
U našich aut je to ale nesmysl.
Pete62 píše:Moj vyssie uvedeny prispevok povodne bol v inej diskusii, na inom mieste, takze sem moc nezapadol, ale vyssia moc zasiahla a preniesla vlakno sem. Po precitani niekolkych prispevkov mam chut zalozit novu temu: Je lepsia tepla alebo studena voda? Nechapem, preoco tu vacsina ludi riesi viskozitu oleja (vnutorny odpor oleja voci pohybu) a vhodnost pouzitia do toho alebo onoho auta ci motora. Tie cisla (napr. SAE 5W-40) hovoria o vhodnosti pouzitia oleja v zavislosti od vonkajsej okolitej teploty a o vlastnostiach oleja pri tychto teplotach pouzivanych v motoroch. Z toho vypliva len jedine: za polarny kruh nechodte s olejom 15W-40 a po pusti netahajte prives s 0W-30. Z tychto cisel sa neda nic ine vycitat a ani to tam nehladajte. Dovolim si vyslovit svoj nazor:
V nasich klimatickych podmienkach je najvhodnejsie pouzivat oleje s letnym cislom
30 – setri palivo, vyssia hlucnost motora, moze viest k zvysenej sptreba oleja hlavne pri starsich vybehanych motoroch, nachylnost k prehriatiu (v zacpach v horucich letnych dnoch, tahanie privesu do kopcov...)
40- s rezervou splna poziadavky nasej klimy
50- vhodne len vynimocne pre extremne podmienky (namahane motory so zlym chladenim, napr. dlha jazda v terene pomalou rychlostou, zavodne auta, vysokootackove a pod), pouziva sa tiez na znizenie spotreby oleja vo vybehanych motoroch.
so zimnym cislom
5W a 10W najbeznejsie a zaroven najvhodnejsie.
0W- zbytocne zvysuje viskozne cislo a tym znizuje strihovu stabilitu oleja (viskozne cislo=letne cislo –zimne cislo, napr SAE 5W-40 ma 40-5=35)
Co je vsak dolezitejsie, vykonnostna klasifikacia oleja. Tu sa treba jednoznacne riadit pokynmi vyrobcu auta a tu nie je moc priestor na diskusiu. Ak sa predpisuje API SL tak tam nelejte API SJ ani sa to nesnazte nahradit nejakou inou vykonnostnou klasifikaciou ACEA ci ILSAC, ktora nie je dana vyrobcom. Zaradeniu oleja do vykonnostnej triedy, ktoru si precitate na obale, neostava nic ine len verit. Vsetko ostatne, co tam je pisane je len oda na vyrobok (oda=oslavna piesen), alebo v lepsom pripade inymi slovami popisane to, co sa skryva za cislami viskozity a vykonnostnej klsasifikacie.
A co sa tyka obchodnej znacky (Castrol, OMV, Total...), je, ako som uz pisal vyssie, je len vec sympatii, ci podvedome zmanipulovanie reklamou. Nikdy a nikto nerobil ziaden seriozny test ci porovnanie znaciek olejov. Takze tvrenie, ze napr. Mobil je „lepsi a kvalitnejsi“ ako Mogul (alebo opacne) nie je nicim podlozene. Uz samotne slova „lepsi a kvalitnejsi“ su nevhodne, tak ako hodnotenie viskozity. Zavisi to na podmienkach pouzitia.
Zeby som predsa otvoril temu studenej a teplej vody? Studena je najlepsia na pitie, ale co ked niekto bude tvrdit, ze si studenou vodou nemoze zaliat kavu? Kua, tak ktora voda je potom najlepsia?
To najlepsie, co mozete urobit pre svoj motor je nacas menit olej. Nacas, myslim tym skratit vymenny interval i na polovicu najazdenych km, ak jazdite za stazenych podmienok (caste studene starty spolu s kratkou prejdenou vzdialenostou, jazda v zacpach, tahanie privesu, rychla jazda po dialnici a pod.) Aj "najlepsi" olej za takychto podmienok je po pol roku a ubehnutych 10 000 km "horsi" ako "najhorsi" novy a cisty olej.
Tony píše:@Pete62
no a do ceeda je jaka ta specifikace? API SL nebo API SJ? dávál sem do toho Omv Bixxol Premium V7 5W-30 a ted nevim co. jestli pokracovat nebo zmenit
Zpět na Všeobecný pokec / General Discussion
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé