Stránka 4 z 5

Re: benzín 100

PříspěvekNapsal: 23.12.2019 13:32
od Kládík
Díky za vysvětlení. Nicméně mě to nepřesvědčilo o tom, že bych měl v atmosférickém motoru RIO 1,25 , kde maximální točivý moment se dosahuje až ve vyšších otáčkách motoru a je zhruba poloviční ve srovnání s turbobenzínem, používat 100 oktanový benzín. Navíc RIO má výrazně lehčí převody než turbobenzín, takže nevím jak ostatní, ale já v RIU problémy s klepáním motoru při akceleraci nemám.

Re: benzín 100

PříspěvekNapsal: 23.12.2019 15:39
od Stefi
ale tam píšou, že tento problém je u malých turbomotorů, tebe se netýká ;)

Re: benzín 100

PříspěvekNapsal: 23.12.2019 15:56
od therion
Pouzivej benzin jaky chces. Nikdo te nebude presvedcovat abys delal něco jiného. Jde tu ciste oto jakou zivotnost od motoru ocekavas. A ta je primo umerna použitému palivu a oleji. Pokud mas auto na 100 tis, tak lidne tankuj hnojačku za 29.90,- : )))

Re: benzín 100

PříspěvekNapsal: 23.12.2019 17:15
od therion
Kládík píše:Díky za vysvětlení. Nicméně mě to nepřesvědčilo o tom, že bych měl v atmosférickém motoru RIO 1,25 , kde maximální točivý moment se dosahuje až ve vyšších otáčkách motoru a je zhruba poloviční ve srovnání s turbobenzínem, používat 100 oktanový benzín. Navíc RIO má výrazně lehčí převody než turbobenzín, takže nevím jak ostatní, ale já v RIU problémy s klepáním motoru při akceleraci nemám.


Klepani nemas nebot jednotka na zaklade cidla upravi predstih a zaroven tim snizi vykon. Auto ciste teoreticky pojede i na 93 , ale rozhodne mu to nebude delat dobře a vykon pujde dolu. 100oktan se nevyrabi pro srandu.

Re: benzín 100

PříspěvekNapsal: 23.12.2019 22:09
od Kládík
:) 100 oktanový benzín není pro srandu, ale je určen pro výkonné přeplňované nebo sportovní motory, kde to předepisuje výrobce :) Opravdu to neznamená, že pokud dáš 100 oktanový benzín do motoru typu RIO 1,25, že Ti stoupne jeho výkon. To je jen iluze ... nic se tím nepokazí, ale ani nic zásadního nezíská. Proto pokud porovnávám "cena/výkon" mi dává větší smysl dodatečně aditivovat běžný 95 oktanový benzín, než kupovat za nesmyslné peníze 100 oktanový benzín. Pořád se bavíme o motoru RIO 1,25 :)

Re: benzín 100

PříspěvekNapsal: 24.12.2019 10:23
od therion
Vykon 100okt oproti 95 je meritelny ikdyz nijak velky. Jsou to jednotky procent. Nestaci ovšem jen natankovat 100okt , ale budto zresetovat dlouhodobe adaptacni hodnoty motoru nebo počkat stovy/tisice km aby se jednotka prestavila , ale to není bezne u všech aut. 100 okt proste jednotce umozni vetsi prostor nastavenim predstihu a nenuti ji jej zbytecne stahovat kvůli klepani. Další a to podstatnou věci je ze 100okt neobsahuji lih a jsou daleko stabilnejsi při změnách teplot a v case. Otazka ceny je diskutabilni neboť při pouziti 100okt klesla dlouhodoba spotřeba o cca 0,5litru a při pouziti benzinkarty je sleva 1-2 kacky na litr. Takze při cene 33 -34 kc za litr aditivovane 100 mi zas, tak katastroficke navyseni ceny neprijde. Notabene , pokud za auto utratim 350 000,- a pak škudlit par kacek za benal mi prijde typicky česky pristup……. (ale to je jen muj hloupy názor : ))))

Re: benzín 100

PříspěvekNapsal: 24.12.2019 10:52
od lubos550
100-oktanovy benzin sam o sebe nezvysuje vykon motora (pocet oktanov neovplyvnuje vykon). Teda jedine opacnym smerom, ze ak by sa natankoval benzin s nizsim oktanovym cislom (menej ako 95), tak klepanim by sa znizoval vykon motora. Tu ide skor asi o to, ake dalsie prisady sa davaju do toho 100-oktanoveho benzinu. Tu je jeden clanok, ktory to popisuje:

https://www.cnet.com/roadshow/news/what ... -your-car/

Proste sa tam pridavaju nejake modifikatory trenia (normalnou recou- mazivo). Samozrejme , ze to nezvysi vykon o desiatky percent, ale zmena je poznatelna, co mozem potvrdit aj z vlastnej skusenosti (obcas to natankujem tiez, mozno tak raz za mesiac, alebo za dva na precistenie). Otazka by mohla byt skor , ci sa to vyplati za tu zvysenu cenu.

Re: benzín 100

PříspěvekNapsal: 24.12.2019 11:21
od therion
Motory nastavuji predstih az na zaklade zaznamenaného klepani. Cili pokud budete tankovat trvale 100 bude predstih jiny nez na 95. Jednotky jej zacne snižovat az s poklesem okt cisla.

Re: benzín 100

PříspěvekNapsal: 24.12.2019 17:03
od buko1
therion píše: Další a to podstatnou věci je ze 100okt neobsahuji lih


Etanol síce neobsahujú, ale obsahujú obdobný bordel s názvom Ethyl tert-butyl ether (ETBE) ktorý sa priamo z toho etanolu vyrába a má obdobný vplyv na palivo ako ten etanol (napr. zvyšuje oktánové číslo). Len výsledná zmes je o niečo stabilnejšia.

Re: benzín 100

PříspěvekNapsal: 24.12.2019 17:51
od therion
Jake negativa ma ETBE oproti ethanolu? : ))

Re: benzín 100

PříspěvekNapsal: 25.12.2019 20:05
od buko1
A kde píšem že ETBE je horší ako etanol?

Re: benzín 100

PříspěvekNapsal: 26.12.2019 11:49
od therion
"obsahujú obdobný bordel s názvom Ethyl tert-butyl ether"

Re: benzín 100

PříspěvekNapsal: 28.12.2019 13:44
od buko1
Ako sorry therion - vieš aký rozdiel je medzi pojmom ODOBNÝ a HORŠÍ? Obdobný neznamená že ETBE je horší, znamená to že v porovnaní s etanolom je v niečom lepší, v inom zasa horší, ale použitie oboch produktov má rovnaký cieľ.

ETBE sa vyrába chemicky z etanolu (z rovnakého etanolu ktorý sa pridáva do 95 oktánového benzínu). Oproti etanolu sa ľahšie mieša s benzínom a má vyššie oktánové číslo (ETBE až 118, etanol cca 106). Najmä kvôli vyššiemu oktánovému číslu a lepšej miešateľnosti sa u 100 oktánových benzínov pridáva ETBE a nie etanol (oktánové číslo čistého benzínu je totiž dosť nízke a jeho zvyšovanie sa robí pridávaním aditív a etanol a ETBE je tiež aditívum). Nevýhodou ETBE je naopak jeho výroba (aj keď na jeho výrobu stačí upraviť linky vyrábajúce aditívum MTBE, ktoré je na ústupe, nakoľko negatívne ovplyvňuje životné prostredie). Etanol stačí vykvasiť a vypáliť, na výrobu ETBE sa musí tento etanol ešte ďalej chemicky spracovať, čo tiež niečo stojí.

Re: benzín 100

PříspěvekNapsal: 28.12.2019 16:39
od therion
Odpovedel sis sam , negativa etbe jsou zanedbatelna a rozhodne jede o "obdobny bordel" , ale o latku , která ma zcela jiné chemicke chovani.

Re: benzín 100

PříspěvekNapsal: 12.01.2020 16:28
od mario735
chalni a co je teraz lepsie tankovat - 95 alebo 100 vku, kedze E5 sa u 95 uz zmenil na E10. ja mam 1,4 benzin a tankoval som aj 100ku na shellke ale nejaky markantny rozdiel som nezaznamenal.Ale po poslednej zmene v 95/E10 - som sa rozhodol prejst trvale na 100ku. Myslite si ze je to lepsia varianta, alebo radsej zostat pri tej 95 aj ked je tam toho bordelu E10 viac?