Denní svícení na Rio

"Máte štěstí, že jdu zrovna kolem, říkají o mě, že jsem odborník".

Denní svícení na Rio

Příspěvekod ropekjir » 16.02.2016 00:00

Mám Rio 2, model Bolero, r.v. 2008, benzín 1,4. Koupil jsme si DRL ledky (měl jsem procházející kupón na nákup v AutoKelly a nenapadlo mě nic lepšího...) a řeším zapojení. Ke každé lampě je krátký černý kabel (BAT-) ukončený očkem, s tím není problém, dám ho pod nějakou matku. Pak trochu delší kabel žlutý, který jde do v lampách instalovaného spínacího (resp. rozepínacího) relé - míním ho připojit k parkovacím světlům (jakmile rozsvítím parkovačky, zhasnou ledky, což je správné a povinné). Nejdelší modrošedý kabel (BAT+) jsem protáhl průchodkou kabelového svazku z motorového prostoru do prostoru pojistek u levého kolena, samozřejmě po demontáži krytu (2 šrouby, 2 matky pod pojistkovou konzolí). Protože jsem v návodu našel, že na pozici číslo tuším 18 je patice pro pojistku pro DRL, naivně jsem se domníval, že zasunováním a vysunováním pojistky z této pozice najdu zkoušečkou na kontaktech pod konektory, kam jde výstup z pojistky, což se mi nepovedlo.
Dobrá tedy, pokusím se najít nějaký kabel, na kterém je 12 V při poloze klíčku ON a 0 při ACC, přilepit se na něj a doufat, že příslušná pojistka to zvládne. Šlo by se jistě připojit přímo na baterku a vložit pojistku a spínač, ale to mi připadá neelegantní, nelegální, nečestné a nesportovní. O dalším postupu budu referovat, nejdříve ale koncem příštího týdne, teď jedu lyžovat :scooter:
ropekjir Muž
Nováček
Léta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členství
 
Příspěvky: 3  Témata: 1
Registrován: 05.11.2013
Bydliště: Hradec Králové  Czech Republic (cz)

Kia Rio II (2008)
0 km @ 0 l/100km

  • Finanční podpora Kia-Club.org
    CZ: Číslo účtu / kód banky: 2600362987/2010
    SK: Příkaz zadejte jako SEPA platbu (nikoliv jako platbu do zahraničí). Pro SEPA platbu je potřeba zadat číslo účtu ve formátu IBAN. IBAN: CZ9220100000002600362987 , BIC/SWIFT: FIOBCZPPXXX


 

Re: Denní svícení na Rio

Příspěvekod Beda » 16.02.2016 21:26

V priloze posilam zapojeni originalniho DRL, kdyz ho auto ma ve vybave (musi mit instalovany i ovladaci box DRL). Jinak tam najdes i popis konektoru napojenych na pojistkovou skrin a tam si snadno vyberes dle dalsich schemat konkretni kabel v konektoru podle toho jestli je HOT IN ON coz znaci nastartovane auto.

Takze mas na volbu treba konektor IP/F pin 8 (kabel prurezu 1,25, barva ruzova) - coz by prazitovalo na zapalovacich civkach, mozna spis luxusnejsi je konektor IP/E pin 5 (hned vedle zacvaku, kabel prurezu 1,25, barva oranzova) - coz by melo byt napajeni praveho predniho svetla :idea: ve stejnem konektoru pak i pin 10 a nebo 12 vsechno oranzove kabely.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Uživatelský avatar
Beda Muž
Administrátor
Léta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členství
 
Příspěvky: 6032  Témata: 294
Registrován: 04.09.2007
Bydliště: Dubí  Czech Republic (cz)
1. sraz Kia-Club.org (1) 2. sraz Kia-Club.org (1) 3. sraz Kia-Club.org (1) Mogul Safety Cup 2009 (1) 4. sraz Kia-Club.org (1) 5. sraz Kia-Club.org (1) 6. sraz Kia-Club.org (1) 7. sraz Kia-Club.org (1)
8. sraz Kia-Club.org (1) 9. sraz Kia-Club.org (1) 10. sraz Kia-Club.org (1) 11. sraz Kia-Club.org (1) 12. sraz Kia-Club.org (1) 13. sraz Kia-Club.org (1) 14. sraz Kia-Club.org (1) 15. sraz Kia-Club.org (1)
16. sraz Kia-Club.org (1) 17. sraz Kia-Club.org (1) 18. sraz Kia-Club.org (1) 10. výročí Kia Clubu (1) 19. sraz Kia-Club.org (1) 20. sraz Kia-Club.org (1) Osobnost klubu (1) Organizátor srazu (3)

Kia Sorento II (2013)
100000 km @ 7.5 l/100km

Re: Denní svícení na Rio

Příspěvekod ropekjir » 17.02.2016 12:58

Moc děkuji, příští týden na to vlítnu.
ropekjir Muž
Nováček
Léta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členství
 
Příspěvky: 3  Témata: 1
Registrován: 05.11.2013
Bydliště: Hradec Králové  Czech Republic (cz)

Kia Rio II (2008)
0 km @ 0 l/100km

Re: Denní svícení na Rio

Příspěvekod ropekjir » 06.04.2016 21:19

Protože se oteplilo a vyjasnilo, konečně jsem se dostal k montáži a takhle to dopadlo:
Koupil jsem – spíše z nedostatku invence, co udělat s dvěma pětisetkorunovými poukazy do AutoKelly – LED světla pro denní svícení CarFace, bratru asi za osm stovek, s 24 LED diodami ve dvou řadách, integrovaným spínacím (rozpínacím) relé, českým návodem a příslušenstvím.

7021

Podle předpisů musí být světla namontována nejméně 250 mm nad vozovkou, nejméně 600 mm od sebe a nejvýše 400 mm od kraje vozidla. Jediné rozumné místo u Rii je tedy nejvyšší horizontální žlábek v plastové masce, těsně laterálně od okrajů mezery, vedoucí vzduch k chladiči. Funkčně a esteticky by bylo lepší umístění více do kraje, ale to je limitováno zaoblením předku vozidla.
Držáky je třeba předem trochu přizpůsobit. Ten, který bude na vnější straně, na brusce trochu zúžit – asi na 21 mm, jinak by se nevešel do žlábku masky až na dno (žlábek se směrem dovnitř zužuje), a pak lehce přihnout tak, aby konec štěrbiny pro upevnění tělesa světla nebyl umístěn excentricky, ale v polovině šířky držáku, jinak by se světlo do žlábku v masce nevešlo. Pak ještě o cca 1 cm pilkou nebo nůžkami na plech zkrátit, protože by jinak zasahoval do kabeláže.
Držák na vnitřní straně musí kvůli zaoblení nárazníku naopak prakticky přiléhat až k tělesu, takže pro připevňovací šroubek jsem vyvrtal novou díru o průměru 3 mm asi 3 mm nad ohybem, uprostřed šířky plechu. Patky přiléhající k masce vozidla musí směřovat dovnitř, k sobě, aby byly světlem zakryty.

7023
Nejprve je třeba si rozměřit umístění držáků. Vnitřní držák na levé straně (z pohledu řidiče) jsem namontoval těsně ke kraji otvoru v masce, přivádějícímu vzduch k chladiči. 130 mm od kraje jsem vyvrtal díru o průměru 10 mm pro kabely a hned za ní dva otvory pro připevnění vnějšího držáku – na přesné vzdálenosti nezáleží, protože v držáku nejsou otvory, ale štěrbiny. Samořezným šroubkům moc nevěřím, takže jsem levé světlo připevnil 4 křížovými šroubky M3, s podložkou pro jistotu na obou stranách. Utažení byl trochu ekvilibristický výkon (jedna ruka vevnitř drží matku, druhá zvenku utahuje šroub…), ale povedlo se. Vodiče je lepší nejdřív protáhnout z motorového prostoru ven, pak připojit konektory ke světlu a po jednom zase vtáhnout dovnitř, pak lze těleso světla přišroubovat do držáků a je hotovo.
7024
Na pravé straně je to trochu složitější – no vlastně jednodušší. Protože kvůli trubkám chlazení nelze dosáhnout na masku z vnitřní strany, nezbývá než použít samořezné šroubky. Nejdřív jsem vyvrtal 10 mm díru pro vodiče, pomocí tenkého drátku je protáhl ven, pak přišrouboval držáky, zapojil konektory a připevnil těleso světla mezi držáky.
Elektrická montáž:
Černý vodič má v dosahu asi jediné rozumné uzemňovací místo – pod matku držící skříň s motorovými pojistkami a relé.
Šedý vodič je dostatečně dlouhý pro protažení do pojistkové skříňky u kolena řidiče. Otevřel jsem kryt skříňky a demontoval krycí plast v kabině (dva křížové šrouby z kabiny a dva šrouby s hlavou M10 pod diagnostickým konektorem v pojistkovém prostoru; pak kryt visí ještě na několika zacvakávacích zámcích, takže se musí citlivě urvat (předem je dobré šroubovákem opatrně vypáčit panel spínače mlhového světla) a pak kryt průchodky (2 matky M10). K protažení (a hlavně proražení průchodky mezi kabinou a motorovým prostorem) jsem použil drát od kola, prostrčený z vnitřku kabiny, očkem pro uchycení v náboji dopředu.
7025
Vodič je potřeba zapojit na některý pin, který je pod napětím při poloze klíčku ON (ve schématech HOT IN ON). Vybral jsem si konektor IP/C (prostřední v horní řadě konektorů). Třetí kolík shora v pravé řadě splňuje tuto podmínku a v konektoru není žádná dutinka, takže stačí protáhnout vodič s odizolovaným koncem, podržet a zasunout konektor zpátky – a sláva, světla při poloze ON svítí. Zatím se ale nedají vypnout jinak než klíčkem. Jde to asi přes 10 A pojistku BLOWER a kabel určený pro elektrické střešní okno, které nemám, takže by se to nemělo s ničím tlouct.

Žlutý kabel vede spínací proud do integrovaného relé a musí být připojen paralelně k parkovacím (obrysovým) světlům, tak aby denní světla při jejich rozsvícení automaticky zhasla. Logické by asi bylo jeho připojení ke kabelu do parkovacího světla, ten je ale dost špatně přístupný. Zvolil jsem tedy jiné řešení – nastavil jsem ho tak, aby dosáhl taky k pojistkám (pomocí malé bílé čokolády a kousku vodiče, bohužel jsem měl k dispozici jen bílý) a protáhl průchodkou za šedým. Při demontáži plastu mi vypadl spínač mlhových světel a v něm jsem v konektoru našel vhodný pin s napětím při rozsvícení světel – pravý horní, z konektoru vychází žlutým vodičem. Čisté řešení by asi bylo odizolovat kousek vodiče, přiletovat vodič ke světlům a zaizolovat, udělal jsem to ale jednodušeji – delší odziolovaný konec vodiče jsem prostě zastrčil do příslušné dutinky konektoru a konektor zastrčil zpět.
7026
Poslední krok je estetizace provedení – vodiče k pravému světlu a pojistkám jsem protáhl nad obvodovou lištou ventilátoru, zbytek volné délky nepříliš pohledně zmuchlal a připevnil rychloupínací páskou k přední masce zevnitř. Ještě by to chtělo natáhnout na svazky vodičů nějakou bužírku nebo aspoň omotat izolačkou a je hotovo.
7027
Nevím, jestli to stálo za tu námahu, ale zepředu vypadá Kája hned trochu zajímavěji  :)
7028
ropekjir Muž
Nováček
Léta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členství
 
Příspěvky: 3  Témata: 1
Registrován: 05.11.2013
Bydliště: Hradec Králové  Czech Republic (cz)

Kia Rio II (2008)
0 km @ 0 l/100km

Re: Denní svícení na Rio

Příspěvekod Beda » 07.04.2016 20:13

Pekne zpracovany postup :thu:
Uživatelský avatar
Beda Muž
Administrátor
Léta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členství
 
Příspěvky: 6032  Témata: 294
Registrován: 04.09.2007
Bydliště: Dubí  Czech Republic (cz)
1. sraz Kia-Club.org (1) 2. sraz Kia-Club.org (1) 3. sraz Kia-Club.org (1) Mogul Safety Cup 2009 (1) 4. sraz Kia-Club.org (1) 5. sraz Kia-Club.org (1) 6. sraz Kia-Club.org (1) 7. sraz Kia-Club.org (1)
8. sraz Kia-Club.org (1) 9. sraz Kia-Club.org (1) 10. sraz Kia-Club.org (1) 11. sraz Kia-Club.org (1) 12. sraz Kia-Club.org (1) 13. sraz Kia-Club.org (1) 14. sraz Kia-Club.org (1) 15. sraz Kia-Club.org (1)
16. sraz Kia-Club.org (1) 17. sraz Kia-Club.org (1) 18. sraz Kia-Club.org (1) 10. výročí Kia Clubu (1) 19. sraz Kia-Club.org (1) 20. sraz Kia-Club.org (1) Osobnost klubu (1) Organizátor srazu (3)

Kia Sorento II (2013)
100000 km @ 7.5 l/100km

Re: Denní svícení na Rio

Příspěvekod Tesik » 08.04.2016 12:55

Skvělý a stručný návod k montáži i s fotkama.Super :thu:
Uživatelský avatar
Tesik Muž
Přispěvatel fóra
Léta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členství
 
Příspěvky: 142  Témata: 10
Registrován: 19.03.2009
Bydliště: u Jihlavy  Czech Republic (cz)


Zpět na Technický koutek

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé