
MP1 a mv12 psali o funkci, kdy v nekterych autech pri svetlech v rezimu AUTO a pri aktivaci steracu za deste, se automaticky rozsviti i svetla aniz byla dosazena hodnota, kdy svetelny senzor zapne svetla.
Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová světla a potkávací světla nebo světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu2
syberius píše:Upřímně řečeno nevím proč se tu pořád oháníte porušováním předpisů. Jak již bylo několikrát zmíněno, tak věta ve vyhlášce zní : "Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová světla a potkávací světla nebo světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu." Jelikož je tato věta formulována tak vágně, dá se vykládat dvěma způsoby. A to tak jak tu neustále uvádíte, že vozidlo má buď mít rozsvícena obrysová a potkávací svetla, anebo pouze světla pro denní svícení. Nicméně ve větě chybí právě to slovo" pouze" a z logiky věci tento výklad znamená, že na silnicích budou jezdit dva druhy vozidel a to ta, která světla pro denní svícení nemají a ta budou svítit i obrysovými světly, a ta která denní svícení mají a ta obrysovými světly svítit nebudou. Tento nepoměr je nežádoucí, jelikož všechna vozidla by měla být na vozovce stejně osvětlena.
Druhý výklad této věty je ten, že první část věty platí vždy. To jest, že všechna vozidla musí mít rozsvícena obrysová světla. A k tomu se pak přidává druhá část věty " a potkávací svetla, nebo světla pro denní svícení". To znamená, že k obrysovým světlům se přidávají buď světla pro denní svícení a pokud je vozidlo nemá, tak světla potkávací. Tento výklad je logicky správný a zajišťuje stejnosměrné osvětlení všech vozidel. Že je praxe na našich silnicích jiná je věc irelevantní.
- jednotné osvetlenie vozidiel NEBOLO cieľom, ktoré zavedenie DRL v roku 2007 (konečný návrh smernice) sledovalo! Denné prevádzkové osvetlenie je zavedené z dôvodu "ochrany chodcov a iných zraniteľných účastníkov cestnej premávky" a jeho cieľom je zdôrazniť približujúce sa vozidlo SPREDU. jeho cieľom nie je ochrana idúceho vozidla pred nárazom ZOZADU! Preto je aj stanovené že denné svietidlá vytvárajú rozptýlené svetlo. Keďže nie všetky vozidlá boli v dobe prípravy uvedených opatrení systémom DRL vybavené a zákonodarcovia sa chceli vyhnúť tomu, aby voličom vyťahovali z vrecák peniaze za ďalšie osvetlenie, umožnili náhradné svietenie stretávacími + obrysovými svetlami (zapnúť stretávačky bez obrysoviek akosi konštrukčne nejde, preto také riešenie! a samotné obrysovky asi nespĺňali požiadavky na zvýšenie možnosti rozpoznania idúceho vozidla spredu). Napr. pri zavedení zadného hmlového svetla v minulosti takí ústretoví neboli a toto svetlo museli vodiči montovať aj na vozidlá, ktoré z výroby zadnú hmlovku nemali.Tento nepoměr je nežádoucí, jelikož všechna vozidla by měla být na vozovce stejně osvětlena.
syberius píše:... tak věta ve vyhlášce zní : "Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová světla a potkávací světla nebo světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu."
Osvětlení vozidel
§ 32
(1) Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová světla a potkávací světla nebo světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu2). Tramvaj musí mít rozsvícena potkávací světla nebo světla pro denní svícení.
(2) Vozidlo musí mít za jízdy při snížené viditelnosti rozsvícena obrysová a potkávací nebo dálková světla, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu2).
(3) Řidič nesmí užít dálková světla, je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena nebo mohl-li by být oslněn řidič protijedoucího vozidla, řidič vozidla jedoucího před ním nebo jiný účastník provozu na pozemních komunikacích, strojvedoucí vlaku, řidič jiného drážního vozidla nebo řidič plavidla. Při zastavení vozidla před železničním přejezdem nesmí řidič užít ani potkávací světla, pokud by jimi mohl oslnit řidiče vozidla v protisměru.
(4) Přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy.
(5) Činná plocha světel nesmí být zakryta nebo nadměrně znečištěna.
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé