Stránka 1 z 1
1.6 GDI Problém s emisemi způsoben špatným časování ventilů?

Napsal:
07.01.2024 17:42
od limbi
Zdravím,
zhruba koncem listopadu jsem jel klasicky na emise s KIA ceed 1,6 GDI 2015. Najeto 140 000 km bez závažnějších problémů. Prakticky jsem celou dobu jen lil benzín (Benzina, Shell) a měnil olej cca po 8-12k km. Auto se chovalo standartně, startuje na první dobrou, volnoběh drží, neškube při rozjezdech, prostě nic. O to větší bylo překvapení, že jsem neprošel na emisích. Volnoběh v pohodě. Povoleno 0,3 CO já měl 0,11 CO. Jakmile šel na otáčky cca 2600, tak hodnoty ukazovaly 0,42 CO a povolený limit je 0,2. Údajně to míchá bohatší směs.
Dal jsem tedy auto do autorizáku a oni řekli, že udělají servis na 150k, že tam můžou být už špatné svíčky. Vyměnili teda svíčky, olej, filtry a řekli ať tam dám aditiva, vervu 100 a protáhnu to v otáčkách a vyjedu aspoň jednu celou nádrž. Udělal jsem všechno, jel jsem na emise a problém zůstal stejný. Měl jsem podezření na lambdy, nebo katalyzátor, ale ty vypadají dle křivek z diagnostiky v pořádku. Teď jsem koukl po zhruba třech týdnech na olej. Sice neubývá, ale je špinavý jak prase, taky mi přišel celkem řídký. Vzal jsem to ke známému s diagnostikou mimo autorizák a tomu přišlo divné, že i když se přišlápl plyn, ukazovalo mu to neaktivní časování ventilů. Taky se mu zdálo, že nad 2 500 začal motor trochu klepat. Nemáte někdo podobnou zkušenost?
Moc díky za tipy
Luboš
Re: 1.6 GDI Problém s emisemi způsoben špatným časování vent

Napsal:
12.02.2024 15:34
od limbi
Pokračování a pravděpodobné vyřešení problémů:
Po zmíněných peripetiích jsem dal auto do jiného autorizáku a tam řekli, že vyčistili lambdy, které byly zanesené. Zajel jsem na měření emisí a o trochu kleslo CO na cca 0,3. Emise jsem neměřil na STK, ale v neautorizovaném servisu, který má přístroj na měření emisí. Byl tam technik, kterého bych nechal pozlatit. Po tom, co to změřil bez jakýchkoli vstupních informací, jsem mu řekl, o svých problémech. Řekl ať auto vezmu znovu do garáže a podíváme se na to víc detailně. Po zhruba 45 minutách a zkoušení všeho možného přišel na to, že auto bude pravděpodobně dost zakarbonované na vstřicích. Servis nabízel i dekarbonizaci, tak jsem jí nechal udělat. Po najetí zhruba 200 km v ostřejším režimu jsem dal auto znovu na emise a světe div se CO kleslo na 0,08-0,1 což mi na limit 0,2 stačí s přehledem. Motor 1,6 GDI chce asi opravdu přísnější zacházení. Doteď jsem řadil kolem 3-3,5k otáček, ale bylo mi řečeno, že jednou měsíčně to mám pořádně vytáhnout na pár vteřin až na 5k a určitě teď s novými palivy dávat aditiva, nebo tankovat prémiovky. Ne nutně pořád, ale v cyklech... No pořád se učim. Každopádně by to někomu mohlo pomoct. Jinak po dekarbonizaci mi připadá auto... neřekl bych živější, ale plynulejší v chodu... Údajně z toho odešlo nadstandartní množství bordelu. Z původního strachu o výměnu katalyzátoru za 60k, jsem udělal dekarbo + 2 testy emisí za 4k a vypadá to na vyřešený problém. Taky musím vyzdvihnout toho technika, který byl po dlouhé době první, kdo se tomu opravdu věnoval a nespekuloval, ale zkoušel, dokud se nedobral řešení. To jsem bohužel ani v jednom autorizáku neměl...
Re: 1.6 GDI Problém s emisemi způsoben špatným časování vent

Napsal:
12.02.2024 19:22
od therion
Kravina, "protahovani" motoru pomoci jeho vytaceni nic zasadniho mimo vyssi spotreby oleje neprinese. Proc by taky melo. Pricinou zakarbonovani je pouzivani obycejne 95 , mestskeho provozu a oleju s malym obsahem detergentu. Tankovat STALE 100okt je u techto motoru nutnost nebo alespon aditivovat. Je bezpodminecne nutne vycistit skrtici klapku. Pokud se nemeni uhel actuatoru nastaveni vacek mel by v ECU byt chybovy kod. U techto motoru pozor na spotrebu oleje , i maly ubytek zaneradi spalinove cesty. Pokud auto neproslo emisema je otazka v jakem stavu je katalyzator.
Re: 1.6 GDI Problém s emisemi způsoben špatným časování vent

Napsal:
13.02.2024 09:28
od limbi
therion píše:Kravina, "protahovani" motoru pomoci jeho vytaceni nic zasadniho mimo vyssi spotreby oleje neprinese. Proc by taky melo. Pricinou zakarbonovani je pouzivani obycejne 95 , mestskeho provozu a oleju s malym obsahem detergentu. Tankovat STALE 100okt je u techto motoru nutnost nebo alespon aditivovat. Je bezpodminecne nutne vycistit skrtici klapku. Pokud se nemeni uhel actuatoru nastaveni vacek mel by v ECU byt chybovy kod. U techto motoru pozor na spotrebu oleje , i maly ubytek zaneradi spalinove cesty. Pokud auto neproslo emisema je otazka v jakem stavu je katalyzator.
Včera jsem stihl i ofiko STK a emise byly v pohodě. Houpalo se to kolem 0,01 na volnoběhu a 0,08 CO při cca 2,6k otáček. Katalyzátor by měl být taky v pohodě, protože druhá lambda ukazovala stabilní křivku. Vážně se evidentně jednalo o zakarbonovaný systém. Pravdou je, že auto využívám ve městě, ale několikrát do roka jezdím štreky do Rakouska, Itálie, Německa. Do budoucna budu určitě aditivovat, případně tankovat 100oktan. Doteď jsem bral z 98% 95ku, i když jen na Benzině nebo Shelce. Myslel jsem, že tohle bude stačit a nejspíš ne

Re: 1.6 GDI Problém s emisemi způsoben špatným časování vent

Napsal:
13.02.2024 11:16
od therion
95 nemaji zadnou nebo velmi mizernou aditivaci.
Funkci katalyzatoru naprazdno 100% neotestujes. Jeho kapacita by musela byt vycerpana z 90% aby pri tak malem zatizeni nestihal. Kup za stovku BT diagnostiku , pripoj k mobilu a zkus autem jet po rovine 90 ustalenou rychlosti kolem 2500ot. Pokud i potom bude druha lambda vykazovat ustalene napeti ma katylyzator jeste dobrou kondici. Pokud to bude vypadat takto uz je to zacinajici problem:
OyFbe.jpg
Dalsim ukazatelem stavu lamb je pri razantnim pridani plynu okamzity vystup z OBOU lambda sond k maximalnimu napeti. Pokud je mezi nimi vetsi casova prodleva ,ukazuje to na otravenou nebo zanesenou lambdu.
Pri te prilezitosti se podivej na hodnoty LTFT , mela by se pohybovat +- 5% , pokud je vice uz to znamena problem s pripravou smesi.
Re: 1.6 GDI Problém s emisemi způsoben špatným časování vent

Napsal:
13.02.2024 12:08
od limbi
Já si nejsem jistý jestli jsi četl vše co jsem psal. Katalyzátor se testoval za provozu a vykazoval ustálené napětí na druhé lambde. Zahralose auto a potom jak píšeš cca 2500 otáček při cca 90ce. Aktuálně opravdu problém zmizel. Resp auto funguje bezproblémově. Plynulý chod, táhne jak má, startuje na první dobrou a spotřeba v normě. Teď i emise jsou dobrý... Takže já nevím, ale katalyzátor by nikdy nepustil emise na 0,08 CO.
Re: 1.6 GDI Problém s emisemi způsoben špatným časování vent

Napsal:
13.02.2024 12:21
od therion
limbi píše:
Včera jsem stihl i ofiko STK a emise byly v pohodě. Houpalo se to kolem 0,01 na volnoběhu a 0,08 CO při cca 2,6k otáček. Katalyzátor by měl být taky v pohodě, protože druhá lambda ukazovala stabilní křivku.
Na stk se testuje bez zatizeni. O testu pri zatizeni jsem opravdu od tebe necetl. Jinak bych to nezminoval.
Re: 1.6 GDI Problém s emisemi způsoben špatným časování vent

Napsal:
20.04.2024 10:54
od kia ProCeed
Zdravím,tedy u vozů s 1.6 gdi 99kw,kod motoru g4fd tankovat prémiové paliva,u mě od benziny,nebo 95oktan spolu s aditivy?Mám před technikou,v minulosti neprošli emise,vůz jezdí krásně.
Re: 1.6 GDI Problém s emisemi způsoben špatným časování vent

Napsal:
20.04.2024 11:21
od therion
Pokud auto neprojde emisema , tak to kratkodobe pouzivani 100okt nespravi. Je treba zjistit pricinu. Zacit u klapky, cidel tlaku a teploty v sani, svicek , lambda sond a stavu katalyzatoru. Tohle vsechno vyctes diagnostikou za 200,-.
Re: 1.6 GDI Problém s emisemi způsoben špatným časování vent

Napsal:
24.04.2024 17:15
od kia ProCeed
Děkuji za informace,a ty aditiva na tento agregát jsou nějaké specielní,nebo klasika z čerpací stanice?
Re: 1.6 GDI Problém s emisemi způsoben špatným časování vent

Napsal:
24.04.2024 17:53
od therion
Brat tam kde je 100okt aditivovany cili , OMV , Benzina ev. Mol , ale tim poslednim si nejsem urovni aditivaced jisty , nezavisle testy zatim nikdo nedelal co vim. Nebo cerpat znackovou 95 a pridavat Vif , ale negativa biolihu zastanou. Shell jen v nejkrajnejsi nouzi.