winco píše:ja len tak sa vyjadrím že elektrolýza vody na rozklad vodik a kyslík ma učinnosť cca 40-60% plus ešte palivove članky premieňaju vodík na elektricku enenrgiu s ešte menšiou účinnosťou plus uččnosť samotneho pohonu je min 90% takže celkova učinnosť motora je uplne prt (cca 30%)
Naopak nabíjanie baterii ma učinnosť 70-98% a z nich sa priamo energia berie na pohon s učinnosťou min 90%. A teraz chcem vidieť niekoho kto bude stale vodikove auta obhajovať
Ono nie je to zlý napad ale je to technologia, ktora je ešte v plienkach a baterky su proti tomu daleko popredu.
To čo udávaš je účinnosť celého reťazca (aj so započítaním strát pri výrobe el. energie, ktorú vyrábame priemerne s účinnosťou 35% a pod.). Ale keď už do účinnosti elektrolýzy započítavaš aj efektívnosť výroby elektriny a straty pri stláčaní vodíka, tak prečo obdobné vstupy nedávaš aj do batérií? že by to bolo tým, že po započítaní celkového reťazca (od výroby elektriny, cez straty vo vedení atď) je účinnosť batérií podľa Well to Wheel analýzy 27-31% a účinnosť vodíkového cyklu 17-43% (resp. 17-20% čistá elektolýza, 30-33% parný reforming, 43% reforming)?
Čo sa týka palivových článkov - pri ideálnom napätí 1,23V je účinnosť článku 83%. Účinnosť klesá so znižovaním napätia.
A čo sa týka toho, čo je v plienkach - prvý spaľovací motor na vodík bol vyrobený v roku 1806, prvý spaľovací motor na plyn bol vo vozidle použitý v roku 1826, benzínový bol vyrobený v roku 1884. Elektormobily poháňané baterkami sa začali vyrábať v roku 1896. Ani jedna z technológií nie je nová a už vôbec nei v plienkach. Ide len o to, koľko investícií sa do technológie investuje na jej zlepšovanie. Posledných 100 rokov sa investovalo najmä do spaľovacích motorov na benzín/naftu, posledné desaťročia sa masívne investuje do batérií - a tomu zodpovedajú aj výsledky. Ide o to, kde investori cítia vysokú návratnosť investícií a to pri súčasných dotáciách sú jednoznačne batériové elektromobily, či hybridy. Aspoň v Európe. Japonci na to idú napríklad inak. Aj odborníci tvrdia, že batérie sú nezmyslom napr. v kamiónovej doprave či u nákladných automobilov všeobecne, kde hmotnosť batérií zbytočne znižuje užitočnú nosnosť a tam je výhoda práve palivový článok, ktorého hmotnosť je omnoho nižšia ako batérie s obdobným výkonom.
Aj keď preferujem vodík, ale zároveň verím, že neexistuje ideálna náhrada súčasného spaľovacieho motora, ale dá sa nahradiť vhodnou kombináciou elektriny a vodíka. Čisto batériový, alebo čisto vodíkový pohon je cesta do pekla.