Stránka 1 z 1

Topení II (elektrický příhřev vody a motoru)

PříspěvekNapsal: 17.05.2010 08:52
od violator
Zdar fšem,

tak a zase budeme probírat topení u Carnivala :!: Loňskou zimu jsem postřehl, že Carnival celkem málo topí. Je fakt, že bylo porád kolem -12°C a prohřát takové kvantum vody co je v Carnivalu je docela fuška, kór když je vzadu druhý výměník a trubky pod autem prakticky bez ochrany a izolace. Teď je trochu klid, tak jsem bádal a dobádal se. V malém vodním okruhu mého Carnivala je zařazen příhřev vody - najít se dá na zadní stěně motorového prostoru za zásobníkem podtlaku pro posilovač a další neplechu jako je EGR. Popadl jsem měřák a začal měřit jednotlivé žhavky. Vidět byly pouze dvě, třetí je schovaná pěkně vzadu. Odpor jsem nenaměřil žádný, tak jsem už tušil jejich smrt. Pro jistotu jsem se rozhodl ještě pro testování na přímo připojením žhavky k autobaterii přes ampérmetr. Takže v motorovém prostoru vedle nádržky brzdové kapaliny je krabička s relé+pojistky pro žhavení jednotlivých okruhů 1x 70A + 3x 30A + pojistky - ty jsou v pořádku.

1. Carnival nemá žhavení do válce - žhaví pouze topné těleso v přírubě sání nad EGR ventilem - spínáno silovým relé 70A
2. Příhřev vody zajišťuje - 3x žhavící svíčka BERU 0100 226 253 12V 14A
3. Každá ze tří žhavek má svůj napájecí okruh a spínací relé 30A

Po připojení žhavky přes ampérmetr přímo na autobaterii (silové relé je v rozepnutém stavu - lze je vyjmout z patice pro větší bezpečnost) jsem provedl měření - proud žádný, všechny žhavky mrtvé. Předchozí majitel vozu dle servisních listů reklamoval úbytek chladící směsi cca 1 měsíc během zimního období a to je pravděpodobná příčina propálení žhavek - nedostatečná hladina vody a prohnilé trubky vodního topení u zadního výměníku.
KIA servis jako obvykle nezklamal a nabídl pouze výměnu celého nového tělesa příhřevu za cca 4000,- Kč. Samostatné žhavky koupit u nich nelze.
Opravu jsem vyřešil zakoupením měděné trubky o délce 12cm pro přemostění tělesa příhřevu 25,- Kč a 3 ks žhavící svíčky BERU 100 226 253 (GN984) za cca 460,- Kč /kus. Je třeba se obrnit trpělivostí a mít ruce jako chobotnice - moc místa pro výměnu k dispozici není.

Nevím jak u Carnivala, ale u jiných značek je spuštění příhřevu podmíněno teplotou pod 10°C a mělo by být spuštěno přední nebo zadní topení ( RRHTR) a ventilátor (P nebo Z) na poloze č.2, dostatečně nabitá baterie a spuštěný motor. Nikdy neběží všechny tři žhavky do hromady - běží buď 1. stupeň - 1. žhavka sólo cca 160 W nebo 2. stupeň - 2 žhavky cca 320 W. Dohřívat by to mělo i motor (CRDi) do 60 °C. Pokud je to jinak, tak mne prosím opravte.
Závěr: Opravit to jde a za slušný peníz.

Re: Topení II (elektrický příhřev vody a motoru)

PříspěvekNapsal: 12.12.2011 16:09
od Petr_69
Ahoj, dík za rady, ještě bych přidal jednu perličku. Nechtěl jsem spoléhat na katalogové číslo z internetu a tak jsem ráno po příjezdu do práce jednu žhavku vyndal a šel do skládku ND a porovnával. 6havka od Briskuje rozměrově skoro stejná, jen těsnící plocha je malinko více vzdálena od konce závitu, ale nebude to na škodu, závit j dostatečně dlouhý a v okruhu topení není takový tlak jako ve spalovacím prostoru. Zatím to funguje a praxe ukáže.
Označení je Brisk 21N21 a je určená pro Avii a cena? 160 kaček českých.


Petr