Zajímavé rozhovory:
Zákaz dieselů? Nepotřebuji výkon dvou autobusových motorů, abych dojel na nákup, říká Vojtíšek z ČVUT
https://video.aktualne.cz/dvtv/zakaz-di ... f6b220ee8/- V našich autobusech jsou dieslové motory jedny z nejčistších spalovacích zařízení.
- Evropská naftová auta, co jezdí na silnicích, jsou ale významnými znečišťovateli. Vadí zejména pevné částice a emise oxidů dusíku.
- Nové americké nákladní automobily mají na 1km jízdy nižší emise oxidů dusíku, než soušaný evropský dieslový automobil.
- Do jisté míry si za zákazy dieslových motorů mohou automobilky sami.
- Rozdíly v nebezpečném znečištění dieslové vs. benzínové motory.
- V ulicích našich měst jsou mnohonásobně překračovány emisní limity a doprava je hlavním zdrojem. Navíc evropské limity pro koncetraci látek v ovzduší jsou více než dvojnásobek limitů platných v USA a 2,5 násobek maximálních limitů, které doporučuje světová zdravotnická organizace.
- Konec dieslových motorů nastat nemusí, výrobci by ale museli zajistit, aby jednotky byly odpovídajícím způsobem navrženy a seřízeny, majitelé aut navíc nesmějí odmontovávat filtry pevných částic a podvádět na technických kontrolách.
- Alternativní pohony nejsou jednoznačným řešením. Elektrický autobus pro popojíždění po městě ano, ale na cestu do Alp to praktické není.
A také:
https://www.respekt.cz/spolecnost/at-si ... ch-zakazme- Některá starší auta s normou Euro 3 mají v reálném provozu nižší emise oxidů dusíku než novější Euro 5
- Výrobci automobilů legislativu roky obcházely a úřady to tolerovaly.
- Prachové částice mají v Evropské unii ročně na svědomí přes 400 tisíc předčasných úmrtí, tedy řádově více než dopravní nehody, války nebo terorismus
- V Německu nebo v USA neprojde u STK 10 až 15 procent vozů. U nás jsou to jen dvě až tři procenta, což je vzhledem k vyššímu stáří vozů poněkud zvláštní.
- Jeden automobil v nevyhovujícím stavu s odmontovaným filtrem pevných částic dokáže vyprodukovat tolik částic jako desítky až stovky autobusů s funkčním filtrem.