Hyundai Tucson 2.0 CRDi 100 kW 4x4 RECENZE

Diskuze o všem, co nelze zařadit do jiné sekce.
Discussion about everything what has not own section.

Hyundai Tucson 2.0 CRDi 100 kW 4x4 RECENZE

Příspěvekod vorlajz » 07.11.2017 22:33

Tucson, vládce nebo malý soused z Nošovic? :) Hyundai Tucson – 2.0 CRDi – 100 kW – 4x4

Úvod
No, je to už dva roky, co jsem měl tu možnost se svézt s Hyundai ix35 – 1.7 CRDi – 85 kW – 4x2 a vlastně to bylo i na dlouhou dobu naposledy, co jsem měl tu možnost řídit nějaké to SUV. Co si pamatuji, tak se mi jízda s ix35 líbila, byť motor nebyl úplně dle mých představ a navíc „jenom“ 4x2. No, ten kdo mě zná, asi ví, že já bych si takový auto nekoupil. Když už SUV, tak 4x4, ať se s tím dá trochu blbnout, nebo ne? :) A proto, když se objevila možnost vyzkoušet si na víkend nový Hyundai Tucson, tak jsem neváhal ani vteřinku a hned jsem kontaktoval prodejce. Domluvili jsme termín a pak už jsem musel jenom čekat. Netrvalo to naštěstí dlouho, asi jenom 14 dnů, a mohl jsem si jít auto vyzvednout. Jak už nadpis napovídá, jedná se o motorizaci 2.0 CRDi, tedy nafta a s výkonem 100 kW, takže cirka 135 koníků. Auto je vybaveno šesti stupňovou manuální převodovkou, za což jsem upřímně rád. Kdyby byla možnost vyzkoušet T-GDI 4x4, rozhodně bych do něj šel, ale jak mi sám prodejce sdělil, tak s tímto T-GDI ještě ani on nejel. Asi tak trochu všichni tušíme, že právě turbo benzín nebude v Tucsonu nejprodávanějším motorem, naopak naftový dvoulitr naladěný na 100 kW rozhodně ano. Navíc právě s tímto motorem vychází Tucson ve variantě 4x4 nejlevněji, podle aktuálního ceníku na Kč 699.990,- ve výbavě Trikolor+. Výkonnější 136 kW verze 2.0 CRDi se nabízí pouze ve variantě 4x4 v kombinaci s výbavou Style. Nejlevnější benzínová motorizace pro Tucsona vychází na Kč 529.990,- s motorem 1.6 GDI naladěným na 97 kW, což je 132 koní. Tato motorizace se zatím nabízí pouze v základní výbavě Tucson*. Naopak již zmíněný T-GDI s výkonem 130 kW (176 koní) jen ve verzi 4x4 a nejvyšší výbavě Style. Tak tolik asi na úvod, pojďme se teď podívat na exteriér.

Exteriér
Je to taková krabička, ale pěkná… je to dlouhý bez dvou a půl centimetru rovných 4,5 metru. Široký je to 1850 mm a vysoký až 1650 mm. No zkrátka, je to SUV. Autu samozřejmě dominuje přední část, zejména masivní příď s teď tak typickou maskou pro všechny modelové řady Hyundai.
Výrazným prvkem na přídi jsou rozhodně přední světlomety s technologií LED a ostřikovači, které jsou standardně dodávány od výbavy Style a svítí moc pěkně. Samozřejmostí jsou rovněž LED denní světla a mlhová světla v dolní části nárazníku. Tucsonu samozřejmě nechybí stříbrný spojler předního nárazníku, na který navazuje spodní lem nárazníku, který není již lakovaný a je v šedém provedení a dále pokračuje kolem celého vozu a lemuje blatníky, prahy i zadní nárazník. Toto je samozřejmě typickým prvkem pro vozy kategorie SUV. Zadní nárazník je rovně opatřen ochranným spojlerem ve stříbrné barvě. Zadní části vozu dominují vysoko posazené zadní světlomety.
Samozřejmostí jsou i mlhovky s odrazkami umístěné ve spodní části nárazníku a výrazná dvojitá koncovka výfuku. Tady musím Hyundai pochválit, že se zdržel od umístění falešné koncovky výfuku i na levou stranu, což je v poslední době dost častým jevem u renomovaných automobilek. Z bočního pohledu je patrné, že má Tucson vyšší světlou výšku, konkrétně je to 172 mm. Ano, mohlo by to být o něco víc, ale vzhledem k zaměření vozu je to asi pro mnoho budoucích majitelů zbytečné. Auto bylo osazeno 17“ ALU disky s pneumatikami 225/60, které autu tak nějak sedí a mně osobně se líbí. Nevím přesně, jak je to u nižších výbav, ale ve výbavě Style je dalším designovým prvkem chromovaná lišta pod okny zakončená až téměř ke střeše a stříbrné podélníky. Samozřejmě, že na vzhled si musí udělat každý názor sám. Já za sebe musím říct, že se mi Tucson líbí moc a hlavně při čelním pohledu, kde mi připadá velmi agresivní a prostě tak nějak dobře poskládaný. Pojďme mrknout dovnitř.

Interiér a výbava
V interiéru vozidla obvykle sledujeme čtyři parametry. Prostor pro cestující, velikost zavazadlového prostoru, jak se nám to vlastně uvnitř líbí a jakou máme výbavu. Když začnu tím prvním, tedy prostorem, tak musím říct, že mám jednu dost výraznou výtku, jinak musím chválit. Když začnu prostorem pro řidiče a spolujezdce, tak místa na šířku je opravdu dost a sedačky jsou téměř perfektní. Tvrdost sedáků a boční vedení je příkladné. K dispozici je i elektrická bederní opěrka.
Interiér Tucsonu působí hodnotným dojmem – Malý knoflík na ovládání bederní opěrky – Palubní deska
Přední sedadla se dají samozřejmě polohovat nejen dopředu a dozadu, ale i do výšky. V tomto segmentu to samozřejmě považujeme již za samozřejmost. Pozici za volantem jsem našel skutečně rychle. Volant se dá nastavit ve dvou směrech a v kombinaci s dobře nastavitelnou sedačkou je nalezení vhodné pozice pro řidiče velmi jednoduché. Mezi předními sedadly je umístěna loketní opěrka, která nabízí úložný prostor, je podélně nastavitelná, bohužel už ne výškově. Držáky na středovém panelu jsou samozřejmostí, stejně tak, jako USB a AUX vstup. Pochválit musím ten fakt, že se Tucsonu vyhnula elektronická brzda a je tedy k dispozici klasicky manuálně ovládaná. Zmínil jsem, že musím Tucsonu něco vytknout a konkrétně je to málo místa pro pravou nohu řidiče. Už dlouho jsem nejel autem, kde bych měl tak málo místa na pravou nohu, která se mi navíc nepříjemně opírala o středový panel a způsobila mi doslova bolestivé zranění. Když si to dovolím srovnat s i30, tak je to opravdu velmi nepohodlné. Než se podrobněji podíváme na výbavu zkoušeného auta, mrkneme dozadu.
Prostor na zadních sedadlech je dostatečný – Prahové lišty s nápisem Tucson – Ovládání okna a výhřevu zadních sedaček
Prostor na zadních sedadlech je příkladný minimálně, co se týče podélného směru. Do šířky je to samozřejmě už horší, ale tři sličné dámy nebo děti se svezou pohodlně. Umístit dětskou autosedačku do systému Isofix je velmi jednoduché, navíc Isofix oka jsou zakryta praktickou plastovou krytkou. Stejně tak jsou praktické plastové kryty předních sedadel na zadní straně, což jistě ocení maminky a tatínkové svých nezbedných ratolestí. Ti choulostivější si stejně přední sedačku opatří ochranným potahem nebo igelitem. Na středovém panelu jsou samozřejmě výdechy klimatizace a uprostřed dělené sedačky je loketní opěrka s držákem nápojů. Velké plus získává Tucson za možnost polohovat opěradla zadních sedaček, a to v docela slušném rozsahu, což budou při delších cestách pasažéři na zadním sedadle kvitovat s povděkem. Výbava Style samozřejmě nabízí i vyhřívaná zadní sedadla a elektrické ovládání pro všechna okna, ale s automatikou pouze pro okno řidiče.
8“ panel navigace a rádia – Ovládání automatické klimatizace – Řadicí páka 6 st. manuální převodovky
Tímto se už dostáváme k samotné elektrické výbavě vozidla, která je dle zvyku Hyundai velmi vysoká. Začneme tím, co moc nevidíme, ale hodně nám to pomáhá. Ano, jsou to bezpečnostní systémy. Stabilizační systém VSM, protiblokovací systém ABS, TCS, EBD a brzdový asistent je znám už z jiných vozů značky Hyundai. Co je ovšem pro Tucson nové, je například systém řízení trakce při průjezdu zatáčkou ATCC, což je v podstatě elektronická uzávěrka diferenciálu (pouze pro vozy se systémem pohonu všech kol), dále pak systém bránící převrácení ROP, asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích LKAS. Tady bych se pozastavil, protože na rozdíl od systému ROP jsem ho vyzkoušel. :) Při snaze přejet plnou čáru vozidlo nejen že dá zvukový signál, ale systém zasáhne i do řízení a jemně zkoriguje kola tak, aby nedošlo k přejetí čáry. V případě, že použijete směrové ukazatele, tak systém nepracuje. Nutno dodat, že tento systém lze vypnout, stejně tak, jako systém, který kontroluje mrtvý úhel a Hyundai ho eviduje pod zkratkou BSD. Ten se zobrazuje oranžovým indikátorem v rohu zpětných zrcátek. Opět vyzkoušeno, funguje to dobře. Těch systému je v autě mnoho a jsou celkem přehledně popsány v ceníku. Já ještě zmíním asistenta pro sjíždění ze svahu DBC, kterého jsem samozřejmě také mohl vyzkoušet. Při sjíždění polní cesty auto udržovalo konstantní rychlost 13 km/h. Ovládání asistenta je velmi jednoduché, stačí zmáčknout tlačítko na středovém panelu, kochat se přírodou a samozřejmě točit volantem dle potřeby :) Pojďme od asistentů pryč a mrkneme na to, na co si můžeme sáhnout.
Ovládací tlačítka vlevo pod volantem – Přístrojový štít se zobrazením palubního počítače na TFT – Madlo dveří řidiče
To znamená všechny ty tlačítka. Jak jsem již zmínil, okna jsou všechna elektricky ovládaná, samozřejmě i z místa řidiče, zadní se dají uzamknout, ale ke stažení musíte prostě tlačítka držet. No, není to ono, ale pořád lepší než „švihadla“. Na dveřích řidiče si ještě můžete nastavit sklápění zpětných zrcátek nebo odemčení a uzamčení vozu. Středovému panelu dominují čtyři tlačítka, jedním můžete zapnout stálý pohon všech čtyř kol, který takto funguje do rychlosti 30 km/h. Dalšími je možno aktivovat asistenta pro sjíždění svahu, zapnout parkovací senzory a změnit nastavení tuhosti posilovače a u automatické převodovky i její odezvu ve dvou režimech, a to SPORT a NORMAL.
Bezklíčkový vstup a startování tlačítkem díky inteligentnímu klíčku
Teď to asi nejdůležitější, a to je samozřejmě volant. Příjemně široký věnec volantu obšitý kůží a střed osazený několika, vlastně spoustou tlačítek. Ovládání hlasitosti audiosoustavy, ovládání telefonu, nastavení tempomatu, omezovače a také ovládání palubního počítače, který konečně nabízí dvě paměti A a B, ale zase taková sláva to není a „koncern“ má v tomto směru před Hyundai stále náskok. Počítač zobrazuje v režimu A a B průměrnou rychlost, ujeté kilometry a čas jízdy. Průměrnou spotřebu pak počítá prostě jenom jednu. Vynulovat jí můžete sami, po natankování nebo po vypnutí motoru. To vše lze nastavit v menu palubního počítače. Toho nastavení je tam opravdu spousta, ale tím se nebudu detailně zabývat. Volant Tucsona je samozřejmě vyhřívaný, stejně tak i přední sedačky, kde má vyhřívání tři stupně. Elektrická bederní opěrka sedačky řidiče je rovněž samozřejmostí.
Odkládací schránka s chlazením u spolujezdce – Informace o poslední jízdě na TFT displeji – Přední prahové lišty „Tucson“
Vlevo pod volantem si můžete zapnout hlídání mrtvého úhlu, vypnout TCS, zapnout hlídání vyjetí z jízdního pruhu a nastavit podsvícení přístrojů. „Budíky“ jsou podsvíceny bílou barvou a působí velmi hodnotným dojmem, což dotváří poměrně velký TFT displej uprostřed, který umí zobrazit nejen informace z palubního počítače, ale i aktuální tlak všech kol, aktuální rychlost nebo třeba informace z navigace, která je ve výbavě Style samozřejmostí stejně tak, jako bezklíčový vstup. Navigaci jsem vyzkoušel jednou a zdálo se mi, že je trošku zmatená, ale pro detailnější testování nebyl prostor.
Noční podsvícení přístrojového štítu a ovládacích prvků
Zobrazení jako takové je velmi dobré a dá se vypnout i zvuk navigátorky, což nebylo vždy zvykem. Na velkém LCD navigace se rovněž zobrazuje obraz ze zadní kamery, ale já jsem pořád po zařazení zpátečky koukal do zpětného zrcátka, který není tak kvalitní, jak bych čekal, ale svému účelu poslouží. Pod navigací je umístěn panel automatické dvouzónové klimatizace s ionizátorem vzduchu Clean Air.
Zavazadlový prostor se síťovým programem – 488 litrů s plnohodnotnou rezervou
Zpětné zrcátko tedy nezobrazuje obraz z couvací kamery, ale ukazuje nám, jakým směrem jedeme formou zelených písmenek N, S, E, W nebo jejich kombinací. Zrcátko je samostmívací a funguje dobře. Stejně tak dešťový senzor na předním okně. Dovolím si tvrdit, že k výbavě je to asi všechno, možná jsem na něco zapomněl, ale myslím si, že obrázek o vybavenosti Tucsona Style asi máte. Co mi ještě přišlo docela fajn, je to, že po vypnutí motoru se na TFT displeji objeví informace o naší poslední
jízdě, a to ujeté kilometry, průměrná spotřeba a dojezd. Teď víme, jak se usadíme, jak to bude pohodlný, co nás ohlídá, ale kam dáme zavazadla? No do kufru přeci. Ten nabízí solidních 488 litrů ve variantě s plnohodnotnou rezervou. Takové auto jsem měl k dispozici i já. Zavazadlový prostor je myslím postačují, ale stejně mi to nedá se zeptat, sakra, jak je možný, že je tak „malý“, když je to auta tak obrovský?! Na druhou stranu je super rovná nakládací hrana, háčky na tašky, síť pro uchycení předmětu. Ale to už je taková klasika, ne? No, interiér máme asi zdárně za sebou, tak hurá na srdce mého testovaného Tucsona.

Motor a spotřeba
Jezdím atmosférickým benzínem a najednou mám pod kapotou naftový turbo motor o stejném maximálním výkonu, ale samozřejmě s jiným krouťákem a hlavně v jiných otáčkách. Říkám si, budu s tím umět jezdit? Nakonec musím říct, že budu. Opravdu nejsem žádný odborník přes motory, takže to zase řeknu z toho svého laického pohledu. Výkon 100 kW při 4000 ot. není pro takovéto auto zas tak důležitý, ale krouticí moment 373 Nm mezi 1.500 – 2.500 ot. je už naopak parametrem velmi důležitým. Motor je dobře utlumený, má příjemný zvuk a působí velmi dynamicky. Samozřejmě, že zas tak dynamický není, ale ten pocit toho turbo kopance vám ten dojem navozuje. Auto se s tímto motorem sbírá z nízkých otáček opravdu velmi pěkně a motor nemá problém s Tucsonem vážícím kolem 1.600 kg řádně pohnout. Jak je z charakteristiky motoru patrné, nemá cenu motor moc vytáčet a něco se začíná dít opravdu až nad těmi 15 sty otáček. Možná je to tím, že nemám s naftovými motory takové zkušenosti, ale ve městě jsem se pohyboval hlavně na 4. rychlostní stupeň a 6. rychlostní stupeň jsem samozřejmě řadil až při rychlostech kolem 80 km/h.

Motor – 2.0 CRDi 16 V – 100 kW
Kompaktní spojení auta a motoru dotváří 6 stupňová manuálně řazená převodovka, která má opravdu přesné řazení, krátké dráhy a klade adekvátní odpor při řazení jednotlivých stupňů. Tady opravdu velká spokojenost, jako například v i30, kde je situace stejná. Tucson ve verzi 4x4 má s tímto motorem deklarované zrychlení od výrobce 10,9 vteřin, což není rozhodně špatná hodnota. V praxi jsem to zatím neověřil. U auta nás asi ani tak nezajímá, za kolik uděláme stovku, ale jak se s ním bude předjíždět. Tady Tucson nevyčnívá ani nepatří mezi otloukánky, prostě je potřeba dobře podřadit a pak není problém předjet i do kopce ve velmi svižném tempu. Takže tady určitě velká spokojenost. Samozřejmě, že další parametr, který hodně sledujeme, je spotřeba a tady si troufám říct, že nejsem zrovna příklad řidiče, který jezdí úsporně. S Tucsonem jsem se zatím nedostal pod 7,5 l na sto. Neříkám, že to nejde, ale také neříkám, že jsem se o to nějak snažil. Prostě jsem tomu krapet šlapal na krk, abych si to vyzkoušel, abych se prostě projel trošku dynamicky, svižně, no však mě znáte. :) Na mojí testovací trati, jsem najel 29 km se spotřebou 8,5 litru dle palubního počítače. Výrobce uvádí u testovaného Tucsona spotřebu 5,2 litru v kombinaci. Troufnu si říct, že reálný to není, ale třebas mě někdo vyvede z omylu. Pojďme dál.

Jízdní vlastnosti
Této kapitoly se trošku bojím, tak snad už jenom v krátkosti. Jede to pěkně. Ne, dobře, tak dáme nějaké souvětí. Tucson je typickým zástupcem SUV. Díky větším diskům a vyššímu profilu pneumatiky a samozřejmě, že i díky víceprvkové nápravě krásně filtruje nerovnosti. Nastavení podvozku mi přijde prostě optimální. Auto je příjemně tvrdý a nabízí takovou tu jistotu nejen při vyšších rychlostech na rovné silnici, ale i v zatáčkách. Ano, má na to vliv i pohon 4x4 a samozřejmě elektronická uzávěrka diferenciálu, přesto se Tucson při rychlejším průjezdu zatáčky přeci jenom trošku naklání. Ale, zjednodušeně řečeno, jede Tucson tam, kam chci, a neprotestuje. Řízení mi přijde o něco lepší jak v i30. Mám pocit, jako bych měl v Tucsonu takovou lepší zpětnou vazbu od kol. Jak už jsem zmínil podvozek, tak jsem Tucsona vyzkoušel jak na kvalitním asfaltu, tak ve městě na horším, tak i na polní cestě a za mě mohu říct, že se ve všech režimech chová příkladně a rozhodně mi po této stránce vyhovuje. Nebudeme si tu dělat iluze o tom, že je Tucson terénní auto, ale trakce na mokré louce je díky pohonu 4x4 příkladná a to mě zkrátka na těchto autech baví. A co teprve, když napadne sníh? :)

Závěr
Co říct na závěr? Od Tucsona jsem očekával, že mi nabídne pohodlí, výkon, jisté jízdní vlastnosti a trochu té naftové zábavy. V podstatě to všechno splnil, jenom ta otlačená noha mě pořád bolí. Dovolím si tvrdit, že vzhledově patří Tucson na špičku svojí třídy, je prostě krásný, kompaktní, takový víc evropský. Interiér nabízí spoustu místa, příjemný sedačky a dostatečný prostor pro zavazadla. Ještě jednou kvituji možnost sklopení zadních opěradel, to je prostě fajn. Výbava vozu je rovněž na velmi dobré úrovni. Samozřejmě, že spousta z nás, ani takovou výbavu neužije. Výkon motoru a jízdní vlastnosti jsou solidní a pro většin běžných uživatelů SUV postačující. Rozdíl oproti nejvýkonnější naftové variantě je však ve výbavě Style pouze 20 tis. korun. Nejvýkonnější naftový motor se však nedá pořídit v nižší výbavě, než právě zmíněné Style. Tucson může zamíchat kartami v segmentu kompaktních SUV, ale bude k tomu potřebovat výkonnější motory kombinované s nižší výbavou a rozhodně automatickou převodovku a nejlépe tu dvojspojkovou. Jinak je Tucson kompaktní SUV, které vás ohromí super výbavou, slušnými jízdními vlastnostmi a perfektním vzhledem.

Vorlajz
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Kia Ceed 1.4 CVVT TOP aka Kyják Sid --> :kia:
Obrázek

Hyundai i30 kombi 1.6 GDI STYLE aka Myšák --> :CZ:
Obrázek
Uživatelský avatar
vorlajz Neuvedeno
Uživatel fóra
Léta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členství
 
Příspěvky: 44  Témata: 2
Registrován: 15.07.2017
Bydliště: Ústí nad Labem  Czech Republic (cz)

Kia cee'd II (2017)
400 km @ 7.5 l/100km

  • Finanční podpora Kia-Club.org
    CZ: Číslo účtu / kód banky: 2600362987/2010
    SK: Příkaz zadejte jako SEPA platbu (nikoliv jako platbu do zahraničí). Pro SEPA platbu je potřeba zadat číslo účtu ve formátu IBAN. IBAN: CZ9220100000002600362987 , BIC/SWIFT: FIOBCZPPXXX

 

Zpět na Všeobecný pokec / General Discussion

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé