COMMON RAIL

Diskuze o všem, co nelze zařadit do jiné sekce.
Discussion about everything what has not own section.

COMMON RAIL

Příspěvekod forrester » 15.11.2007 19:05

O motorech typu Common Rail

Common Rail (dále jen CR) je celosvětově nejrozšířenější systém přímého vysokotlakého vstřikování nafty u vznětových motorů. Vstřiknuté palivo do válce pod vysokým tlakem vytváří lepší směs pro hoření, a tím se docílí vyšší účinnosti motoru, což se u těchto motorů projevuje vyšším výkonem a točivým momentem a také nižší spotřebou paliva.

Oblíbenost roste

Common RailPopularita naftových motorů se každým rokem neustále zvyšuje. V Evropě je každý třetí prodaný automobil poháněn dieselovým motorem. Hlavním důvodem je nižší spotřeba paliva (řádově o 30% než u benzínových motorů poskytující stejný výkon), dalším důvodem je hnací síla (při nižších otáčkách vyšší síla) a v neposlední řadě menší emise kysličníku uhelnatého. Ovšem na druhou stranu nafta má i mnoho odpůrců.

Zastaralé dieselové motory nahradily moderní agregáty se systémem Common Rail, nebo systémem TDI od skupiny VW, která ovšem již oznámila, že zastaví vývoj motorů TDI-PD a přejde k systému Common Rail.

Jak systém CR funguje?

Common RailNa rozdíl od jiných vstřikovacích systémů, motory typu Common Rail pracují s tlakem paliva vznikajícím nezávisle na jednotlivých vstřicích do válců. Vysokotlaké čerpadlo plní společný (common) akumulační objem (trubku, lištu či dráhu – rail) palivem pod vysokým tlakem, kde zůstává palivo stlačené a je trvale připravené v palivovém potrubí. Z této zásobárny uvolňují jednotlivé elektromagneticky ovládané vstřikovací ventily potřebné množství paliva pro každý válec motoru. Celý proces vstřiku paliva je řízen elektronickou řídící jednotkou na základě přesně stanovených hodnot podle zatížení motoru. Systém Common Rail je zjednodušeně řečeno podobný systému vícebodového vstřikování paliva u zážehových motorů, kde se ovšem jsou menší tlaky.

Systém CR je v řadě případů doplněn o turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek, používá se i turbodmychadlo s pevnými lopatkam
Turbo s proměnnou geometrií lopatek VGT


Minulost, současnost a budoucnost

Common RailPrvní generace systému CR pracuje na principu hlavního vstřiku paliva pod vysokým tlakem, který dosahuje 140 až 160 MPa. Hlavnímu vstřiku předchází předstřik zanedbatelného množství paliva, které pohřeje spalovací prostor a umožňuje dosáhnout nižší spotřeby paliva.

Druhá generace pracuje na stejném principu, avšak s vyššími vstřikovacími tlaky – 180 až 200 MPa. Navíc druhá generace používá ještě třetí fázi, tzv. „dovstřik“, která stanovuje konečné množství vstříknutého paliva pro jeden spalovací cyklus ve válci.

Třetí generace systému s Piezo-Inline inovativní technikou a tlakem v systému 1600 až 2000 barů se používá v současné době. Zvýšení tlaku spolu s elektromagneticky ovládanými vstřikovači umožňují jemněji rozprášit palivo ve spalovacím prostoru, čím se zlepšuje jeho spalování. Třetí generace přináší nižší emise výfukových plynů a vyšší výkon při nižší spotřebě.

Common RailChystaná čtvrtá generace systému CR firmy Bosch se v motorech objeví pravděpodobně kolem roku 2008, kde by měl být poprvé aplikován hydraulicky zesilující vstřikovač paliva – nafty. Tento vstřikovač pracuje s převodovým pístem, který zesiluje systémový tlak panující v liště a umožňuje dosáhnout vstřikovacích tlaků až do 2500 barů. Tato technika u osobních vozů otevírá možnost pracovat v samotném řídícím systému se zjevně nižším tlakem, který je snadněji ovladatelný, a požadovaný maximální tlak vytvářet teprve až ve vstřikovači. Přičemž požadovaný konstrukční prostor u vstřikovače odpovídá velikosti vstřikovače druhé generace. Tato inovace by měla přinést především šetrnější postup spalování s méně patrnými teplotními špičkami a příslušně redukovanou tvorbou kysličníku dusíku. K zlepšení dochází také u přípravy směsi, čímž se redukuje vznik částic. Čtvrtá generace CR umožňuje vícenásobný vstřik, a tím je možné řídit regeneraci filtrů částic.





Jak správně jezdit s motory Common Rail ?

Common RailMotory se systémem Common Rail je nutné po studeném startu zahřát jízdou na provozní teplotu a potom teprve využívat vyšší otáčky a plný výkon.

Další dobrou radou je nevypínat motor ihned po dlouhé jízdě v rozmezí vyšších otáček (dálnice), čímž zabráníme zničení turbodmychadla. Motor je dobré před vypnutím ochladit pomalejší jízdou při nižších otáčkách, nebo alespoň ho nechat chvíli pracovat ve volnoběžných otáčkách. Toto doporučení platí zejména pro vysoké venkovní teploty. Dále odborníci doporučují tankovat naftu pouze u značkových čerpacích stanic, jelikož nekvalitní nafta může motor poškodit.

zkratky …

Motory typu CR najdeme napříč celého spektra automobilové trhu. Ford motory se systémem CR označuje TDCi, Peugeot a Citroen HDI, Mazda používá označení MZR-CD, Opel – CDTI, Fiat – JTD, Mercedes – CDI, Renault – dCi, Hyundai – CRDi atd.
Ceed EX CRDi predane
CEED crdi 2014
Uživatelský avatar
forrester Muž
Fanda vozů Kia
Léta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členství
 
Příspěvky: 397  Témata: 5
Registrován: 05.11.2007
Bydliště: HC  Slovakia (sk)

  • Finanční podpora Kia-Club.org
    CZ: Číslo účtu / kód banky: 2600362987/2010
    SK: Příkaz zadejte jako SEPA platbu (nikoliv jako platbu do zahraničí). Pro SEPA platbu je potřeba zadat číslo účtu ve formátu IBAN. IBAN: CZ9220100000002600362987 , BIC/SWIFT: FIOBCZPPXXX

 

Příspěvekod forrester » 15.11.2007 19:07

: Turbo s proměnnou geometrií lopatek VGT


Systémy řízeného vysokotlakého vstřikování paliva dieselových motorů Common Rail se v masovém měřítku využívají přibližně tři roky a v současnosti hovoříme již o třetí generaci v závislosti na výrobci. Dalším krokem ke zvýšení termodynamické účinnosti motoru se stalo turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek.

TurbochargerJeho použitím bylo dosaženo optimalizace kroutícího momentu v závislosti na otáčkách a zatížení motoru, jeho spotřeby a produkovaných negativních emisí. Tento prvek se dnes stává standardem i u asijských výrobců automobilů, pro které evropský trh nabývá stále více na významu. Tempo inovací zcela odpovídá ekonomickému pořekadlu o asijských tygrech. Automobilka Kia využívá v dané souvislosti systémy Bosch CP3, CP1, CP1H a Delphi.
"Chceme-li uspět v konkurenci s evropskými automobilovými značkami, je nutné respektovat nejen stále se zpřísňující normy ohledně exhalací, ale také respektovat představy tuzemského zákazníka. Nejen z pohledu designu vozu, ale zejména co do jeho vlastností a škály jeho využití. To se neobejde bez implementace nových materiálů a s nimi spojených výrobních technologií. Tento fakt je navíc umocněn požadavkem stále vyšší přidané hodnoty nakupované společně s vozem a prolíná se celým spektrem v ČR nabízených vozů. Zejména pak u top modelů a ve vyšší střední třídě," říká Marek Vodička, marketing manager Kia Motors Czech.

PALIVOVÝ MANAGEMENT
Pojem spíše používaný v souvislosti s řízením firmy však ve spojení s palivovou soustavou dieselového motoru skutečně vystihuje podstatu věci. Jedná se totiž o přesně řízenou soustavu motorových komponentů, jejíž úkolem je optimalizovat základní parametry motoru: hospodárnost provozu, výkon, emise.

PRINCIP ČINNOSTI TURBÍNY S ŘÍZENÝM VYCHYLOVÁNÍM LOPATEK
TurbochargerZákladním efektem systému přeplňování (vstřikování paliva) VGT (Variable Geometry Turbocharger) je zvýšení množství nasátého vzduchu a tím i zlepšené spalování ve válcích. Tyto vlastnosti se bezprostředně projeví na zlepšené výkonnosti motoru. Při vysokých otáčkách a jeho vysokém zatížení (tzn. vysoký objem spalin) je změnou geometrie lopatek turbodmychadla dosaženo větší plochy průtoku výfukových spalin turbínou (lepší reakce turbíny - vyšší účinnost). Navýšení výkonu se pohybuje mezi 10 až15 %.
Nízké otáčky motoru a nižší zatížení motoru znamenají i menší objem produkovaných spalin. Pro zvýšení kinematické energie spalin dojde natočením lopatek k zúžení plochy průtoku - efekt trysky. Tímto je dosaženo velké rychlosti spalin působících na lopatky turbíny (dosažení vyšších otáček turbíny - vyšší účinnost). Kroutící moment je tak zvýšen o 5-15 %. Největšího efektu navýšení kroutícího momentu je dosaženo v oblasti nízkých otáček (viz graf). Tak dochází k podstatnému snížení produkovaných negativních emisí a snížení spotřeby.

JÍZDNÍ VLASTNOSTI VOZIDLA
V jízdních vlastnostech vozidla osazeného dieselovým motorem se systémem VGT dochází z pohledu řidiče k podstatným vylepšením. Nástup činnosti turbodmychadla se posouvá do nižších otáček motoru a tím dochází k rychlejší reakci na přidání plynu a jízda je tím plynulejší, bez pozorovatelných rušivých momentů související s funkcí turbodmychadla.
Ceed EX CRDi predane
CEED crdi 2014
Uživatelský avatar
forrester Muž
Fanda vozů Kia
Léta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členství
 
Příspěvky: 397  Témata: 5
Registrován: 05.11.2007
Bydliště: HC  Slovakia (sk)

Příspěvekod forrester » 15.11.2007 19:09

sorry za vytvorenie novej temy,ale nevedel som kam to supnut :D PEACE :kia: :kia:
Ceed EX CRDi predane
CEED crdi 2014
Uživatelský avatar
forrester Muž
Fanda vozů Kia
Léta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členství
 
Příspěvky: 397  Témata: 5
Registrován: 05.11.2007
Bydliště: HC  Slovakia (sk)

Příspěvekod Návštěvník » 15.11.2007 22:33

Je to poučný a stojí to za to, si to přečíst.Jinak asi jen toto.Staré Octavie 66KW měli klasické turbo. Octavie 81KW už turbo s naklapecíma lopatkama.A tam platilo ,při rychlé jízdě,jízdě po dálnici nevypínat motor hned po zastavení,ale nechat ho minutu dve běžet na volnoběh,nebo hrozilo poškození turba. A bohužel dost lidí na to doplatilo.Takže pozor na turba u nových vozů.
Návštěvník
 


km @ l/100km

Příspěvekod forrester » 15.11.2007 22:48

Anonym píše:Je to poučný a stojí to za to, si to přečíst.Jinak asi jen toto.Staré Octavie 66KW měli klasické turbo. Octavie 81KW už turbo s naklapecíma lopatkama.A tam platilo ,při rychlé jízdě,jízdě po dálnici nevypínat motor hned po zastavení,ale nechat ho minutu dve běžet na volnoběh,nebo hrozilo poškození turba. A bohužel dost lidí na to doplatilo.Takže pozor na turba u nových vozů.


To mas pravdu,kamarat tak odpalil pumpu(PD)
ak by mal niekto este zaujem,mozem sem hodit aj o TDI alebo o benzinovych motoroch
Ceed EX CRDi predane
CEED crdi 2014
Uživatelský avatar
forrester Muž
Fanda vozů Kia
Léta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členství
 
Příspěvky: 397  Témata: 5
Registrován: 05.11.2007
Bydliště: HC  Slovakia (sk)

Příspěvekod MP1 » 15.11.2007 22:49

Naša Alhambra II už mala chladenie turba elektročerpadlom. Po vypnutí motora ešte asi minútu bzučalo pod kapotou.
ED 1.6 CVVT automat / JD SW 1.6 GDI automat / JD FL 1.4 CVVT / CD 1.4 T-GDi/ Proceed 1.4 T-GDi / XCeed 1.5 T-GDi Gold / Xceed 1.5 T-GDi GT-Line
MP1 Muž
Fanda vozů Kia
Léta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členství
 
Příspěvky: 2170  Témata: 18
Registrován: 04.10.2007
Bydliště: Michalovce  Slovakia (sk)

Kia XCeed (2022)
20 km @ 0 l/100km

Příspěvekod nocnik511 » 15.11.2007 23:01

forrester píše:
Anonym píše:Je to poučný a stojí to za to, si to přečíst.Jinak asi jen toto.Staré Octavie 66KW měli klasické turbo. Octavie 81KW už turbo s naklapecíma lopatkama.A tam platilo ,při rychlé jízdě,jízdě po dálnici nevypínat motor hned po zastavení,ale nechat ho minutu dve běžet na volnoběh,nebo hrozilo poškození turba. A bohužel dost lidí na to doplatilo.Takže pozor na turba u nových vozů.


To mas pravdu,kamarat tak odpalil pumpu(PD)
ak by mal niekto este zaujem,mozem sem hodit aj o TDI alebo o benzinovych motoroch



...asi jim to CZ :| skopec nenapsal do návodu...
u :kia: picanta CRDi je v manuálku o tom zmínka...myslím,že u CEÉDáka CRDi to tam bude taky :oops:
:kia: picanto 1.1 CRDi VGT LX+
Najeto 99.600 km
Uživatelský avatar
nocnik511 Muž
Fanda vozů Kia
Léta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členství
 
Příspěvky: 223  Témata: 6
Registrován: 06.10.2007
Bydliště: Most  Czech Republic (cz)
2. sraz Kia-Club.org (1) 3. sraz Kia-Club.org (1) Mogul Safety Cup 2009 (1) 4. sraz Kia-Club.org (1) 5. sraz Kia-Club.org (1) 7. sraz Kia-Club.org (1) Sponzor (2)

Kia Picanto (2007)
115000 km @ 4.1 l/100km

Něco o vstřikovačích

Příspěvekod nocnik511 » 18.11.2007 17:33

Vstřikovače systému COMMON RAIL jsou nejvíce namáhanou a proto asi také nejporuchovější součástí dnešních dieslových motorů.
Když se systém Common Rail v r.1997 na evropském trhu objevil,tvrdili jeho tvůrci,že veškeré jeho součásti mají životnost stejnou jako samotný automobil.Dnes se ví,že to rozhodně není pravda.Možná to byl přehnaný optimismus, možná kvalita průměrného paliva není taková, v jakou výrobci doufali. I když vstřikovač nepotká žádná závada(nezačne téci přepadem), po 150tisících km je prostě "unavený". Jednoduše "reaguje pomalu".Bude potřebovat kontroličku?!!
Stav vstřikovače se zhoršuje pomalu, takže majitel si na stále hlučnější chod a snižující se výkon zvyká, vyšší kouřivost pak z pozice řidiče ani nevidí. Lidé si tak často vůbec na nic nestěžují ani ve chvíli, kdy např.Citroën C5 HDi už hlučností motoru dosahuje úrovně prvního TDi v GolfuIII.Kdyby hlučnost či snížený výkon byly jedinými projevy pomalu reagujícího vstřikovače, nemuselo by se to příliš řešit, když to někomu stačí, ať si s tím klidně jezdí....jenže
Bohužel však vstřikovač, který reaguje pomalu, nestíhá předvstřik a zpožďuje i hlavní vstřik. Následkem toho klesá výkon a roste tepelné namáhání pístu, protože ten vytlačuje pozdě vstříknutou a tudíž ještě hořící naftu. Při troše štěstí pak v pístu pouze vznikne díra a chod motoru na tři válce( v :idea: mým případě to bude na dva :D ) donutí řidiče zastavit. V horším případě píst praskne, vyjede z něj pístní čep a vybrousí rýhu ve válci. A to je u monoblokového motoru "konečná"...... :bored:
:kia: picanto 1.1 CRDi VGT LX+
Najeto 99.600 km
Uživatelský avatar
nocnik511 Muž
Fanda vozů Kia
Léta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členství
 
Příspěvky: 223  Témata: 6
Registrován: 06.10.2007
Bydliště: Most  Czech Republic (cz)
2. sraz Kia-Club.org (1) 3. sraz Kia-Club.org (1) Mogul Safety Cup 2009 (1) 4. sraz Kia-Club.org (1) 5. sraz Kia-Club.org (1) 7. sraz Kia-Club.org (1) Sponzor (2)

Kia Picanto (2007)
115000 km @ 4.1 l/100km

Příspěvekod Návštěvník » 18.11.2007 17:54

Jsi mě ale vůbec nepotěšil tímto článkem!
Návštěvník
 


km @ l/100km

Příspěvekod nocnik511 » 18.11.2007 18:06

Anonym píše:Jsi mě ale vůbec nepotěšil tímto článkem!

...jsem měl spíše..."preventivní" úmysly :-) ...než "strašit" :wink:
....ale dneska už to hravě opravujou, jen musí mít servis na to ty správný instrumenty :evil: ....opravený vstřikovač se pak vlastnostmi vyrovná novému, jen cena by měla být tak 1/3nová... :whistling:



...proto obecně ta záruka Xlet a Ykm je sice hezká věc...ale otázka je....na co hlavně?? :huh:
:kia: picanto 1.1 CRDi VGT LX+
Najeto 99.600 km
Uživatelský avatar
nocnik511 Muž
Fanda vozů Kia
Léta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členství
 
Příspěvky: 223  Témata: 6
Registrován: 06.10.2007
Bydliště: Most  Czech Republic (cz)
2. sraz Kia-Club.org (1) 3. sraz Kia-Club.org (1) Mogul Safety Cup 2009 (1) 4. sraz Kia-Club.org (1) 5. sraz Kia-Club.org (1) 7. sraz Kia-Club.org (1) Sponzor (2)

Kia Picanto (2007)
115000 km @ 4.1 l/100km

Příspěvekod Návštěvník » 18.11.2007 21:46

Ju prevence.Já těch 150tis,najedu za tři roky,hmmm.No to jsem zvedavý.
Návštěvník
 


km @ l/100km

Příspěvekod forrester » 18.11.2007 21:51

no to bude aj mna potom zaujimat kolko to bude stat,ta prevencia alebo renovacia??
Ceed EX CRDi predane
CEED crdi 2014
Uživatelský avatar
forrester Muž
Fanda vozů Kia
Léta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členství
 
Příspěvky: 397  Témata: 5
Registrován: 05.11.2007
Bydliště: HC  Slovakia (sk)

Příspěvekod nocnik511 » 18.11.2007 22:05

Anonym píše:Ju prevence.Já těch 150tis,najedu za tři roky,hmmm.No to jsem zvedavý.


neházej flintu do žita, třeba má ceéd už ňáký lepčí vstřiky :?:
:kia: picanto 1.1 CRDi VGT LX+
Najeto 99.600 km
Uživatelský avatar
nocnik511 Muž
Fanda vozů Kia
Léta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členství
 
Příspěvky: 223  Témata: 6
Registrován: 06.10.2007
Bydliště: Most  Czech Republic (cz)
2. sraz Kia-Club.org (1) 3. sraz Kia-Club.org (1) Mogul Safety Cup 2009 (1) 4. sraz Kia-Club.org (1) 5. sraz Kia-Club.org (1) 7. sraz Kia-Club.org (1) Sponzor (2)

Kia Picanto (2007)
115000 km @ 4.1 l/100km

Něco o vstřikovačích II

Příspěvekod nocnik511 » 23.11.2007 08:10

Pokud při rozběhu z nízkých otáček motor tvrdě duní, při chodu na volnoběh se z něj ozývá tvrdé, ne zrovna rytmické poklepávání, v akceleraci za sebou nechává oblaka černých sazí a v nízkých otáčkách naopak zakouří modře a jeho výkon také není nijak závratný, je motor krmen unavenými, chcete-li, opotřebenými vstřikovači. Jejich elektromagnetické ovladače(solenoidy) už reagují pomalu a mají hodně práce s jehlou deformovanou milióny zdvihů.Vstřikovače pak nestíhají předvstřik(to neprospívá hlučnosti) a i hlavní vstřik se zpožďuje(neprospívá to kvalitě spalování a výkonu). Tato závada je přirozená pro každý vstřikovač, nejen pro Common Rail. U těch se projeví v případě, že je za celý život nepotká nic horšího. Je to přirozená smrt stářím, která při nekvalitě české nafty přichází nejpozději ve 200tisících km.Druhá z možných závad vstřikovačů souvisí také s jejich věkem a je taktéž výrazně ovlivňována kvalitou a čistotou paliva, jedná se o závadu netěsnosti ovládacích ventilů uvnitř vstřikovačů tvořených dvojicí malinkých kuželových ploch.





Ještě bych rád doplnil, k těmto příspěvkům...o vstřikovačích pro klid duší :help: mojí nevyjímaje, že tak jak jde vývoj mílovými kroky kupředu při uvádění dalších motorizací do výroby(kvalita,materiály,úprava konstrukce,apod.), tak vstřikovače patrně nebudou žádná vyjímka, nemluvě o dalších komponentech motorů a pokud je mi známo, tak CRDi-čka od :kia: /Hyundai je to nejmodernější, co lze na tržnici pořídit :shifty: ....takže, veselme se a užívejme jízdy s CRDi a za pár stovek -> tisíc ujetých km uvidíme.... :no: :scooter: :) :) :) toť můj názor :wink:
:kia: picanto 1.1 CRDi VGT LX+
Najeto 99.600 km
Uživatelský avatar
nocnik511 Muž
Fanda vozů Kia
Léta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členství
 
Příspěvky: 223  Témata: 6
Registrován: 06.10.2007
Bydliště: Most  Czech Republic (cz)
2. sraz Kia-Club.org (1) 3. sraz Kia-Club.org (1) Mogul Safety Cup 2009 (1) 4. sraz Kia-Club.org (1) 5. sraz Kia-Club.org (1) 7. sraz Kia-Club.org (1) Sponzor (2)

Kia Picanto (2007)
115000 km @ 4.1 l/100km

Příspěvekod forrester » 25.11.2007 19:41

OZNACENIE NAFTOVYCH MOTOROV

Dymili, boli hlučné, nespoľahlivé ale úsporné a možno práve preto prežili. Za posledných tridsať rokov sa diesel zmenil na nepoznanie. K nízkej spotrebe sa pridal vysoký výkon a jednoduché označenie D sa zmenilo na niekoľko písmen.

Možno túžba zákazníkov mať na zadnej kapote nalepené krkolomné skratky priviedla automobilky k tomu, aby názov použitej technológie ukrývali do štyroch ba i piatich písmen. Nie všetci predavači nových áut však vedia, čo skratka znamená o zákazníkoch ani nehovoriac.

Kým v sedemdesiatch rokoch minulého storočia bolo v móde mať na aute jednoduché D ako diesel o pár rokov neskôr už každý chcel TD, pretože to nebol obyčajný diesel ale turbo diesel. Turbo zásadne ovplyvnilo vývoj, pretože prepĺňaný diesel dosahoval vyšší výkon pri takmer rovnakej spotrebe. Akurát nákupná cena auta stúpla.

T ako turbo zostalo v označeniach dodnes. Po nástupe turbodúchdiel poháňaných výfukovými plynmi bolo treba schladiť nasávaný vzduch a tak vznikol medzichladič označený Intercooler. Hoci ho väčšina moderných naftových motorov má, v názve sa príliš nepresadil. na rozdiel od písmena "i" ktoré po nástupe priameho vstrekovania (injection) nafty vidieť takmer všade. Stalo sa tak v roku 1989 keď automobilka Audi uviedla motory TDI s priamym vstrekom paliva. Fiat zaviedol skratku TDI o niečo neskôr hoci s technológiou priameho vstreku prišiel o niečo skôr. Naftové motory koncernu VW s neskôr patentovanou skratkou TDI boli dlho na vrchole, čo pochopiteľne motivovalo ostatných výrobcov a firmy Bosch k vynájdeniu systému vysokotlakového priameho vstrekovania pod názvom Common rail. Volkswagen odpovedal protiútokom v podobe vstrekovania typu čerpadlo tryska. Pokiaľ ide o počet písmen, tak Honda drží rekord s označením i-CTDi.

Common rail zvíťazil
Dlhoročnú vojnu o prvenstvo v oblasti naftových motorov vyhral systém common rail, pretože motory ním vybavené majú ťah v širšom spektre otáčok a sú výrazne tichšie než tie s konštrukciou čerpadlo- tryska vyvinuté koncernom Volkswagenu. Naopak systém TDI čerpadlo tryska bol neprekonateľný v dosiahnutej spotrebe v pomere k vysokému výkonu a na splnenie prísnej emisnej normy nepotreboval filter pevných častíc vo výfukových plynoch. Common rail však dokázal to, čo TDI nie, rozdeliť jeden vstrek nafty do viacerých cyklov a to v konečnom dôsledku rozhodlo. Nové šesťvalcové motory koncernu VW majú vstrekovanie typu common rail a od roka 2008 sa k nim pridajú aj ostatné. Značka TDI však zrejme zostane doménou koncernu Volkswagen. Znižovanie spotreby ale najmä zvyšovanie výkonu a jeho dostupnosti v širšom intervale otáčok výrazne ovplyvnilo piezoelektrické vstrekovanie a turbodúchadlá s variabilnou geometriou lopatiek. Aby naftový motor vydal vysoký výkon pri nízkych otáčkach a okamžite po stlačení plynového, pedálu prišlo na trh sekvenčné preplňovanie s dvomi turbodúchadlami alebo tzv. twin turbo technológia. Momentálne takéto motory ponúkajú Citroen, Peugeot a BMW.

DIESEL motor spaľujúci naftu
TURBO - zariadenie poháňané výfukovými plynmi, ktoré "tlačí" vzduch do valcov a vytvára pretlak v nasávacom potrubí. Motor má vyšší výkon
VARIABILNA GEOMETRIA TURBA - dĺžka( uhol vyklopenia lopatiek statora) lopatiek turbíny sa mení v závislosti na otáčkach, motor má vyrovnaný ťah v sirokom spektre otáčok
PRIAME VSTREKOVANIE - nafta sa nevstrekuje do nasávacieho potrubia ale priami do spaľovacieho priestoru. Zmes vzduchu a paliva tak vzniká až vo valci
PiIEZOELEKTRIKa - piezoelektrický krištáľ po privedení elektrického impulzu rýchlo zväčší objem. Pomocou piezo kryštálov v mechanizme vstrekovania dokáže tryska vstreknúť palivo na viac krát v jednom pracovnom cykle. Bežným mechanickým princípom sa to dosiahnuť nedá
SEKVENCEN PREPLNANIE - motor má dve turbodúchadlá s rôznym priemerom turbíny, pričom jedno prepĺňa motor pri nízkych otáčkach a druhé sa pridáva vo vysokých otáčkach
Ceed EX CRDi predane
CEED crdi 2014
Uživatelský avatar
forrester Muž
Fanda vozů Kia
Léta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členství
 
Příspěvky: 397  Témata: 5
Registrován: 05.11.2007
Bydliště: HC  Slovakia (sk)

Další

Zpět na Všeobecný pokec / General Discussion

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé