DIY - Instalace DRL Sorento XM

Konečně jsem si našel čas nainstalovat denní svícení na mé Sorento (XM před FL). Již v dubnu
jsem koupil denní svícení od firmy Mycarr (výrobce) verzi SJ-292E
Jeho výhodou je možnost poskládat si z jednotlivých světýlek tvar, jaký chcete, a nebo ho namontovat na kulatém držáku.
Místo montáže jsem si vybral do plastu vedle mlhovek, a protože jsem si nebyl jistý, jak dopadne vrtání jednotlivých otvorů, koupil jsem si je radši náhradní. Objednal jsem je z Ebay oba celkem za 25$ (čísla dílů LH 865232P010, RH 865242P010)
Pro montáž je třeba sundat nárazník. Pro jeho sundání je třeba:
Samotné plastové kryty kolem mlhovek drží na 6 šroubech, kterými je chycená i konstrukce držící mlhovky.
V tuto chvíli jsem se vrhl na vrtání děr, protože plastové kryty jsou montovány v určitém náklonu, tak jsem se snažil vrtat ve směru otvoru mlhovek, aby jednotlivá světýlka svítila dopředu a ne do boků, ale moc se to nedařilo. Měl jsem k dispozici pouze stupňovitý vrták a bylo třeba vrtat otvor o průměru 25mm. Vrtal jsem ze zadní rovné nestrukturované části mřížkou a díky stupňovitému vrtáku a konickému tvaru jednotlivých světýlek jsem skončil s vrtáním vždy dříve, ještě někde kolem průměru 22mm a pak jsem díru zvětšoval odřezáváním plastu po obvodu skalpelem a taky seřezáváním jednotlivých žeber z druhé strany. Výsledek je níže, nejhůře šly udělat otvory poblíž kroužku mlhovek, některé byly tak velké, že mi v nich světýlko samo nedrželo
, jak jsem měl původně v plánu, že udělám otvor festovnější, protože za tímto plastem není moc prostoru na nějaký sofistikovaný držák, je tam totiž přední traverza.
Po nasazení jednotlivých světýlek a jejich částečného natočení do směru dle otvoru mlhovky.
Mne napadlo, že ty světýlka přilepím tavnou pistolí, protože držák se tam nevejde a hlavně bylo by dobré i utěsnit větší otvory kolem nich, které vznikly nepřesným vrtáním pod úhlem. Lepidlem jsem přichytil i jednotlivé drátky.
Jak to tak bývá, tak někdo nepřemýšlel
a přívodní kablík s konektorem od světýlek byl moc krátký na to, aby byl přístupný pro zapojení, když bych nandával blatník a nebo ho opět sundával. Proto jsem ho prodloužil o 60cm.
Pro ovládací modul jsem našel příhodné místo na držáku baterky. Stačil na to jeden plech do L a 2 nýty. Otvor se závitem na držáku baterky již byl.
Kabel k levému světlu jsem vedl podél horní části, kde je chycen zámek.
Co se týká elektrického zapojení modul má tři přívodní dráty: BAT+ (červený), BAT- (černý) a LIGHT+(oranžový). Oranžový kabel slouží v tomto případě jako signál (+12V) pro modul, že svítí potkávací světla a modul přepne LEDky do nižší intenzity a svítí pak jako parkovačky. Světla jsou homologována totiž jako DRL i jako poziční (parkovačky). Má to akorát jeden háček
funkci parkovaček nelze použít na vozech, které mají původní parkovačky zabudované v hlavních světlometech
nelze to obejít ani vyndáním žárovek z parkovaček ... no já mám parkovačky v hlavních světlech, takže uvidíme na další technické, zda si toho všimnou
Pro tyto případy mám doma připravené rozpínací relé, které se mi tam zatím nechtělo dávat, aby ledky úplně vypnulo, po rozsvícení potkávacích světel.
Nejmenší problém bylo zapojení BAT- drátu, hned poblíž baterky je jedno zemnící místo, musel jsem akorát koncový konektor nahradit jiným lisovacím očkem.
Pro zapojení BAT+ = přívod +12V, když je klíček v ON pozici či auto nastartované jsem hledal na konektoru E11 v pojistkové skříni motorového prostoru. Stejně tak jsem zjistil, že je tam i vhodný drát s +12V od hlavních světel.
BAT+ jsem připojil na pin č. 21, zeleno-oranžový drát, sloužící pro napájení pohonu náklonu HID (orig. Xenonů) světel.
LIGHT+ jsem připojil na pin č.11, růžový drát, sloužící jako napájení pro potkávací světla.
Dráty jsem napájel přímo na původní vodiče po seříznutí jejich izolace.
Následovala izolace a zapáskování přebytečně dlouhých kabelů.
Posledním krokem bylo vypnutí funkce DRL hlavních světel. Provádí se vytažením pojistky 7,5A v pojistkové skříni pod volantem.
Výsledek je zde:
Závěrem snad jen souhrn, že na instalaci jsem potřeboval přibližně: 24h čistého času, nástrčný klíč 10mm + ráčnu, šroubováky, štípací a odizolovávací kleště, lisovací kleště na fastony, pájku a cín, akuvrtačku + vrtáky, skalpel s nástavci, nýtovací kleště + nýty, stahovací pásky, izolační el. pásku, pozink-plech a nůžky na plech, tavnou lepící pistoli
... no a na sepsání tohoto návodu 2,5h

Jeho výhodou je možnost poskládat si z jednotlivých světýlek tvar, jaký chcete, a nebo ho namontovat na kulatém držáku.
Místo montáže jsem si vybral do plastu vedle mlhovek, a protože jsem si nebyl jistý, jak dopadne vrtání jednotlivých otvorů, koupil jsem si je radši náhradní. Objednal jsem je z Ebay oba celkem za 25$ (čísla dílů LH 865232P010, RH 865242P010)
Pro montáž je třeba sundat nárazník. Pro jeho sundání je třeba:
- odšroubovat 2 šrouby, které drží masku a vyšroubovat několik plastových příchytek (asi 4) => to uvolní masku, kterou lze pak lehce vyhnout při vyndavání světel
- vyndat světla, drží na 2 šroubech nahoře a jednom šroubu vzadu, po odpojení dvou kabelů, lze světlo vytáhnout menší silou ze zácvaku, který je poblíž blatníků, je třeba lehce odehnout masku
- uvolnit blatník po obvodu, v podbězích těsně u blatníků, je na každé straně jeden šroub, dole pak u krytu motoru je opět několik plastových příchytek (asi 8)
- nyní blatník drží v zácvacích u blatníků a v zácvacích, které byly pod světly
- nejhůře se blatník vyndává ze zácvaků u blatníků, na první zácvak je možno se dostat ještě šroubovákem, ale na ty další již není jiná cesta, než narvat plochý šroubovák mezi železný U profil a plastový blok se zácvaky a páčit směrem ven (v žádném případě nezkoušejte páčit mezi nárazníkem a železným U profilem, ten totiž zůstává na nárazníku), pravděpodobně minimálně jeden ze 3 zácvaků utrhnete stejně jak já
, většinou je to ten poslední směrem ke šroubu, takže to moc nevadí
- zácvaky pod světly stačí nadzvednout šroubovákem a blatník povytáhnout dopředu
- poslední na čem blatník drží, jsou kabely od mlhovek, ty je třeba odpojit, když máte blatník lehce povytažený, protože jsou krátké a není možno je odpojit až po položení blatníku na zem
Samotné plastové kryty kolem mlhovek drží na 6 šroubech, kterými je chycená i konstrukce držící mlhovky.
V tuto chvíli jsem se vrhl na vrtání děr, protože plastové kryty jsou montovány v určitém náklonu, tak jsem se snažil vrtat ve směru otvoru mlhovek, aby jednotlivá světýlka svítila dopředu a ne do boků, ale moc se to nedařilo. Měl jsem k dispozici pouze stupňovitý vrták a bylo třeba vrtat otvor o průměru 25mm. Vrtal jsem ze zadní rovné nestrukturované části mřížkou a díky stupňovitému vrtáku a konickému tvaru jednotlivých světýlek jsem skončil s vrtáním vždy dříve, ještě někde kolem průměru 22mm a pak jsem díru zvětšoval odřezáváním plastu po obvodu skalpelem a taky seřezáváním jednotlivých žeber z druhé strany. Výsledek je níže, nejhůře šly udělat otvory poblíž kroužku mlhovek, některé byly tak velké, že mi v nich světýlko samo nedrželo

Po nasazení jednotlivých světýlek a jejich částečného natočení do směru dle otvoru mlhovky.
Mne napadlo, že ty světýlka přilepím tavnou pistolí, protože držák se tam nevejde a hlavně bylo by dobré i utěsnit větší otvory kolem nich, které vznikly nepřesným vrtáním pod úhlem. Lepidlem jsem přichytil i jednotlivé drátky.
Jak to tak bývá, tak někdo nepřemýšlel

Pro ovládací modul jsem našel příhodné místo na držáku baterky. Stačil na to jeden plech do L a 2 nýty. Otvor se závitem na držáku baterky již byl.
Kabel k levému světlu jsem vedl podél horní části, kde je chycen zámek.
Co se týká elektrického zapojení modul má tři přívodní dráty: BAT+ (červený), BAT- (černý) a LIGHT+(oranžový). Oranžový kabel slouží v tomto případě jako signál (+12V) pro modul, že svítí potkávací světla a modul přepne LEDky do nižší intenzity a svítí pak jako parkovačky. Světla jsou homologována totiž jako DRL i jako poziční (parkovačky). Má to akorát jeden háček



Nejmenší problém bylo zapojení BAT- drátu, hned poblíž baterky je jedno zemnící místo, musel jsem akorát koncový konektor nahradit jiným lisovacím očkem.
Pro zapojení BAT+ = přívod +12V, když je klíček v ON pozici či auto nastartované jsem hledal na konektoru E11 v pojistkové skříni motorového prostoru. Stejně tak jsem zjistil, že je tam i vhodný drát s +12V od hlavních světel.
BAT+ jsem připojil na pin č. 21, zeleno-oranžový drát, sloužící pro napájení pohonu náklonu HID (orig. Xenonů) světel.
LIGHT+ jsem připojil na pin č.11, růžový drát, sloužící jako napájení pro potkávací světla.
Dráty jsem napájel přímo na původní vodiče po seříznutí jejich izolace.
Následovala izolace a zapáskování přebytečně dlouhých kabelů.
Posledním krokem bylo vypnutí funkce DRL hlavních světel. Provádí se vytažením pojistky 7,5A v pojistkové skříni pod volantem.
Výsledek je zde:
Závěrem snad jen souhrn, že na instalaci jsem potřeboval přibližně: 24h čistého času, nástrčný klíč 10mm + ráčnu, šroubováky, štípací a odizolovávací kleště, lisovací kleště na fastony, pájku a cín, akuvrtačku + vrtáky, skalpel s nástavci, nýtovací kleště + nýty, stahovací pásky, izolační el. pásku, pozink-plech a nůžky na plech, tavnou lepící pistoli
... no a na sepsání tohoto návodu 2,5h
