od JanRypal » 06.01.2012 21:48
Jak psal zbytek, plus něco navíc...
2H - hnaná pouze zadní náprava
4H - hnané obě nápravy
N - neutrál - převodovka je zcela odpojená od spojky (určeno hlavně pro tažení vozidla)
4L - hnané obě nápravy přes redukci (obrazně řečeno dvojnásobná síla při čtvrtinové maximální rychlosti)
Zámky na kolech uzamknou přední diferenciál, což znamená, že se všechna 4 kola se točí stejnou rychlostí. Nestane se tak, že by se ti jedno kolo na nápravě zastavilo a druhé prokluzovalo (třeba na ledu). S tímto ale pozor na silnici a zvlášť na suché silnici: 1. na zatočení potřebuješ velkou sílu v rukách a 2. životnost uzávěry na suchém asfaltu v zatáčkách je tak 15 km a pak se to urve, rozsype a musí se to celé vyměnit. Uzávěra se smí používat jen na sněhu, bahně nebo podobně. Dále pak zajímavé zjištění - aby se diferenciál zamknul, musíš ujet cca 5-10 metrů, na odemknutí potřebuje zhruba stejnou vzdálenost. A úplně na konec - při přeřazování náhonu bys měl vždycky úplně zastavit. Při hodně nízké rychlosti sice přeřadit jde, ale zdravé to není. A při vyšší rychlosti je téměř jistota zubní sklizně v převodovce náhonu...
Kia Sportage II (2005) 4x4, 2.0 CVVT 16V DOHC, Active Ex