jaja99 píše:a kdybych tam dal ten co mam co by se mohlo stat... zadrit motor?... chci to tam jen ted na tyden pak zajedu na celkovou vymenu
Čím je HTHS viskozita vyšší, tím olej tvoří silnější (tlustší, ne však ve smyslu pevnější) mazací film. V případě příliš nízké HTHS viskozity může dojít k přetržení olejového filmu mezi dvěma třecími plochami, a ty pak nejsou dostatečně mazány. Dodržení předepsané minimální hodnoty HTHS viskozity při výběru motorového oleje zaručí, že olej bude při provozních podmínkách dostatečně mazat všechna místa v motoru, tedy i ta, která jsou velmi namáhaná tzn. skupinu pístních kroužků, ventilovou skupinu, turbodmychadlo apod. Při výběru motorového oleje je proto velmi důležité dodržovat předepsanou výkonovou charakteristiku (ACEA, VW, MB, GM, Ford atd.), protože výkonová specifikace jakéhokoliv motorového oleje je vždy spjata s určitou minimální hodnotou HTHS viskozity, která pro daný motor zaručuje bezproblémový provoz.
Výkonová specifikace podle API
Specifikace byla navržená Americkým ropným institutem (American Petroleum Institute) a je nutné zdůraznit, že v USA a Japonsku je tato výkonová specifikace jediná a zcela postačující pro označení výkonové úrovně motorového oleje. Toho bylo možné dosáhnout pouze díky dohodě amerických a japonských výrobců osobních automobilů. Jak uvidíme dále, v Evropě je situace naprosto odlišná a specifikace podle API se zde uvádí u motorových olejů většinou pouze ze setrvačnosti a bez většího významu vzhledem k výkonu olejů.
O kvalitě olejů, zejména pak o jejich výměnných lhůtách, toho specifikace podle API evropskému spotřebiteli příliš neříká. Na rozdíl od Evropy je v USA a Japonsku průměrná výměnná lhůta oleje kolem čtyř až pěti tisíc mil, tedy šesti až osmi tisíc kilometrů a specifikace API jsou dosud přizpůsobené těmto výměnným lhůtám. Pro evropské zákazníky musí být specifikace podle API doplněna ještě dalšími výkonovými specifikacemi. Evropský spotřebitel může podle API specifikace uvedené na etiketě motorového oleje zjistit pouze to, zda jde o olej určený pro zážehové, či dieselové motory a nebo pro starší, či pro moderní typy automobilů.
Výkonová specifikace podle API se označuje zkratkou API a několika následujícími písmeny, například API SJ/CF. Písmenem S (Service) se označují benzinové motory, písmenem C (Commercial) naftové motory. Čím je písmeno za označením S nebo C vzdálenější od začátku abecedy, tím je olej modernější a výkonnější.
V současné době se přidělují pouze specifikace SH, SJ a od července roku 2001 ještě nová specifikace SL. Tyto specifikace jsou určeny pro nové modely automobilů, pro automobily staršího data výroby lze používat i motorové oleje se specifikací nižšího výkonu, kupříkladu API SE nebo SF. U olejů pro dieselové motory se v současnosti přidělují specifikace CF a vyšší, přičemž je možné ještě rozlišovat specifikace pro dvoudobé a čtyřdobé motory (CF-2, CF-4, CG-4 a CH-4). U starších motorů je opět možné použít i oleje se specifikací například CD nebo CE.
Jak už ale bylo řečeno, evropský spotřebitel by se měl řídit především evropskými specifikacemi a pokud je již zvyklý na specifikaci API, používat ji pouze jako první orientaci při výběru oleje.
Zpět na Motory / Pohonné ústrojí
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé