No uz je to pro mne zvyklosti, ze koupim vzdy auto, kteremu neco je a nebo se hned neco projevi a je jedno jestli je z CZ nebo DE. Tento kus nebyl vyjimkou, smula je, ze jsem nepoznal pri projizdce, ze nefunguje 4WD , protoze jsem to zkousel jen na asfaltu a nezajel jsem nikam do pole, protoze jsem nemel odvahu to v cizi zemi nekde trapit na nejaky louce, o ktere jsem nevedel ci je a hlavne kdybych zapadl, tak jak bych to resil jen s moji anglictinou
Takze jsem si auto dovezl s dobrym pocitem jizdy po nemecke dalnici, ze auto se chova normalne a jal se ho prihlasit, takze prvni byla treba navsteva STK a udelat tzv. dovozova STK. Tam jsem je samozrejme upozornil, ze na valcich, kde se zkousi brzdy by nemeli vubec takto auto testovat, ze ma v navodu predepsany jiny postup (podlozena zadni kola na dalsich extra valeccich), protoze jinak muze dojit k poskozeni prave 4WD soustavy No vyslechl jsem, ze na to nemaji jinou metodiku ani vybaveni, takze jsem je presvedcil, at to alespon zkousi s vypnutym zapalovanim. No po testu, ktery probehl OK, i kdyz zadni brzdy byly na vymenu (alepson dle opotrebeni a korozi), mne upozornil technik, zda jsem si jisty, ze 4WD funguje, protoze mu delalo pry u tohoto vozu problem vyjet prednimi z valcu, ze ho normalne vystrci zadek ven, ale pry tady to necitil tu pomoc od zadni napravy. No nevenoval jsem tomu pozornost, protoze chybova kontrolka 4WD nesvitila a ja pri jizde nic nepozoroval rozdilneho od meho predchoziho Sorenta 2010. Jeste doplnim, ze kdyz jsem auto kontroloval v nemeckem bazaru, tak jsem jsem mel sebou jen OBD bluetooth diagnostiku s apkou v mobilu, tato diagnostika bohuzel, jako vetsina podobnych, dokaze cist chyby jen z ridici jednotky motoru Coz se pak nasledne ukazalo jako zasadni nedostatek, ktery mi mohl usetrit par desitek tisic za opravu.
Auto jsem kupoval v unoru 2015 a bylo na celorocnich pneu, takze jsem nemusel shanet zimni a cekal zda jeste napdne snih , coz se i stalo a to mne privedlo i k zjisteni, ze mi nejspis nefunguje 4WD, protoze jsem zastavil ve svahu pred barakem a nemohl jsem se najednou rozjet bez prokluzovani prednich kol. V tom svahu jsem si potvrdil, ze se zadni kola proste neroztoci, at mam sepnuty a nebo rozepnuty 4WD lock pres tlacitko v interieru. Zaclo tedy laborovani a zkoumani no, a protoze jsem nemel diagnostiku, ktera by umela cist z 4WD ridiciho modulu, tak mi nezbylo nic jineho nez se objednat do Kia servisu V tu dobu uz jsem mel alespon dostupne manualy k vozu a tam jsem zjistil, ze existuje nekolik ruznych chyb, ktere muzou byt ulozeny v RJ 4WD a muzou blokovat funkci 4WD. Kdyz jsem se dovolal do servisu a popsal problem, tak jsem dostal odbornou odpoved, ze pokavad mi nesviti na palubce varovna kontrolka 4WD, tak tam nebude zadna chyba. Jenze ja trval na kontrole a napojeni na jejich origo diagnostiku. Vuz jsem tedy predal servisu, ze maji den na to to proverit, ze potrebuji zpravu i s pripadnym odhadem ceny opravy, protoze to budu chtit uplatnit u toho bazaru jako reklamaci, protoze auto uz by nejspis nemelo platnou ani 7-letou zaruku, protoze byl prekrocen servisni interval o cca 30 dni (km to bylo OK). I kdyz jsem se na tu zaruku nekolikrat doptaval, tak mi bazar tvrdil, ze to ma jeste tovarni zaruku, jenze ja pak zjistil ze servisni knizky, ze to tak neni a po dotazu na Kia CZ mi potvrdili, ze bude zalezet na servisu tady v CZ, ktery to auto prevezme a zda uzna pripadne predchozi servisni prohlidky a i to prejeti o 30 dni, kdyz bych pak chtel resit nejakou zarucni opravu. Servis mi na konci dne vratil auto (pro mne podezrele oplachle wapkou, jeste stekajici voda nechavala zaschle smouhy na te bile barve ) se zaverem, ze opravdu 4WD nefunguje a ze v RJ 4WD jsou ulozeny chybove kody P1831 & P1832.
Pro vysvetlenou:
P1831 = Clutch thermal overstress warning (v prekladu neco jako varovani na tepelne pretizeni spojky)
P1832 = Clutch thermal overstress shutdown (opet teplene pretizeni ale i s odpojenim)
When a vehicle has a slip on front/rear wheels according to a driving and road condition, the 4WD ECU calculates heat value on multiple disk clutch in order to prevent it from damage by excessive slip and warns of overheating. Also, it determines if it makes coupling run or be suspended.
Protoze samotna spojka nema na sobe ci uvnitr teplotni cidlo, tak predchozi citace z manualu napovi, ze RJ kalkuluje nejakou teoretickou hodnotu tepla asi podle otacek prednich a zadnich kol a podle toho se snazi zabranit prehrati 4WD spojky. Po vyskyt P1831 musi tepla dosahnout hodnoty >95% a pro P1832 uz ten limit je >100%, coz je kousek od toho prvniho, takze je asi jasne, proc jsou tam hned obe chyby. No a chyba P1832 ma jako opatreni, ze vyradi 4WD z provozu, takze ho nelze aktivovat ani tlacitkem. Obe tyto chyby bohuzel nerozsviti na palubce varovnou kontrolku pro 4WD (tady jsem mohl setrit technika toho servisu, ktery si byl jisty, ze by tam neco svitilo na palubce).
Servis mi potvrdil, ze obe chyby i po smazani se vratily, a ze je treba jim tam nechat auto dele, aby mohli prekontrolovat mechanicke soucasti 4WD sytemu. Jenze to ja nemohl udelat, jsem potreboval jezdit do prace, takze jsem je pozadal o naceneni vymeny zadni spojky, protoze jsem uz tak trochu patral po internetu a zjistil prave na globalnim Kia foru, ze tento model ma problem s odchazejici zadni 4WD spojkou. Servis mi to nacenil na cca 48tis. bez DPH, coz se mi samozrejme nechtelo platit, takze zacala moje bitka s bazarem v nemecku. Predpokladal jsem, ze nepochodim, protoze par let zpet jsem nepochodil ani v AAAckach, kdyz mi predchozi Sorento hned par tydnu po koupi nestartovalo. Ale i tak jsem to zkusil, jenze bazar hral mrtveho brouka, na emaily a telefonaty neragovali, tvrdili mi, ze jsem koupil auto s funkcni 4WD a to, ze mi tvrdili predtim, ze to ma zaruku, to taky nejak zapomneli, dokonce jsem pres CZ ČOI kontaktoval DE ČOI, je na to nejaky evropsky portal ( https://www.eccnet.eu/ ), jenze i sama DE ČOI nic nezmohla , takze jsem to nakonec pustil z hlavy a zacal resit, jak to levne opravit. Mozna bych byl uspesnejsi, kdybych tam auto dovezl zpet a nehnul se z jejich kancelare, dokavad by to neprevzali jako reklamaci, ale uz koupe byla pekny vopruz, nikdo se tam nechtel bavit anglicky a clovek cekal hodiny na to nez se mu nekdo bude venovat a nebo udela urcity ukon
Kdyz jsem zminil, ze mi vratili vuz podezrele oplachnuty, tak jsem pak po ceste domu zjistil proc. Kdyz jsem zastavil a koukal po aute, tak mi ze spar mezi castmi karoserie migroval nejaky bordel, takze jsem zajel na wapku a z vetsiny spar mi vyletalo bahno a pak jsem ho nasel i v podbezich, takze servis byl testovat 4WD nekde pekne v bahynku a asi to muselo vypadat zajimave , protoze to letalo i z pod bocnich zrcatek, kde je spara na sklapeni zrcatek Pritom by stacila louka s travou a jedna osoba navic, ktera venku koukne, zda se roztoci i zadni kola, kdyz predek bude hrabat.