SN je americká norma, A5/B5 a C3 je ACEA - evropská norma. To bych dohromady moc nemíchal a osobně se držím té ACEA... Co se týká A5 vs C2 těžko říct - viskozita cca stejná (na nic) jen ACEA udává, že C je vyvinuto pro motory se systémy DPF (Diesel Particulate Filter ) a TWC ( Three Way Catalyst ). O GPF se tam nic nepíše, ale teoreticky by mohlo být C vhodnější kvůli zanášení filtru. V praxi těžko říct, jak velký to může mít vliv, obzvlášť, když
v manuálu doporučuje A5 i C2 (A5 dokonce na prvním místě). Asi bych volil z opatrnosti spíš C, ale zase tak moc bych to neřešil...
Snažil jsem se projít vyhledavče olejů Shell a Total (viz odkazy
viewtopic.php?f=2&t=5573), ale nějak to ještě nemají moc aktuální a nelze tam najít motory 1.4 T-GDI... U Totalu jsem proto našel aspoň 1.6 T-GDI a vyhodilo to jako doporučený Quartz 9000 Future NFC 5W-30, což je ACEA A5. U Shellu ten vyhledavač tak "vylepšili", že je hledání aktuálně příšerný ale našlo mi to aspoň 1.0 T-GDI, kde to stále doporučuje ten klasický Helix Ultra Professional AF 5W-30 (stejně jako pro mé 1.6 GDI...), což je také ACEA A5.
Spíš mne ale zaráží jiná věc. Nakonec tam dáš olej s normou ACEA C3
-aspoň pokud koukám dobře v technickém listu toho oleje:
https://www.olio-oleje.cz/oleje-a-maziv ... icky-list/ Neříkám, že to je špatně - spíš naopak je to pravděpodobně nejlepší volba (byť nevím úplně pro turbomotor - kdysi jsem to zkoumal pro mé GDI). C3 (stejně jako A3) má vyšší viskozitu takže líp maže byť za cenu vyšší spotřeby - viz např.
https://www.oleje.cz/clanek/Vlastnosti- ... ezne-oleje Nicméně manuálu tj. doporučení výrobce to podle ACEA neodpovídá (i když ano, odpovídá to dle API SN). U T-GDI to nevím jistě, ale u 1.6 GDI ta informace z článku rozhodně platí tj. že pro mazání je A3 lepší než A5. Potvrzuje to totiž i vývoj doporučení typu oleje pro tento motor, kdy zpočátku
jen A3, tj. A5 se nemohlo vůbec použít, pak s tlakem na ekologii a spotřebu začala
A5 připouštět jako alternativu - zda něco změnila v konstrukci motoru nebo jen otestovala, že to s A5 taky vydrží, to netuším, a nakonec to skončilo to natvrdo u A5 bez zmínky o A3 - byť A3 ve skutečnosti také lze a motoru i lépe svědčí...
Jinak k diskuzi Total vs Shell, jak už tu na fóru bylo zmíněno, ve výrobě už dlouho dávají jako první náplň do motorů Total oleje - min. 5 let ne-li více. Z nějakých komerčních důvodů v návodech stále figurovalo doporučení Shell (asi než vypršela smlouva?) až teprve nyní se to změnilo a reklama v návodech se sjednotila s výrobou. Takže pokud někdo nevěří, že na té značce oleje tak moc nezáleží, tady má reálný důkaz. Značka oleje v návodu je jen placená reklama. Důležité jsou jen parametry tj. výkonostní třída a viskozita.
Ale docela by bylo zajímavé vědět, jaký typ oleje tedy přesně jde do těch 1.4 T-GDI ve výrobě (nebo aspoň jestli A5 či C2 - sranda by byla, kdyby něco úpně jiného
). Ale to by nám tu mohl říci asi jen Nole nebo Rives, pokud to vůbec vědí...