Soul rozhodne nie je auto stavane na EcoRallye. Ak sa trochu pohrate na stanke
Spritmonitoru so zadavanim a zobrazovanim roznych znaciek, typov, druhov motorov a vykonov, zistite, ze Soul na tom nie je vobec zle, ak vyberiete a budete porovnavat auto podobnej konstrukcie, typu a vykonu. Obzvlast ak zoberiete do uvahy aj obstaravacie naklady.
Podla mojich skusenosti:
1. Najviac ovplyvni spoterebu clanok, nachadzahuci sa medzi pedalmi a sedadlom.
2. Druh motora (diesel, benzin, jeho objem a vykon, ...)
3. Stavba karoserie (jeho odpor vzduchu, hmotnost...)
Dalej prevodovka (5, 6-stupnova, sprevodovanie), pneumatiky (valivy odpor a hustenie), olej (jeho viskozita), technicky stav vozidla (nastavenie motora, brzdy,...), zatazenie vozidla (privesny vozik, stresny box, plne obsadene auto...), urcite som na viacere veci zabudol
Ked sa na to tak pozrieme, nie je vela veci, ktore mozeme ovplyvnit (ak sme si uz auto kupili). Aj ked na najvyssej pozicii sa nachadzame my, ktori ovplyvnujeme spotrebu, aj tu je mnoho obmedzeni, ktore limituju nase moznosti. Je to predovsetkym pouzitie auta (pocet studenych startov, jazda v kolonach alebo kopcovitom terene ...). Napriek tomu su tu este moznosti, ako ovplyvnit vyraznym sposobom spotrebu. Soul svojim tvarom karoserie (s vyraznym odporom vzduchu) je citlivy na rychlost jazdy. Odpor vzduchu rastie exponencialne (pozor, nie linearne) s rychlostou. Takze najvacim nepriatelom spotreby je jazda po dialnici
. U benzinovych motoroch sa k tomu pridavaju aj vysoke otacky motora, ktore ma na svedomi 5-stupnova, do lahka odstupnovana prevodovka. Takze spomalenie tempa rozhodne moze vyrazne znizit spotrebu. Dalej zhruba plati, cim nizsie otacky, tym nizsia spotreba
, takze preradovat skor nez skoro
. U benzinu odhadujem tak do 2500-2700 ot. No a brzdy nepouzivat
. Kazde sliapnutie na brzdovy pedal je premenenie paliva na teplo. Treba vyuzivat dojazd, brzdenie motorom (uplne sa zastavi dodavka paliva) a predvidat dopravnu situaciu. Benzinaky su citlive na cistotu vzduchoveho filtra. Zaneseny filter moze zvysit spotrebu i o niekolko percent. Spotrebu mozete znizit i pneumatikami s nizkym valivym odporom a hustenim na hornu predpisanu hranicu. Plati tiez, cim sirsie pneumatiky, tym vacsi valivy odpor. Na spotrebu ma vplyv taktiez olej, resp. jeho viskozita, najma pri castych studenych startoch a v zime. Takze 5W-30 pri splneni vykonostnej specifikacie by mohol byt optimalny. Nelejte ziadne zazracne pripravky do oleja. Ak chcete nieco vylepsit, tak snad len oditivovat palivo, ktore vam asi neznizi spotrebu o tolko, aby sa Vam zaplatilo samotne aditivum a este aj usetrili, ale moze vam udrzovat palivovu sustavu a spalovaci priestor v dobrej kondicii prakticky zadarmo. Ak si budete kupovat aditivovane palivo na pumpe vyjde vas to omnoho drahsie. Taktiez je vseobecne zname, ze pouzivanie klimatizacie zvysuje vyznamnou mierou spotrebu.
Prajem vsetkym vela zabavy pri jazde