Zda sa, ze velmi jednoducha otazka. Staci sa pozriet do navodu a ...
rozum ostane stat nad tym, co je tam napisane
. Aj som napisal dovozcovi aj predajcovi a aj ma ignorovali
. Asi je jednoduchsie hrat mrtveho chrobaka ako vysvetlovat nevysvetlitelne. O co ide?
Chcel by som upozorniť na chybu, ktorá je v návode na obsluhu pre Kiu Soul. K problematike viskóznej špecifikácie olejov je dostupné aj bežnému užívateľovi množstvo informácií a dokumentov. Je pre mňa nepochopiteľné, že predajca alebo dokonca výrobca automobilov poskytuje nepresné a zavadzajúce informácie. Nepresné informácie sa týkajú údajov v tabuľke v časti Doporučené čísla viskozity SAE
Navod.jpg
1. Prvé číslo za SAE pred písmenom W (napr.: SAE 5W-40), takzvane zimne číslo, uvádza čerpateľnosť za nízkych teplôt. Čím je toto číslo menšie, tým je olej tekutejší za nízkych teplôt. Toto číslo však nemá žiaden vplyv na tzv. letne číslo, druhé číslo uvedené v špecifikácii, ktoré informuje o viskozite pri 100 st. C (približné prevádzkovej teplote). Na jednej strane doporučujete použitie oleja s viskóznou triedou 30 pre viac ako 50 stupňové horúčavy a na druhej strane olej s tou istou viskozitou nedoporučujete pre teploty nad 10 st. C
(vskutku zaujímavý paradox).
Podľa dostupných informácií by tabuľka mala vyzerať nasledovne.
Sae.jpg
2. Čo je však viac zarážajúce
, že doporučujete viskóznu triedu 20 (SAE 5W-20), ktorá je v našich klimatických podmienkach použiteľná len obmedzene, v zimných mesiacoch. V prípade teplôt nad 25 st. C môže prísť k strate celistvosti mazacieho filmu a následne k nadmernému opotrebeniu až k poškodeniu motora
. Celoročné používanie takýchto olejov (Vami doporučených) v rozsahu klimatických teplôt , aké sú na
alebo
, je nevhodné
.
Takéto neodborné informácie v návode na obsluhu vzbudzujú nedôveru.
Ostava dufat, ze je aspon spravne urcena vykonnostna klasifikacia oleja. Takze olej podla API CH-4 a vyssie alebo ACEA B4. Uplne zbytocne a zmetocne sa mi zda uvadzanie ACEA C3 pre motory s filtrom pevnych castic, nakolko tento motor sa tusim do europy ani nedovaza (ide vyhradne o 2,0 CRDi). Takze s navodom na obsluhu si
moc namahy nedala.
Olej.jpg
A ktory konkretny olej
? Tak to bude skor o sympatiach k tej - ktorej znacke, ci obalu
. Vykonostnu klasifikaciu s prehladom splna a prekracuje olej W5 z Lidla
ako aj najdrahsi, najreklamovanejsi a najfarebnejsi olej zo zavodov F1
. A ake SAE? Ak chcete trochu setrit palivo
, tak by som zvolil 5W-30, ak casto stlacate plynovy pedal na podlahu, jazdite rychlo po dialnici alebo tahate prives
, tak 5W-40 alebo 10W-40.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.