventily ? neviem ako to myslis. pouzitim inej vacky dostanes do motoru viac vzduchu. viac vzduchu = viac vykonu...

Aha, :idea: já jsem myslel, že ty ostřejší vačky by nějak optimalizovaly plnění při max. otáčkách, kdy by se ventily zavíraly kvůli zvýšenému zrychlení později. Ale já to nemám nastudovaný, ani amatérsky. Já o tom jen logicky přemejšlím. Můj poslední tuning motoru se odehrál před dvaceti léty na Jawě 350/360 (výměna kliky, snížení hlav, hrátky s předstihem - neměl jsem spec. nářadí, tak jsem ji půlil šroubovákem a klínem (= sekyrou) :D, ale jela pak jak letadlo :o - i ústa jsem si na ní rozbil :oops: )
JonnY píše:ano, v principe je co upravovat. ale upravovat uplne nove auto je predsa ***. vacsina ludi nekupi auto s 7 rocnou zarukou, aby si ju po dvoch rokoch zrusili.

Souhlasím. Jediné, o čem by mohlo mít smysl uvažovat, je přestavba na plyn...

Re: motor CVVT na dopingu

PříspěvekNapsal: 10.02.2010 14:33
od Berka
Jestli to tady čte někdo kdo staví motory, tak se směje až se za břicho popadá.