Nefunkční 4WD, chybové kódy P1831 & P1832 - Sorento XM FL

Trápí Vás něco na voze?

Nefunkční 4WD, chybové kódy P1831 & P1832 - Sorento XM FL

Příspěvekod Beda » 26.02.2024 23:01

Uz je to 5 let, co jsem resil na mem Sorentu XM FL 2013 problem hned po dovozu z Nemecka (bazar Automobile Dresden Weißig Inh. S. Gansler :thd: ) s nefunkcnim 4WD, a protoze uz mne kontaktoval nekolikaty clovek s podobnym problemem a to i diky tematu, ktere jsem tenkrat napsal na globalni Kia forum, tak jsem si ted udelal cas a sepisu ten muj pribeh s opravou i zde v CZ jazyce :)

No uz je to pro mne zvyklosti, ze koupim vzdy auto, kteremu neco je a nebo se hned neco projevi a je jedno jestli je z CZ nebo DE. Tento kus nebyl vyjimkou, smula je, ze jsem nepoznal pri projizdce, ze nefunguje 4WD :oops: , protoze jsem to zkousel jen na asfaltu a nezajel jsem nikam do pole, protoze jsem nemel odvahu to v cizi zemi nekde trapit na nejaky louce, o ktere jsem nevedel ci je a hlavne kdybych zapadl, tak jak bych to resil jen s moji anglictinou :roll:

Takze jsem si auto dovezl s dobrym pocitem jizdy po nemecke dalnici, ze auto se chova normalne a jal se ho prihlasit, takze prvni byla treba navsteva STK a udelat tzv. dovozova STK. Tam jsem je samozrejme upozornil, ze na valcich, kde se zkousi brzdy by nemeli vubec takto auto testovat, ze ma v navodu predepsany jiny postup (podlozena zadni kola na dalsich extra valeccich), protoze jinak muze dojit k poskozeni prave 4WD soustavy :huh: No vyslechl jsem, ze na to nemaji jinou metodiku ani vybaveni, takze jsem je presvedcil, at to alespon zkousi s vypnutym zapalovanim. No po testu, ktery probehl OK, i kdyz zadni brzdy byly na vymenu (alepson dle opotrebeni a korozi), mne upozornil technik, zda jsem si jisty, ze 4WD funguje, protoze mu delalo pry u tohoto vozu problem vyjet prednimi z valcu, ze ho normalne vystrci zadek ven, ale pry tady to necitil tu pomoc od zadni napravy. No nevenoval jsem tomu pozornost, protoze chybova kontrolka 4WD nesvitila a ja pri jizde nic nepozoroval rozdilneho od meho predchoziho Sorenta 2010. Jeste doplnim, ze kdyz jsem auto kontroloval v nemeckem bazaru, tak jsem jsem mel sebou jen OBD bluetooth diagnostiku s apkou v mobilu, tato diagnostika bohuzel, jako vetsina podobnych, dokaze cist chyby jen z ridici jednotky motoru :thd: Coz se pak nasledne ukazalo jako zasadni nedostatek, ktery mi mohl usetrit par desitek tisic za opravu.

Auto jsem kupoval v unoru 2015 a bylo na celorocnich pneu, takze jsem nemusel shanet zimni a cekal zda jeste napdne snih :snow: , coz se i stalo a to mne privedlo i k zjisteni, ze mi nejspis nefunguje 4WD, protoze jsem zastavil ve svahu pred barakem a nemohl jsem se najednou rozjet bez prokluzovani prednich kol. V tom svahu jsem si potvrdil, ze se zadni kola proste neroztoci, at mam sepnuty a nebo rozepnuty 4WD lock pres tlacitko v interieru. Zaclo tedy laborovani a zkoumani no, a protoze jsem nemel diagnostiku, ktera by umela cist z 4WD ridiciho modulu, tak mi nezbylo nic jineho nez se objednat do Kia servisu :roll: V tu dobu uz jsem mel alespon dostupne manualy k vozu a tam jsem zjistil, ze existuje nekolik ruznych chyb, ktere muzou byt ulozeny v RJ 4WD a muzou blokovat funkci 4WD. Kdyz jsem se dovolal do servisu a popsal problem, tak jsem dostal odbornou odpoved, ze pokavad mi nesviti na palubce varovna kontrolka 4WD, tak tam nebude zadna chyba. Jenze ja trval na kontrole a napojeni na jejich origo diagnostiku. Vuz jsem tedy predal servisu, ze maji den na to to proverit, ze potrebuji zpravu i s pripadnym odhadem ceny opravy, protoze to budu chtit uplatnit u toho bazaru jako reklamaci, protoze auto uz by nejspis nemelo platnou ani 7-letou zaruku, protoze byl prekrocen servisni interval o cca 30 dni (km to bylo OK). I kdyz jsem se na tu zaruku nekolikrat doptaval, tak mi bazar tvrdil, ze to ma jeste tovarni zaruku, jenze ja pak zjistil ze servisni knizky, ze to tak neni a po dotazu na Kia CZ mi potvrdili, ze bude zalezet na servisu tady v CZ, ktery to auto prevezme a zda uzna pripadne predchozi servisni prohlidky a i to prejeti o 30 dni, kdyz bych pak chtel resit nejakou zarucni opravu. Servis mi na konci dne vratil auto (pro mne podezrele oplachle wapkou, jeste stekajici voda nechavala zaschle smouhy na te bile barve :huh: ) se zaverem, ze opravdu 4WD nefunguje a ze v RJ 4WD jsou ulozeny chybove kody P1831 & P1832.
Vypis z diagnostiky.png

Pro vysvetlenou:
P1831 = Clutch thermal overstress warning (v prekladu neco jako varovani na tepelne pretizeni spojky)
P1832 = Clutch thermal overstress shutdown (opet teplene pretizeni ale i s odpojenim)

When a vehicle has a slip on front/rear wheels according to a driving and road condition, the 4WD ECU calculates heat value on multiple disk clutch in order to prevent it from damage by excessive slip and warns of overheating. Also, it determines if it makes coupling run or be suspended.

Protoze samotna spojka nema na sobe ci uvnitr teplotni cidlo, tak predchozi citace z manualu napovi, ze RJ kalkuluje nejakou teoretickou hodnotu tepla asi podle otacek prednich a zadnich kol a podle toho se snazi zabranit prehrati 4WD spojky. Po vyskyt P1831 musi tepla dosahnout hodnoty >95% a pro P1832 uz ten limit je >100%, coz je kousek od toho prvniho, takze je asi jasne, proc jsou tam hned obe chyby. No a chyba P1832 ma jako opatreni, ze vyradi 4WD z provozu, takze ho nelze aktivovat ani tlacitkem. Obe tyto chyby bohuzel nerozsviti na palubce varovnou kontrolku pro 4WD (tady jsem mohl setrit technika toho servisu, ktery si byl jisty, ze by tam neco svitilo na palubce).

Servis mi potvrdil, ze obe chyby i po smazani se vratily, a ze je treba jim tam nechat auto dele, aby mohli prekontrolovat mechanicke soucasti 4WD sytemu. Jenze to ja nemohl udelat, jsem potreboval jezdit do prace, takze jsem je pozadal o naceneni vymeny zadni spojky, protoze jsem uz tak trochu patral po internetu a zjistil prave na globalnim Kia foru, ze tento model ma problem s odchazejici zadni 4WD spojkou. Servis mi to nacenil na cca 48tis. bez DPH, coz se mi samozrejme nechtelo platit, takze zacala moje bitka :x s bazarem v nemecku. Predpokladal jsem, ze nepochodim, protoze par let zpet jsem nepochodil ani v AAAckach, kdyz mi predchozi Sorento hned par tydnu po koupi nestartovalo. Ale i tak jsem to zkusil, jenze bazar hral mrtveho brouka, na emaily a telefonaty neragovali, tvrdili mi, ze jsem koupil auto s funkcni 4WD a to, ze mi tvrdili predtim, ze to ma zaruku, to taky nejak zapomneli, dokonce jsem pres CZ ČOI kontaktoval DE ČOI, je na to nejaky evropsky portal ( https://www.eccnet.eu/ ), jenze i sama DE ČOI nic nezmohla :no: , takze jsem to nakonec pustil z hlavy a zacal resit, jak to levne opravit. Mozna bych byl uspesnejsi, kdybych tam auto dovezl zpet a nehnul se z jejich kancelare, dokavad by to neprevzali jako reklamaci, ale uz koupe byla pekny vopruz, nikdo se tam nechtel bavit anglicky a clovek cekal hodiny na to nez se mu nekdo bude venovat a nebo udela urcity ukon :roll:

Kdyz jsem zminil, ze mi vratili vuz podezrele oplachnuty, tak jsem pak po ceste domu zjistil proc. Kdyz jsem zastavil a koukal po aute, tak mi ze spar mezi castmi karoserie migroval nejaky bordel, takze jsem zajel na wapku a z vetsiny spar mi vyletalo bahno a pak jsem ho nasel i v podbezich, takze servis byl testovat 4WD nekde pekne v bahynku :oops: a asi to muselo vypadat zajimave :angry: , protoze to letalo i z pod bocnich zrcatek, kde je spara na sklapeni zrcatek :shock: Pritom by stacila louka s travou a jedna osoba navic, ktera venku koukne, zda se roztoci i zadni kola, kdyz predek bude hrabat.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Uživatelský avatar
Beda Muž
Administrátor
Léta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členství
 
Příspěvky: 8285  Témata: 327
Registrován: 04.09.2007
Bydliště: Dubí  Czech Republic (cz)
1. sraz Kia-Club.org (1) 2. sraz Kia-Club.org (1) 3. sraz Kia-Club.org (1) Mogul Safety Cup 2009 (1) 4. sraz Kia-Club.org (1) 5. sraz Kia-Club.org (1) 6. sraz Kia-Club.org (1) 7. sraz Kia-Club.org (1)
8. sraz Kia-Club.org (1) 9. sraz Kia-Club.org (1) 10. sraz Kia-Club.org (1) 11. sraz Kia-Club.org (1) 12. sraz Kia-Club.org (1) 13. sraz Kia-Club.org (1) 14. sraz Kia-Club.org (1) 15. sraz Kia-Club.org (1)
16. sraz Kia-Club.org (1) 17. sraz Kia-Club.org (1) 18. sraz Kia-Club.org (1) 10. výročí Kia Clubu (1) 19. sraz Kia-Club.org (1) 20. sraz Kia-Club.org (1) 21. sraz Kia-Club.org (1) 22. sraz Kia-Club.org (1)

Kia Stinger (2017)
86000 km @ 10.2 l/100km

  • Finanční podpora Kia-Club.org
    CZ: Číslo účtu / kód banky: 2600362987/2010
    SK: Příkaz zadejte jako SEPA platbu (nikoliv jako platbu do zahraničí). Pro SEPA platbu je potřeba zadat číslo účtu ve formátu IBAN. IBAN: CZ9220100000002600362987 , BIC/SWIFT: FIOBCZPPXXX

 

Re: Nefunkční 4WD, chybové kódy P1831 & P1832 - Sorento XM F

Příspěvekod Beda » 03.03.2024 22:16

Tak a je tu pokracovani, ktere se bude tykat vymeny 4WD spojky. Samozrejme, ze jsem nejdrive potreboval zjistit, co je vlastne nefunkcni, protoze servis mi v tu chvili nepotvrdil, ze se to tyka konkretne spojky. Nektere pripady nefunkcniho 4WD maji totiz i jine priciny, dalsi a asi druha nejcastejsi, o ktere jsem cetl, je strzeny tisicihran v predni rozvodovce :idea: Ja v te dobe narazil na toto video


takze jsem se rozhodl nejdrive prekontrolovat zadni 4WD spojku, nez-li predni rozvodoku, a vyplatilo se :yes:

Demontaz se da provest i bez zvedaku, akorat je treba mit alespon najezdove rampy :yes:
IMG_20180512_170012.jpg
IMG_20180512_170053.jpg


Je treba odpojit dva konektory, jeden k tlakove pumpe a dalsi k senzoru tlaku.
IMG_5822.JPG
IMG_5824.JPG


Kardan je k spojce prichycen tremi srouby, jeden byl bohuzel v takove pozici, ze se na nej nedalo dostat poradne racnou a kardan neslo natocit, aby byl pristupny, pokavad byla predni kola na zemi. Takze prisel na radu i hever :huh: , kdy jsem zvedl jedno predni kolo, pak slo kardanem otocit (tocilo to zaroven i tim zvedlym prednim kolem).
IMG_5821.JPG

IMG_5827.JPG

Pro vysunuti kardanu z hridele spojky chybi par centimetru, ale neni treba demontovat ho kompletne, staci jen odsroubovat stredove lozisko (2 srouby) a kardan se pak da prolomit => odtahnout od spojky.
IMG_5826.JPG

IMG_5829.JPG


Spojka drzi na zadnim diferencialu na osazeni, takze v mem pripade jsem musel pouzit pacidla a kladivo na jeji "odtrzeni", protoze za ty leta to pekne zatuhlo (voda a sul udelal svoje) :oops: Na obou stranach se daji najit mista (na prave to bylo horsi), za ktera se da pacit nebo zaprit a klepat do pacidla, aby se spojka uvolnila.
Takto uz vypada strana diferencialu po sundani spojky.
IMG_5833.JPG


Zde je video, kde ukazuji, co se stalo se spojkou. Stejne jak v tom prvnim videu doslo k odtrzeni stredoveho unasece s tisicihranem od klece v ktere jsou ulozene lamely spojky. Takze dochazelo k protaceni stredu a kroutici moment se neprenesl dal na vystup do diferencialu.

Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Uživatelský avatar
Beda Muž
Administrátor
Léta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členství
 
Příspěvky: 8285  Témata: 327
Registrován: 04.09.2007
Bydliště: Dubí  Czech Republic (cz)
1. sraz Kia-Club.org (1) 2. sraz Kia-Club.org (1) 3. sraz Kia-Club.org (1) Mogul Safety Cup 2009 (1) 4. sraz Kia-Club.org (1) 5. sraz Kia-Club.org (1) 6. sraz Kia-Club.org (1) 7. sraz Kia-Club.org (1)
8. sraz Kia-Club.org (1) 9. sraz Kia-Club.org (1) 10. sraz Kia-Club.org (1) 11. sraz Kia-Club.org (1) 12. sraz Kia-Club.org (1) 13. sraz Kia-Club.org (1) 14. sraz Kia-Club.org (1) 15. sraz Kia-Club.org (1)
16. sraz Kia-Club.org (1) 17. sraz Kia-Club.org (1) 18. sraz Kia-Club.org (1) 10. výročí Kia Clubu (1) 19. sraz Kia-Club.org (1) 20. sraz Kia-Club.org (1) 21. sraz Kia-Club.org (1) 22. sraz Kia-Club.org (1)

Kia Stinger (2017)
86000 km @ 10.2 l/100km

Re: Nefunkční 4WD, chybové kódy P1831 & P1832 - Sorento XM F

Příspěvekod Beda » 17.03.2024 20:31

Pro provedeni opravy jsem poridil nasledovne dily/veci:
- originalni nova spojka, koupena na E-bay z Ameriky - OE cislo 478003B520 - cena 1012$ vcetne postovneho
IMG_20180512_181856.jpg

- sada novych sroubu pro uchyceni spojky (koupeno z korejskeho webu, ktery uz nefunguje :( ) - OE cislo 4735839100 - cena 35$ vcetne postovneho
IMG_20180512_201816.jpg

- vazelina na namahane spoje (chtel jsem necim namatlat ten tisicihran a pouzdro, tak jako bylo to puvodni, aby to nezarezlo) - cena ~100Kc
IMG_20180512_202215.jpg

IMG_20180512_202439.jpg

- lepidlo na zavity (vetsina sroubu, ktere jsem povoloval byla pojistena prave podobnym lepidlem) - cena ~150Kc
IMG_20180512_201730.jpg

- Kia GDS VCI modul vcetne SW (jde o cinskou kopii originalni diagnostiky) - cena 189$ vcetne postovneho
V cene byl obsazen pouze SW s vozy pro americky trh, takze je treba jeste EU verze SW, kterou taky nabizeli ke koupi predinstalovanou na HDD. Zakoupil jsem to zde https://www.obdii365.com/ akorat uz to nenabizi.
IMG_20180513_115838.jpg


OE cisla aneb vyrobni cisla dilu jsem si dohledaval na teto strance https://partsouq.com/en/catalog/genuine/locate?c=Kia kde po zadani VIN cisla vam to odfiltruje katalog nahradnich dilu pro vas konkretni vuz. Pokavad to nahodou vas VIN nenajde, tak je treba zadat postupne model vozu dle jeho vyrobniho roku, modelu motorizace atd. Dost casto tyto stranky doporucuji, protoze zatim je to podle mne nejuzitecnejsi prehled nahradnich dilu a je zadarmo, dokonce to funguje jako Eshop, ale ja od nich jeste nic nekoupil :no: Nakupoval jsem hlavne na korejskem Koraps.com, jenze ten uz nefunguje a tak jeste podobne cenove vyhodny Eshop opet z Koreje je https://www.sparekorea.com/ osobne jsem zatim nemel nutnost ho vyzkouset, ale uz ho tu na foru prubnul minimalne jeden clen a koupe probehla dle referenci normalne. Stale se vyplati koupit nektere veci primo ze zeme vyrobce, i kdyz musite zaplatit drazsi postovne, DPH a clo, protoze nakupovat nektere originalni dily primo v servisu ci nejmenovane velke siti jednoho prodejce nahradnich dilu je finacni sebevrazda :thd: Pak je mi jasne, ze pravidelne ctu komentare, ze Kia ma drahe nahradni dily v porovnani s koncernem apod. :|

Samotna montaz byla uz jen opakem demontaze, takze nic sloziteho:
- ocistit puvodni cast priruby na diferencialu
- usadit novou spojku s namazanym tisicihranem na diferencial a pritahnout "novymi" srouby s nanesenym pojistovacim lepidlem, utahovaci moment 59-64Nm
- pripojit zpet konektory pro tlakovy sensor a privod k tlakove pumpe
- nasadit kardan a pritahnout srouby s pojistovacim lepidlem, utahovaci moment 50-69Nm
Vse je v tomto manualu
Montaz 4WD spojky.pdf


Zaverecnym ukonem bylo nastaveni 4WD ECU (ridici jednotky 4WD), musel se provest krok vymeny 4WD spojku, ktery resetuje v ECU korekcni koeficient opotrebeni spojky. Ten koeficient se pouziva pri rizeni 4WD systemu (hadam se tak koriguje uroven tlaku, kterou vyvine ta pumpa ve spojce).
IMG_20180513_120019.jpg

Nastaveni 4WD ECU.pdf


Co rici zaverem :huh: no bohuzel toto neni ojedinaly pripad a najdete i dalsi treba i na zahranicnich forech https://www.kia-forums.com/ kde jsem se taky pohyboval a hledal informace. Bohuzel to proste vypad anad poddimenzovanou soucast ci primo system, protoze nekdy odejde samotna spojka a jindy se "ostrouha" tisicihran v predni rozvodovce :roll: a mozna jen proto, ze se ten system aktivuje i bez zmacknuti toho tlacitka lock 4WD, co mate na pristrojovce. Prave jeden clen z toho zahranicniho fora zkoumal napeti, ktere je privedene na tu tlakovou pumpu a vsiml si, ze se pumpa aktivuje uz i jen pri rozjezdu, aby vam system pomohl se snadno rozjet, takze kdyz budete na tvrdem povrchu, kde se kola nemaji sanci protocit a jeste k tomu budete treba zatacet (= klasicky rozjezd na krizovatce do odboceni) :o Tak se mezi sebou poperou prave napravy a ruzne rotujici se kola, ktera jsou prolinkovana pres tuto soustavu 4WD a diferencialy. Nekteri clenove z toho globalniho fora sli tak daleko, ze si radsi vytahuji pojistku od 4WD systemu, aby nebyl aktvni, kdyz ho neni treba, jenze to pak rozsviti chybovou kontrolku na palubce, coz nekomu muze vadit.

Vcelku uzitecne video, ktere vysvetluje to co tu popisuji a jak muze dochazet k poskozovani 4WD systemu:



PS: jeste jsem pak preventivne vymenil i olej v zadnim diferencialu, kdyz to psalo chybu spojenou s prehratim, ale to jsem netusil, ze se tam nic neprehralo :lol: co bych pro muj dobry pocit neudelal :thu:
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Uživatelský avatar
Beda Muž
Administrátor
Léta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členstvíLéta členství
 
Příspěvky: 8285  Témata: 327
Registrován: 04.09.2007
Bydliště: Dubí  Czech Republic (cz)
1. sraz Kia-Club.org (1) 2. sraz Kia-Club.org (1) 3. sraz Kia-Club.org (1) Mogul Safety Cup 2009 (1) 4. sraz Kia-Club.org (1) 5. sraz Kia-Club.org (1) 6. sraz Kia-Club.org (1) 7. sraz Kia-Club.org (1)
8. sraz Kia-Club.org (1) 9. sraz Kia-Club.org (1) 10. sraz Kia-Club.org (1) 11. sraz Kia-Club.org (1) 12. sraz Kia-Club.org (1) 13. sraz Kia-Club.org (1) 14. sraz Kia-Club.org (1) 15. sraz Kia-Club.org (1)
16. sraz Kia-Club.org (1) 17. sraz Kia-Club.org (1) 18. sraz Kia-Club.org (1) 10. výročí Kia Clubu (1) 19. sraz Kia-Club.org (1) 20. sraz Kia-Club.org (1) 21. sraz Kia-Club.org (1) 22. sraz Kia-Club.org (1)

Kia Stinger (2017)
86000 km @ 10.2 l/100km


Zpět na Závady

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé