Stránka 7 z 7

Re: Záhadné rachocení z podvozku_příčina?

PříspěvekNapsal: 08.11.2019 21:38
od pacesol
Toto je už vysvětlené jinde. Náhradní výrobce dělá tlumiče na ceed a i30. Nerozlišuje ale karoserie a moc ani motorizace. Já mám na pro ceed jiné tlumiče než combi. V náhradě jsou ale stejné. Nemám jinou volbu než originál :kia: když nechci přijít o jízdní vlastnosti. Na combi to nemá vliv. Tam náhradu klidně.

Re: Záhadné rachocení z podvozku_příčina?

PříspěvekNapsal: 10.11.2019 16:16
od Kiakdejv
Toto jsem netušil. Byl jsem v domnění, že když zvolím přesný typ vozu a motor, bude díl přesně určen i na 3-dveřový PRO_cee'd.
Zatím mám tlumiče původní, ale určitě chci v budoucnu zachovat jízdní vlastnosti Pro_Ceedu, který je jinak naladěný. Pokud bych později nenašel nic v druhovýrobě např. SACHS tak pak asi opravdu jedině ten originál.

Re: Záhadné rachocení z podvozku_příčina?

PříspěvekNapsal: 10.11.2019 19:00
od Stinger
Dělá se z toho věda. Pokud je díl na auto určený, bude tam pasovat a bude to dobrý, samozřejmě pokud tam není chyba, to se stát může.
Výrobce každou chvíli mění čísla dílů, ale žádný laik neví, jak moc a jestli vůbec se díly skutečně liší.
I pokud se liší, může to být zcela nepodstatné, proto zcela běžně jedno číslo z druhovýroby nahrazuje více čísel originálních. Bez problému.
Pokud se nějaké originální číslo vyskytlo pouze omezeně, je možné, že ho systémy záměny čísel ani nezaznamenaly, přesto není vyloučené, že se tlumiče nijak významně neliší.

Re: Záhadné rachocení z podvozku_příčina?

PříspěvekNapsal: 10.11.2019 19:41
od pacesol
To je docela planá odpověď. Pro Ceed má zcela jiný podvozek a proto není jedno co tam dám. :kia: není banda hlupáků a proto mají na každé auto trochu jiné nastavení podvozku. Pokud toto nahradíš nějakým univerzálním tlumičem, tak pro běžné rodinné auto to nemusí být problém a možná to nikdo nepozná. Pro Ceed ma podvozek o hodně tvrdší a tam to bude poznat určitě. Takže vědu z toho dělat budu. Druhovýroba toto neřeší a potom se může někdo divit, že mu na SW sedí zadek hluboko nebo Pro Ceed najednou v zatáčce nedrží.

Re: Záhadné rachocení z podvozku_příčina?

PříspěvekNapsal: 10.11.2019 20:32
od mv12
Souhlas :thu:

Re: Záhadné rachocení z podvozku_příčina?

PříspěvekNapsal: 10.11.2019 22:16
od Stinger
Co má tlumič společného s tím, jak hluboko sedí zadek?
To jen k odbornosti...

Re: Záhadné rachocení z podvozku_příčina?

PříspěvekNapsal: 11.11.2019 09:23
od vorryy
No já jsem o víkendu mluvil se známým co už pár horních uložení a s tlumičem dělal, a strašně se divil, když jsem mu řekl, že originál EAN nikde nění v náhradě. Pak jsme společně koukali na různé weby a po zadání auta vyjelo plno značek tlumičů určených pro mé auto. Nicméně říkal, že by místo nějaké noname značky uprednostnil sachcs a nebo prý špatná nění ani Ashika. Ta se prý montuje do aut přímo na výrobních linkách. Že prý na tom sw ceed to při normální jízdě vůbec nepoznám. Spíše se to ještě zlepší, protože ty tlumiče co tam mám po 100000 km budou v horším stavu. Tak nevím. Já se fakt moc nevyznám.

Re: Záhadné rachocení z podvozku_příčina?

PříspěvekNapsal: 11.11.2019 11:46
od pacesol
Co má společného tlumič a pružina s nízko posazeným zadkem? Úplně všechno. Tlumič pracuje ve dvou směrech. Měkce udělaný tlumič s nízkým tlakem nebo opotřebeným těsněním nemá správnou funkci útlumu. Poznáš to jednoduše, když si vytáhneš starý tlumič, postavíš ho vedle nového a oba stejně zatlačíš. Jednak na odporu tlumiče poznáš opotřebený, rychlost vrácení bude rozdílná a starý možná ani nevyjede nahoru. Ten směr nahoru je druhá funkce tlumiče. Oba pohyby mají rozdílnou rychlost. Je to docíleno velikostí stěrbiny nebo ventilku pístu pro různý směr. U auta se požaduje, aby byl tlumič při pohybu nápravy ke karosérii méně účinný, než v opačném směru. Toto nesprávné nastavení má za následek odskakování kola od vozovky a tím ztráty adheze. Kanálky a tlak je počítán výrobcem na váhové zatížení jednotlivé nápravy resp. kola. K tomu je spočítána tuhost pružiny. Testování tlumičů je velmi složitý proces a třeba koncernová Octavie má dokonce jiné tlumiče podle výbavy při stejném modelu a motorizaci.
Náhradní výrobce se s tím nemaže a udělá nějaké kompromisní řešení. U rodinného auta to určitě není tak citelně znát. Nicméně bych zadní tlumiče u krátkého a dlouhého auta nezaměňoval. Už jen laicky je jasné, že SW bude vzadu více zatěžováno a tlumení musí být tužší aby nedocházelo k vymačkání pružiny a pro tebe nepochopitelnou souvislost se zapadením do karoserie. U sportovně laděného podvozku Pro_Ceed je nějaký univerzální tlumič dehonestací celého auta. Tvarově je zcela stejný, funkčně diametrálně odlišný.
Nastavování pružin a tlumičů je docela alchymie. Civilní auta mají jedno nastavení, které spočítal a na stolici otestoval výrobce.
Protože se věnuji závodění od roku 1984 a testování a nastavování tlumičů jsem absolvoval stovky tak jenom ve zkratce popíšu, jak se nastavují tlumiče současného rally auta v střední specifikaci. Začátkem jsou váhy, kdy se natankuje polovina, usadí se posádka a zváží každé kolo zvlášť. Nastaví se výška podvozku podle předpokládané trati, přednastaví se hodnoty tlaku v tlumiči a síla útlumu. Potom se nastaví rychlost odezvy. Většinou je nějaký datasheet, kde už je obdobné nastavené otestované z dřívějších závodů a lehce se upravuje hlavně tlak v tlumiči. A testuje se skoro celý den a různě mění a testuje a šteluje a jezdí a kombinuje a jezdí až se zdá, že to funguje správně. Změna jednoho parametru má mnohdy zásadní vliv na jízdní vlastnosti. Stavitelné tlumiče mají potom možnost ještě si naklikat různou tuhost během závodu ale to už je jiná cenová skupina.

Re: Záhadné rachocení z podvozku_příčina?

PříspěvekNapsal: 11.11.2019 20:02
od vorryy
Takže na kombi a normální ježdění by jsi tedy vzal třeba od Sachs i když přesné číslování OEN nesouhlasí, přesto jsou uvedeny u mého vozu jako použitelné? U mě se jedná o předek.

Re: Záhadné rachocení z podvozku_příčina?

PříspěvekNapsal: 11.11.2019 20:59
od Stinger
pacesol píše:Co má společného tlumič a pružina s nízko posazeným zadkem? Úplně všechno...

Vůbec nic. Mnoho slov, ale žádné o tom, co má společného tlumič s nízko posazeným zadkem.
To všechno, o čem píšeš, je samozřejmé, nikdo tady nepochybuje, že v závislosti na hmotnosti auta, geometrii a požadovaných vlastnostech je třeba použít správné tlumiče.
Na druhé straně, již po pár tisících kilometrů se mění vlastnosti tlumiče natolik, že bavit se o pár procentech sem nebo tam nemá cenu. Ostatně, to jistě jako závodník víš, píšeš sám, jak často se to dělá. Ano, jistě, výrobce použije jiné tlumiče, resp. jiné číslo. Ovšem co se pod ním opravdu skrývá, netušíš.
Na to, jak je vysoko zadek auta, nemá charakteristika tlumiče žádný vliv. Je to věc hmotnosti, pružin a rozměrových parametrů.
Mimochodem, rallye jsem se věnoval od roku 1983... ;)

Re: Záhadné rachocení z podvozku_příčina?

PříspěvekNapsal: 11.11.2019 22:11
od pacesol
vorryy píše:Takže na kombi a normální ježdění by jsi tedy vzal třeba od Sachs i když přesné číslování OEN nesouhlasí, přesto jsou uvedeny u mého vozu jako použitelné? U mě se jedná o předek.
Já osobně bych bral KYB. Předek bude spíše podobný originálu.

Re: Záhadné rachocení z podvozku_příčina?

PříspěvekNapsal: 13.11.2019 21:06
od pacesol
Stinger píše:
pacesol píše:Co má společného tlumič a pružina s nízko posazeným zadkem? Úplně všechno...

Vůbec nic. Mnoho slov, ale žádné o tom, co má společného tlumič s nízko posazeným zadkem.
To všechno, o čem píšeš, je samozřejmé, nikdo tady nepochybuje, že v závislosti na hmotnosti auta, geometrii a požadovaných vlastnostech je třeba použít správné tlumiče.
Na druhé straně, již po pár tisících kilometrů se mění vlastnosti tlumiče natolik, že bavit se o pár procentech sem nebo tam nemá cenu. Ostatně, to jistě jako závodník víš, píšeš sám, jak často se to dělá. Ano, jistě, výrobce použije jiné tlumiče, resp. jiné číslo. Ovšem co se pod ním opravdu skrývá, netušíš.
Na to, jak je vysoko zadek auta, nemá charakteristika tlumiče žádný vliv. Je to věc hmotnosti, pružin a rozměrových parametrů.
Mimochodem, rallye jsem se věnoval od roku 1983... ;)
tak po soukromé konverzaci se Stingrem znalostí opravdu nic. On vlastně to rally jak tady píše ani niky nejezdil. On možná někoho akorát zná. Takže dostal své dlouhodobé pověsti. :drink:

Re: Záhadné rachocení z podvozku_příčina?

PříspěvekNapsal: 19.11.2019 12:19
od Stinger
Takových argumentů naráz... :lol: