Takže závěrem poučení pro další, aby se vyvarovali chyb jako já. Protože jsem maximalista, tak jsem koupil sadu rozvodů komplet. Na internetu najdete různé nabídky s různým počtem dílů. Já jsem koupil FAI AUTOPARTS TCK203VVT. Podle obrázku je tam úplně vše. Včera jsem byl mazat chybu z jednotky v servise KIA a poměrně dlouho jsem se bavil s šéfmechanikem o rozvodech. Ujistil mne, že měnit kola je úplně zbytečné. Oni to nedělají. Kola doporučuje měnit až u třetího řetězu. Jsou kalená a ocelová a zatím neviděl žádné opotřebené. Stejně tak kolo časování ventilů. Toto nemělo nikdy závadu. Takže stačí měnit pouze řetěz a napínák. Je pravda, že plastové vedení pevné i na napínáku nebylo nijak opotřebené. Kola jsem zkoumal také a nenašel jsem nic, co by ukazovalo na opotřebení. K tomu je potřeba určitě dokoupit O-ring na víko rozvodů alias prsa. Jsou to o kroužky, které těsní olej před a za olejovým čerpadlem. Tady není náhradní výrobce a KIA je má za 323,- Kč 2 ks.
Dále je potřeba koupit těsnění pod vodní pumpu. To stojí od náhradního výrobce také cca 300,-. Potom ještě tubu silikonového těsnění na prsa. Ventildekl má gumové těsnění, které se ale nemačká a vzhledem k tomu, že tam nejsou žádné tlaky, tak je jeho výměna zbytečná. Potom olej, chladící kapalinu a když už jsou venku svíčky, tak i ty.
Postup není nijak složitý a myslím, že ho zvládne průměrný mechanik. KIA má totiž docela jednoduchý postup a již na dílech má značky na nastavení správné polohy kol. Zjednodušeně nastavíte motor do základní pozice. Na řemenovém kole na klice je značka a ta se dá na značku na nálitku víka. Kontrolně jsem si změřil posuvkou horní úvrať prvního válce od hrany hlavy na píst, kdyby se mi to pootočilo. Poloha kliky je nejdůležitější. Servis na to má přípravek, který dá místo starteru a zajistí na hřebenu kliku proti pootočení. Horní značky jsou u přeskočeného motoru nastavené mimo ale přibližně správně viz můj obrázek přeskočené rozvody. Na každém kole je u zubu značka a na řetězu žlutý segment. Nasadil jsem na spodní kolo segment na značku, a nahoře to samé. Tím se nastavily kola zcela samy a po nasazení vedení a napínáku jsem to jenom zkontroloval. Na každém horním kole jsou potom rysky, které musí být vodorovně s horní hranou víka rozvodu. Zkušebně jsem nasadil víko a pravítkem zkontroloval správnou polohu. A už jenom skládat.
Škoda, že jsem nekonzultoval postup s mechanikem u KIA před tím. Mohl jsem si ušetřit cca 6 tisíc. A to je to, proč tady píšu. Udělat rozvody tedy není nic složitého ale také nic pro manuálně nezručného člověka. Jenom rozborka má svá úskalí v odlepování víka. Je snadné ho zlomit. Nakonec moc velký dík Bedovi na obrázkový postup. Moc pomohl hlavně při rozborce, kdy jsme nemusel přemýšlet co sundat a co nechat.